lördag 13 november 2010

Nytt krismöte hos sossarna

I morgon är det dags igen. Nu måste sossarnas partitopp träffas och diskutera. Det räckte inte med de telefonkonferenser som var i går.

Partiledaren Mona Sahlin har kallat till ett möte ansikte mot ansikte i morgon. Mötet ska äga rum klockan 14 på dagen och verkställande utskottet samlas tidigare. Hon kom hem från London i går kväll. I morse satt SSU-ledaren Jytte Guteland i soffan hos TV4 och klagade över att den extra kongressen ska vara så tidigt nästa år. De hinner inte förbereda sig.

Det är totalt kaos i partiet just nu och det ser nästan ut som om Mona Sahlin har velat att det ska bli så här. Hon avgick ju inte efter katastrofvalet, som är den gängse proceduren för att slippa den oordning som nu visar sig.

Mona Sahlin är född in i rörelsen och vill naturligtvis inte lämna in. Hon är dotter till Hans Andersson som var politisk sakkunnig hos Ingvar Carlsson och tidigare var kommunalpamp i Nacka kommun.

Hennes partivänner kommer alldeles säkert att få bära ut henne.

PS. Och senaste nytt är att partiet backar precis som jag tyckte skulle ske i mitt förra inlägg om saken. DS.

4 kommentarer:

  1. Det blir oerhört spännande att få ta del av resultatet av morgondagens möte. Jag tror ju att bollen nu är i rullning och att det är ohållbart för Sahlin att stanna kvar.

    SvaraRadera
  2. Jerry: Jo jag läste det du skrev också. LO säger samma sak som SSU hörde jag alldeles nyss på TV4.

    SvaraRadera
  3. Det finns så enormt mycket uppdämd frustration inom Socialdemokraterna. Låt dem skrika sig hesa på varandra, jag tror det är bra för partiet i längden. Kortsiktigt är det förstås negativt.

    SvaraRadera
  4. Redviper: Det finns nog inte något annat att välja på... de trodde verkligen att de skulle vinna valet.

    SvaraRadera