måndag 18 oktober 2010

Julian Assange får inte jobba i Sverige

Migrationsverket avslår hans begäran om uppehålls- och arbetstillstånd.

Det tycker jag är bra. Skönt att slippa ha Wikileaks grundare som invandrad VD i vårt land. Ja lite slarvigt uttryckt. Talesperson kallas han visst.

Då blir inte Sverige det där landet där det går att grunda sajter med dubiöst innehåll. Jag gillar inte idén att slänga ut hundratusentals dokument på internet.

De måste sorteras och göras något av, annars orkar ingen läsa dem. Men den kapaciteten har inte Wikileaks och ingen annan sajt heller.

Han skulle väl ha skaffat svenskt utgivarbevis för att få bättre källskydd för sajten, men det kan han väl låta någon annan göra. Eller står allt och faller med honom?

Men sedan är jag inte så förtjust i hur han behandlade Anna Ardin och den där tjejen i Enköping. Manschauvinister har aldrig varit my cup of tea. Fast jag tycker det var dumt av dem att anklaga honom för våldtäkt. Jag hoppas han blir frikänd från detta.

Åklagaren Marianne Ny har tydligen väldigt svårt att besluta sig för om hon ska åtala och vad rubriken på åtalet i så fall ska bli. Våldtäkt, sexuellt tvång eller ofredande. Eller allt på en gång? Kom till skott nu! Eller lägg ned. Tack!

12 kommentarer:

  1. Aha...du menar "dubiöst innehåll" så som: inte kontrollerat av CIA och Pentagon?

    Var och en som har den minsta koll på hur säkerhetstjänster och försvarsdepartement fungerar visste redan när Wikileaks började släppa de första stora dokumenten att de skulle bli utsatta för någon sorts förtalskampanj.

    Det är tragiskt att det är Sverige som ska stå för förtalet och det är tragiskt att så pass få förstår vad det egentligen är frågan om.

    SvaraRadera
  2. DNME: Äsch dessa konspirationsteorier gud vad jag blir trött på dom... allting är inte CIA och Pentagons fel här i världen. Det här handlar inte om det. Men vi som inte förstår vad det handlar om förklarar du säkert det där för lite bättre?

    Det som hände Assange fixade han alldeles på egen hand med hjälp av den knäppa feminismen i Sverige och så Broderskapsrörelsen gubevars. Anna Ardin har en skev uppfattning om världen och hur karlar ska bära sig åt, men skyll inte det på CIA och Pentagon. Eller har dom hjärntvättat henne utan att hon har märkt det?

    SvaraRadera
  3. tycker du att personliga åsikter om en person ska vägas in i bedömningen, Assange ska väl bedömas utifrån lagar som gäller lika för alla
    jag blir lite bekymrad om dina åsikter, dom känns inte okey

    /Bosse

    SvaraRadera
  4. Assange! Ardin twittrade om att hon bjudit in honom till Sverige. Varför gjorde hon det? Varför vill just en feminist, vänster och kristen bjuda in honom??? Det luktar set-up lång väg om du frågar mig. Och varför kan inte M Ny bestämma sig. Hur lång graviditet ska hon ha innan hon kläcker?

    SvaraRadera
  5. Feminister ( kvinnor som hatar män ) har aldrig varit my cup of tea........

    Aron

    SvaraRadera
  6. Kära Bosse: Jag är inte domare, åklagare eller tingsrätt. Men ändå har jag väl rätt att uttrycka vad jag tycker om fallet? Om du läser det jag har skrivit tidigare (tryck på de blå fälten i min artikel längst ned) så ser du att jag vet en del om saken. Får man då ta ställning som person sedan? Eller tror du att jag ändrar hela världen om jag säger vad jag tycker? Envåldshärskare? Det är nog att överskatta ;)

    SvaraRadera
  7. Aron: Hej och hå jag är inte feminist om det är det du antyder, tvärtom så har jag all anledning att tycka att pappor är förtryckta, men det har du aldrig upptäckt. Ha det bra ändå!

    SvaraRadera
  8. Helena: Aha du menar att hon är så förslagen Ardin? Nä det tror jag inte, bara en blåögd feminist, som är så inne i sosseriet och tror att hon alltid har rätt att bli förorättad så att det var därför hon skulle gå till polisen för rådgivning.

    Jag känner dom där har levt med dom i större delen av mitt liv på nära håll. Har fortfarande en kompis, som inte märker när hon faller in i trallen. Det är inte lätt att frigöra sig från ett sånt kompakt sammanhang. Det är spår i hjärnan, som när man väl har etablerat dom så tar det tid att bli fri.

    Att ingå i sådana grupper som Anna Ardin gör är att vara inne i ett sammanhang som kan liknas vid hjärntvätt för det är så slutet, men det är inte USA som står bakom. Människor går frivilligt in i sådana sammanhang för där finns makten och härligheten, som dom vill ha. Många belöningar i form av pengar och social status.

    Och Marianne Ny har så svårt att bestämma sig för rättsväsendet har gjort bort sig tillräckligt. Nu jäklar måste det äntligen bli oantastligt det som beslutas.

    SvaraRadera
  9. Det må så vara att Anna Ardin har en skev uppfattning om världen och hur karlar ska bära sig åt.
    Rättsväsendets skeva rättsuppfattning oroar desto mer.
    Precis som du skriver så kan bara ett oantastligt beslut från M.Ny rädda rättsväsendets anseende nu.
    Att åklagaren ännu inte har "offentliggjort" något beslut tyder på att man hoppas på något annat ska dyka upp som misskrediterar Assange så pass mycket att allt annat hamnar i bakgrunden.
    Mycket pinsamt om det är på det viset.

    SvaraRadera
  10. JD: Du har rätt till en del. Att han inte fick uppehålls- och arbetstillstånd ger honom inte mer credd i landet. Rättsväsendet gjorde bort sig genom första åklagaren, som hade jour. För så brukade de göra med "vanliga" män. Särskilt om någon av Anna Ardins dignitet anmälde. En utlänning som kom hit och våldtog du vet. Det gällde att säkra mannen innan han försvann igen.

    SvaraRadera
  11. Jag har viss förståelse för den första åklagarens inställning att snabbt anhålla Assange eftersom han mycket väl hade kunnat försvåra en utredning genom att lämna landet.
    Däremot är det fullkomligt obegripligt att den tredje åklagaren inte skyndade på utredningen i och med de tidigare turerna samt att Assange hade hängts ut som våldtäktsman i världspressen.

    Vad är det som behöver utredas i nästan två månader innan åklagaren kan offentliggöra ett beslut?
    Allt som kan tala emot Assange måste ju ha framkommit under den första veckans förhör med "målsägande".

    Allt det här är fullkomligt sanslöst!

    SvaraRadera
  12. JD: Gissar att åklagaren kommer att lägga ned och inväntar att det ska ha gått tillräckligt lång tid plus att hon måste formulera sig så att hon står ut med det själv, plus att hennes kollegor blir nöjda.

    SvaraRadera