måndag 8 november 2010

Peter Mangs är en särling

Naturligtvis är han det. Enligt egen utsago har han asperger och dessa människor är intelligenta, men med något begränsade intressen. Som Nobelpristagaren Elfriede Jelinek. Hon kom aldrig till Sverige för att ta emot priset, men spelade in en föreläsning.

Peter Mangs är 178 cm lång och väger 63 kilo enligt sin nu nedstängda blogg. Han väger alltså mindre än jag, som är elva centimeter kortare. Snudd på undervikt.

Han är stjärntecknet fisk och har åtta som karmatal. Fiskar vet inte riktigt vilka de är utan kan som Jarl Kulle och Lill-Babs gå in i roller för att känna att de lever.

De kan vara svaga och lättledda och svekfulla. De är snälla och vänliga, men kan bli taggiga. Åtta som karmatal betyder att obalans är den läxa i livet, som behöver konfronteras.

Peter Mangs lever just nu i sitt personliga år ett och det betyder att en ny tid börjar. Det är naturligtvis på gott och ont. Och ifall han nu är skyldig till det han anklagas för så har han inte börjat på ett bra vis.

Han är född i Växjö och har vuxit upp i Sverige. Han bodde några år i USA och har ägnat sig åt musik. Hans blogg handlade en del om detta.

Denne man har alltså hållit Malmö i ett järngrepp den senaste tiden och lättnaden är nu stor. Ingen bryr sig längre om alla de andra skjutningar som har förekommit under det senaste året och varav flertalet inte är lösta.

Peter Mangs har ordnat så att alla kan andas ut och Nazer Yazdanpanah, som blev skallad av mannen blev också intervjuad på TV4 i morse. Och han var också lättad, även om han inte hade varit så rädd. Men så många andra var ju det.

34 kommentarer:

  1. Vem är DU att avgöra om han är den skyldiga eller inte? Det är nturligtvis han enligt dig. Enligt mig så finns det dock ett talesätt som heter "döm ingen ohörd".

    Jag önskar ingen människa olycka, men i ditt fall hade det varit intressant att se om du skulle bli indragen i någon jobbig historia du inte har ett skvatt med att göra, får ovänner och fiender till höger och vänster, att dina vänner vänder dig ryggen, för att sedan visa sig att det inte var du i slutändan. Roligt? Knappast!

    Vi har ett svenskt rättsväsende. Låt de sköta sitt arbete och låt vanliga personer slippa sådana här Leif G W Persson look a like kommentarer som inte ens har det minsta grund. Inte ens rättsproffsen som Jerzy och co har sagt att de är säkra på att det är rätt person, men tydligen är du lite bättre än dem.

    SvaraRadera
  2. Kära kulturkamp: Jag har inte sagt ett ord om någon skuld, skulden finns väl inuti dig själv i så fall, som en föreställning om vad jag kan tänkas tänka. Så du är tankeläsare då? Fakta är att han är anhållen på den högre misstankegraden och där uppe står "ifall han nu är skyldig".

    Läs innantill! Och vad vet du om mitt liv? Jag tycker det verkar som om du är rätt bra på att döma utan att veta ett endaste dugg. Och därmed faller kommentaren tillbaka på dig själv. Grattis!

    Märkligt att jag har tagit ifrån rättsväsendet jobbet. Hur gick det nu till? Jag är inte ett dugg lik GW, tack och lov. Och en gång till. Jag har inte sagt att det är rätt person. Men vi får väl se om denna person blir häktad i morgon. Låt nu rättsväsendet sköta sitt!

    SvaraRadera
  3. Oj, oj är han fisk. Det är jag med. Men en fisk är inte bara känslig. Det finns en annan sida som tur är. Ett kluvet tecken med andra ord.

    Är det inte han som är den skyldige får vi hoppas att han blir kändis på kuppen. Det blir han nog. Hans listetta kanske blir en ny Folsom Prison Blues rentav.

    SvaraRadera
  4. Parnassen: Jo jag vet att du är fisk, men inte samma sort som den där Mangs. Du är en sådan som tar hand om hemmet och de dina. Det finns både hajar och guldfiskar du vet i det där vattnet. Många olika sorter, men många blir också skådisar. Förresten är mina böcker utgjorda och fixade av en fisk. Han är duktig på sitt jobb.

    SvaraRadera
  5. Var det Mangs som skallade skräddaren och frisören? Kan en sån liten spink hålla på med sånt. Han har i alla fall inte födelsedag på min och Michelangelos dag. Tur det!

    SvaraRadera
  6. Parnassen: Jo det verkar så, men han är medellång och verkar inte kunna använda sitt huvud till nåt bättre, trots den omtalade intelligensen.

    Nä han är född den 4:e och borde ha sett upp bättre med detaljerna. Praktiskt och systematisk, men något fattas uppenbarligen. Social fobi är inte så kul. Väldigt och ibland skrämmande bestämd.

    Men se det från den ljusa sidan. Det kunde ha varit värre. Det kan det alltid.

    SvaraRadera
  7. Kollade just - 98 pers har skuttat från mig till dig för jag länkade till ditt inlägg. Och alla som söker på nätet för att komma till mig har sökt på Mangs i olika former. Gud vad alla är nyfikna! Men inte så konstigt när vi nu har nätet och tidningarna inte skriver. Säger bara A och inte B- Aftonbladet lägger bara ut ögonen på killen!

    SvaraRadera
  8. Parnassen: Jo blev just intervjuad av en reporter från gratistidningen City i Malmö Lund, som ville veta varför jag skrev just om honom. Google är den stora motorn när det gäller besökare. Reportern frågade om det var en tävling för att komma först med namnet. En tävling? Nä det är det inte, men det är som du säger att vi människor är nyfikna. Och för min egen del skriver jag om det som intresserar mig och som jag vill lära mig mer om. Och att Aftonbladet lägger ut ögonen. De ingår ju i en av de bilder som redan finns på internet om man slår upp hans namn. Men det mesta berättar tidningarna runt honom, alla detaljer, bara inte namnet.

    SvaraRadera
  9. Hoppsan! Ibland går det fort. Nu är de bilder som fanns på denne man borttagna från nätet och Google.

    SvaraRadera
  10. Ann Helena: Hela 564 har så långt skuttat vidare från min blogg till Mangs hemsida. Killen blir ju superkändis. Hoppas han är oskyldig och kan bli rockstjärna på kuppen. Jasså är han borta. Tänk vilken mankt Google har. Ser allt! Hör allt! Bedstämmer allt!

    Hela nätet är på killens sida och glor!

    SvaraRadera
  11. Makt ska det stå! Bestämmer allt! Sorry!

    SvaraRadera
  12. Parnassen: Jo de är väl nyfikna förstås. Han blir kändis. Det spelar ingen roll nu förtiden om det är ökända folk blir. Eller välkända. Och polisen är säker på att de har rätt man, säger de. Jo, de får väl inte göra bort sig nu igen när de har fått 50 extra som har letat.

    SvaraRadera
  13. Killen gav negativ bild av Sverige!
    Här i Paris snackas det mycket om Sverige och svenskarna!
    Jag är övertygad om att Polisen gripit den skyldige! Bra jobbat Polisen!

    SvaraRadera
  14. G: Vad säger fransmännen då? Har inte varit i Paris sedan 1965, men då bodde jag där, under takåsarna, som man ska.

    SvaraRadera
  15. Jag ligger tvåa på Newsmill. Etta är Olle Munter. Han träffade jag på Carl Bildts blogg för länge sedan.

    Är inte du journalist? Jo, har varit. Men nu är jag bloggare och kan i mitt nya fält namnge killen. Ingen vet vad som gäller. Inte ens utredaren Göran Lambertz.

    SvaraRadera
  16. Igår skuttade 892 till Mangs blogg från mig och 284 klickade för att komma till dig. Mitt inlägg rullar på. Het kille skytten i Malmö. Tänk om han är oskyldig? Det kan han vara. Trycket på polisen gör att dom kan plocka in vem som helst som uppför sig underligt. Men å andra sidan är han en duktig skytt som kan pricka rätt.

    Ska iväg på intervju idag utanför Söderhamn. Så jag får hoppas att snögloppet stannar i Uppsala. Det kommer hit i morgon. Vinterdäcken är på. Vi hörs. Keep up!

    SvaraRadera
  17. Parnassen Helena: Nä han är inte oskyldig. Nu publicerar Expressen hans namn också och hans pistol stämmer med de skjutnas hylsor. Det går att se om ett särskilt vapen har använts genom de märken som blir på hylsorna. Thomas Mattsson har en förklaring till att de publicerar: nu måste de vara konkreta.

    http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2206223/pistolen-binder-honom-till-skotten

    SvaraRadera
  18. Lustigt att TV-nyheterna och tidningar gång på gång basunerar ut att han är "Svensk"? (Han lär ju ha invandrarbakgrund, 2:a generationens invandrare.) Det var också det första polisen sa på presskonferrensen när Hagamannen gripits?
    När invandrare begår brott är det gudbevars inte en relevant upplysning. Kan någon förstå varför?
    //Pops

    SvaraRadera
  19. Pops: Jo han motsvarar min äldste son, som har en tysk far. Invandrare i andra generationen. Det var sossarna som började kalla folk så, för det var så synd om alla som kom från utlandet. Antagligen för att de var mer benägna att begå brott. Det berodde på att de hade haft det så eländigt. Och detta ansågs pågå någon generation eller två.

    Å ena sidan är vi alla svenskar (så fort PUT föreligger), men å andra sidan är vi alla mer eller mindre utlänningar (vi har alla invandrare i släkten om man letar) och det måste till olika enklaver och särskilda hus för att vi ska kunna leva i samma land. Särskilt numera. Lite svårt att få ihop ekvationen.

    SvaraRadera
  20. Vi lever i ett demokratiskt samhälle med yttrandefrihet. Vi får uttrycka våra åsikter och tycka till. Men vi har lagar och regler. Vi har vår fulla rätt att tycka vad vi vill även om dessa lagar. Precis vad vi vill. Men vi har INTE rätt att bryta dem. Och vi har inte rätt att ta lagen i egna händer.
    Utöver detta har vi ett moraliskt ansvar grundat på oskrivna och skrivna riktlinjer. En av dem är rättssamhällets tanke om att en människa är oskyldig till dess hon är dömd. Det är inte vår sak att straffa. Att ordledes lyncha. Att uppvigla.
    Vill du ha en förändring? Brinner du för något? Protestera. Kämpa. Strid. Men gör det på ett sätt som leder någon vart.
    Det du gör här är bara fegt.

    SvaraRadera
  21. Det är rätt intressant hur det plötsligt blivit relevant att skriva om den misstänktes etniska bakgrund:

    "- ...som inte förekommer i våra register sedan tidigare och med såvitt vi vet svensk bakgrund, sade kommissarie Börje Sjöholm ..." (angående den misstänkte Mangs)

    Tänk efter vad massmedia (the big ones) försöker säga till dig när den enda gång som den misstänktes etniska bakgrund blir relevant är då det är en svensk (vilket Mangs är).

    Kan nämnas att det genomförts ca 60 bekräftade skjutningar i Malmö i år än så länge, hur ofta har du sett det skrivas om personen är från [insert non nordic country here].

    Vad du gör, Ann Helena, är bara att ge ännu mer kraft till detta fenomen. Är det vad du vill med din blogg - att hjälpa massmedia att fortsätta vinkla verklighetsbeskrivningen snett mot oss nordiska människor?

    Tänk på det, innan du ger replik.

    SvaraRadera
  22. Stefan: Först så säger du att vi har yttrandefrihet och sedan att det är fegt att använda den. Jaha.

    SvaraRadera
  23. Pelle: Fattar inte vad du pratar för goja. Jag skriver som det är.

    SvaraRadera
  24. Nja, det viktiga var inte att betona att han har invandrarbakgrund (det har mina barnbarn också) utan varför media är så inkonsekventa samtidigt chefredaktörerna så ihärdigt förnekar att de gör skillnad på folk o folk.

    Vad svenskheten beträffar så har Mona Sahlin definierat den åt oss: "Alla vi som bor i Sverige är svenskar." Det sa hon när hon var i Rinkeby för att värva väljare.
    Undra vad amerikanska ambassadören tycker om att vara svensk?

    SvaraRadera
  25. Det är mycket allvarligt att kvällspressen och diskussionsgrupper på Internet pekar ut misstänkta innan dessa har dömts av rättvisan. Det är oförlåtligt. I och med att identiteten blev känd har det hopats invandrargäng utanför bostaden. Anna-lena hur kul hade tu tyckt hade om en misstänkt förövare hade offentliggjorts där du bor så sedan hade vimlat av gäng. Det är sådana som offentliggör utredningsinformation som är skyldiga till att rättvisan snedvrids.

    SvaraRadera
  26. Thorwald: Jag heter Ann Helena. Och det var hur lätt som helst att veta var han bodde redan för ett par dagar sedan eftersom massmedierna hade bilden på porten på Korsörsvägen. Den som också finns om man slår upp adressen på internet. Minsta barn vet hur man gör.

    SvaraRadera
  27. Jag tycker mest att det är tråkigt att du, Ann Helena inte kan försöka vara lite mer ödmjuk. Istället för att försöka sätta dig in i kritiken mot dina inlägg och efter det ge en förklaring på hur du tänker, så försöker du mer märka ord och spela dum för att få övertaget.

    Jag håller helt med Stefan och tycker att det är synd att du bara förvrängde hans ord. Poängen är att med yttrandefrihet kommer ansvar. Även detta förstår det minsta av barn.

    Efter att ha sett hur du kommenterar på de mer kritiska inläggen så ser jag inte nån poäng att gå tillbaka till din sida för att läsa ditt svar på detta. Det blir liksom ingen diskussion om den ena parten bara ska vara högsta hönset och inte kan se kritik som nånting utvecklande.

    SvaraRadera
  28. Hennie: Minst barn begriper också att det är gnällisarna som går in här och kommenterar. De värsta avarterna har jag blivit av med genom att ta bort möjligheten att kommentera helt anonymt. Nu behövs det åtminstone ett nick.

    Stefan har inte sagt att jag har förvrängt hans ord. Det är du som säger det. För övrigt är det ingen ide att svara folk, som bara pådyvlar den som skriver en massa som inte står där.

    Diskussion uppkommer genom att man kommer med något eget, inte genom att hoppa på bloggaren eller andra. Det här är inte en skolsal där jag eller någon annan ska uppfostras och tåla kritik. Detta är min blogg och passar inte galoscherna så hej då!

    Men visst ja du kommer ju inte gå och läsa det här. Ha en bra dag ändå!

    SvaraRadera
  29. Eller för att citera en känd film och en känd skådespelare: Frankly my dear I do´nt give a damn.

    SvaraRadera
  30. Ann-Helena (sorry felet förra gången), bilden kom upp han blev häktad. Det är skandal att någon inom polisen läcker utredningsmaterial. Minst tio personer har frikänts för att utredningsmaterial har läckt ut. Jag kommer ihåg den så kallade åldringsmördaren. Han slog ihjäl en en man i sjuttioårsåldern. Eftersom förövarens identitet hade läckt ut på Internet blev han frikänd. Det fanns ingen teknisk bindande bevisning. Det här hände på Lundavägen i Malmö 1996. Då Internet var i sin linda. Samtliga vittnesmål blev ogiltigförklarade. Förövaren hade fått minst åtta år. Detta tillsammans med de andra nio. Hela rättsapparaten snedvrids och samhället blir knappast tryggare av att ostraffade grova kriminella går fria. Sedan retar jag mig på dina antagande om Peter. Jag känner människan. Har umgåtts med honom under två års tid.

    Det må vara din blogg, men gå inte med falsk information eller felaktiga antaganden.
    Mytomani är diagnos för personer som hittar på saker som är verkliga för dem, men fantasi för alla andra.

    SvaraRadera
  31. Thorwald: Det kommer inte att hända här, att han blir frikänd. Och som jag har sagt tidigare, så gick det att identifiera vem det var eftersom Peter Mangs hämtades av ett uppbåd med poliser. Det fanns en bild, som en granne hade tagit rakt mot hans lägenhetsdörr. Det behövs inga läckor. Grannar har också ögon och öron.

    Okej om du känner Peter så berätta vad du retar dig på då? Kom inte bara med anklagelser rakt ut i luften. Det ger jag noll öre för. Verkligen.

    Allt jag har sagt kan beläggas. Kan dina svepande ord göra det? Sedan vet jag inte något alls om det där fallet du refererar till, men det låter mycket konstigt att någon skulle ha blivit frikänd för att utredningsmaterial läckte ut. Vem är mytomanen?

    SvaraRadera
  32. Thorwald: Är du möjligen Hans Olof Thorwald Persson, Tom Thorwald Göransson eller James Fredrik Thorwald Nordquist? Om du nu använder ett av dina namn och bor i Malmö?

    Fler Thorwald än så finns inte med postadress Malmö. Och du borde väl bo där? Upp till bevis nu då. Du ser hur lätt det är att ta reda på saker.

    SvaraRadera
  33. Bara för något är lätt att ta reda på så betyder det inte att man ska skriva det på sin lilla fattiga blogg.

    SvaraRadera
  34. Apricota: Det här är ingen fattig blogg. Den är mycket rik. På besökare. Och visst är det intressant med alla som är eftertänksamma och som försöker bidra med något till den.

    SvaraRadera