måndag 15 november 2010

Wanja Lundby-Wedin uppträdde i kristet kors

LO:s ordförande var på TV i morse och hon sade redan i går att hon vill att socialdemokratin också fortsättningsvis ska ledas av en kvinna.

Men i morse hörde jag knappt ett ord av vad hon sade, för hon hade ett blänkande silverkors runt halsen. I Frankrike är religiösa symboler förbjudna sedan 2004 för offentligt anställda och i skolor.

Här sitter LO:s ordförande i TV och demonstrerar att hon är kristen. Hon hade också en brosch i form av ett mörkrött hjärta på den gråspräckliga blus/kavajliknande överdel hon var iförd.

Varför hade hon tagit på sig ett kors? Jag har aldrig sett henne i ett sådant vad jag kan minnas, men hon kanske alltid går omkring så.

Och i Sverige är vi väl långt ifrån att förbjuda iögonenfallande religiösa symboler?

Två ord hörde jag henne säga: brett ena. Detta ska den nye partiledaren göra. Var finns då denna tulipanaros?

8 kommentarer:

  1. Säger bara USCH! Så har jag i alla fall sagt det. Kristna och vänster = rimmar illa. Rimmar förljuget. Undrar om kvinnan med kors har lika många skor som Imelda?

    SvaraRadera
  2. Parnassen Helena: Jo jag blev så förvånad att jag satt och stirrade. I går hade hon nån silverblomma tror jag runt halsen. Att sätta sig med en bar hals och så ett kors verkar mera präst än LO-ledare.

    SvaraRadera
  3. Kristen höger kan också vara förljugen. Tänker på dem som i USA är emot aborter men för dödsstraff.

    SvaraRadera
  4. Purusha: Det är klart att kristen höger är förljugen. Alla som är religiösa har hjärntvättat sig själva enligt min åsikt. Däremot finns det andlighet som kan vara okej, men det är när man går in i ett trosläge och måste tro på vissa saker, som det blir åt helsike. Det var därför jag blev så förvånad att en LO-ledare så tydligt berättade att hon är hjärntvättad. Men det är väl ren omedvetenhet från hennes sida. Och säger en del om LO också.

    SvaraRadera
  5. Och de mest förljugna är det stackars kungahuset. Eller som det står i successionsordningen. "uti den oförändrade Augsburgiska bekännelsen, samt Uppsala mötes beslut av år 1593, antagen och förklarad är, sålunda skola ock prinsar och prinsessor av det kungl. huset uppfödas i samma lära och inom riket. Den av kungl. familjen som ej sig till samma lära bekänner, vare från all successionsrätt utesluten." Hela nationen begapade spektaklet i Storkyrkan i somras. De kan välja att abdikera eller att fortsätta att leva förljuget. Nu tror jag inte att de tar det så allvarligt när inte ens präster tror på vad de predikar.

    SvaraRadera
  6. Men Purusha du har ett hat inom dig till kungahuset. Alldeles klart. Själv ser jag det mera som att det här är vårt längsta och traditionsrikaste sätt att ha några gemensamma länkar bakåt. Om du inte såg kärleken i somras mellan folket och kungafamiljen så är du blind.

    SvaraRadera
  7. Ann Helena och ni andra. Er reaktion på korset Wanja Lundby-Wedin bar i TV säger mer om Er än det säger om Wanja.

    Jag blir alltid lika förvånad över den intolerans jag ser runt omkring mig. Särskilt mot oss kristna. Det ligger en förljugenhet i att anse sig vara demokratisk och samtidigt säga att kristna är hjärntvättade. Sopa först rent framför din egen dörr innan du säger att någon annan är hjärntvättad.

    Ovan har jag använt ordet hjärntvättad på det ordinarie negativa sätt vi har i Sverige att använda värdeladdade ord. Nu ska jag vända på det.

    Hjärntvättad blir man när man tagit bort åratal av negativ påverkan från ett alltmer sekulariserat (och vänsterorienterat) samhälle. (Fast nu har samhället börjat svänga över åt höger igen...) När man väl har tvättat sitt sinne och sina tankar vad blir man då? Jo, man blir REN!

    Tänk att ha ett orört, rent sinne, fritt från negativism och bara se det positiva i varje människa. Skulle inte det vara något att sträva efter? Ordet hjärntvätt borde kunna användas på ett mer nyanserat sätt och inte bara till negativa formuleringar över något (i det här fallet kristen tro) som man helt uppenbart vet mycket lite om.

    Men åter till korset Wanja Lundby-Wedin bar i TV. Jag vet inte om Wanja är kristen. Har hon sagt att hon är kristen? Det enda jag vet är att hon bar ett kors i TV. Men det säger egentligen inte särskilt mycket om hennes tro. Många människor och särskilt ungdomar bär kors (och även andra symboler) nu för tiden utan att egentligen veta vad det står för. De tycker bara att det är snyggt. Så egentligen har det kors Wanja bar i TV inte gett någon som helst information om hennes tro.

    Jag själv är troende, kristen, frälst och vet vad det innebär att bli angripen och behöva försvara mitt ställningstagande (nästan) varje dag i skola och arbete från okunniga människor i min omgivning. (Både lärare och andra.) Personer som anser att de har en "hög" utbildning tror sig ofta ha rätt att döma och bedöma min tro vare sig de har kunskap om kristen tro eller ej. Nej, som sagt sopa rent framför din egen dörr innan du uttalar dig om andra människors tro eller övertygelse. Var sig den är politisk eller religiös.

    SvaraRadera
  8. drpontinen: Kul med en så lång kommentar. Att Wanja inte skulle veta vad för något hon hade på sig är väl att underskatta hennes intelligens. Så särskilt ung och dum är hon inte heller.

    Jag kan också leva i den där världen, där allt är positivt. Jag har fått kristendomen i mig själv sedan småbarnsåldern: söndagsskola, psalm på morgonen i skolan, konfirmation, medlem i Frälsningsarméns scouter (där det var fult med smink och dans för det kunde medföra onda ting).

    Själv har jag en kusin, som är med i Jehovas vittnen och jag förstår verkligen varför. Hon är med där för då tillhör hon de utvalda, som ska lyftas upp till Guds sida när Jesus kommer tillbaka. Hon har lidit mycket i sitt liv och detta är hennes sista hopp (hon har själv sagt det). Då ska hon bli återupprättad. Vem är jag att ta ifrån henne den tron?

    Det har jag inte heller gjort, bara sagt att jag tror inte på det där, när hon försöker frälsa också mig. Hon vill ju gärna att jag också ska få del av detta underbara.

    Men för mig framstår allt detta som verkligt. Både det positiva och det negativa. Jag kan leva här och nu i alla världar. Både paradiset och på denna jord. Allt beror av vad jag betonar.

    Jag kan gå ut i den vita snöiga världen, vi lever i just nu med fyra grader kallt och se skönheten och tycka att vädret är perfekt (skrev ett inlägg om det) men samtidigt vet jag att det är livsfarligt att bli kvar där ute för länge. Detta eftersom vi består av både kropp och själ. Vi är kroppar med förmåga att tänka och att föreställa oss något mer. Varför ska vi då inte använda alla dessa förmågor? Och alltså se världen, som den är inte skärma av den och använda skygglappar.

    Vi är människor och måste se världen så. Vi kan leva i paradiset om vi vill här på jorden, men vi måste också inse att vi är fysiska varelser med de tillkortakommanden, som detta medför. Att ständigt leva i Guds värld här på jorden blir en inskränkning. Att ta bort en del av vårt förnuft. Att luta oss mot något som vi tror är större. Men allt vi människor kan föreställa oss är vi själva. Naturligtvis känns det bra med en Fader i himmelen, som alltid stöder oss. En stor och viktig tröstnapp.

    Vad som förvånade mig var att denna fackliga människa, som naturligtvis är inskränkt i sitt tänkesätt (det ingår i jobbet) visade sig vara ännu mer inskränkt genom att bära ett kors. Detta som i sig är ett ställningstagande mot andra religioner på jorden.

    Så tänkte också FN när de skulle inrätta en andaktsrum i sitt hus i New York. Där skulle inte finnas några religiösa symboler, bara ett enkelt kors. Ridå. Nu finns där bara en stor sten mitt i ett rum och abstrakt konst på väggen. Och ljussättningen är dramatisk. Meditation har människor sysslat med sedan shamantiden. I tiotusentals år. Detta hyllar vår andliga sida.

    http://www.aquaac.org/un/medroom.html

    SvaraRadera