måndag 11 oktober 2010

Ska vi ha religion i skolan?

Varför ska vi överhuvudtaget prata religion i skolan? Kan inte det överlåtas till föräldrarna? Eller lever vi i ett samhälle, som är så omhändertagande av barnen att de måste läras om detta?

De har redan på dagis indoktrinerats i det ena eller andra sättet att leva. Med lucia och tomten, plus lite julsaker och påskägg, så då måste traditionen fullföljas. Och fortsättas i skolan. Men då med allvarligare religiösa indoktrineringar.

I morse diskuterade Jan Björklund och Maria Wetterstrand på min TV i bakgrunden. Jag följde inte med i vad de sa, men här kan ni läsa om det.

För mig är det självklart att jag inte behöver vara religiös. Jag tycker att det är lika självklart att vi består av en fysisk, en mental, en känslomässig och en andlig del. Vi har en kropp med förmåga att tänka, känna känslor och föreställa oss något mer än oss själva.

Men för det behöver vi inte tillhöra någon religion. Varken profan eller religiös, men jag förstår att det är svårt för politiker som Wetterstrand och Björklund att begripa tankegången. De är ju själva inbakade i -ismer.

6 kommentarer:

  1. Svenska kvinnor skaffa aldrig ett förhållande med man av islamsk härkomst!!
    TV har visat på tragiska fall där släkktingarna vägrar låta mamman träffa sina barn! Detta är fruktansvärt både för mamma och barn, hon återser dem aldrig!

    SvaraRadera
  2. Anonym: Jag har tyckt att dessa kvinnor är dumdristiga äventyrare. De tycker antagligen det är spännande och exotiskt med dessa utländska män. Men kulturskillnaderna är stora. Kanske är de ett slags new frontier-människor, som innebär en värld, där människor kommer närmare varandra. Men barnen blir kluvna mellan två världar. Så känns det.

    Och när föräldrarna inte kan samsas om vårdnaden om dem, utan drar in dem i sin egen byk är det alldeles förfärligt. Detta händer dock inte bara i sådana förhållanden utan är också vanligt i helsvenska sådana. Och det är lika hemskt vare sig det är kvinnor eller män som gör detta mot sina barn.

    Dock är det 60 procent av alla ärenden som handlar om att modern är förövaren. Det är hon som för bort barnen. Inte mannen. Men att medierna nu uppmärksammar detta fall av Osama som har rövat bort sina barn är väl en direkt fortsättning på Liza Marklunds Asyl? Och att synen på "svartmuskiga män" inte har ändrats alls?

    http://www.expressen.se/nyheter/1.2169079/de-kommer-inte-att-hitta-honom

    SvaraRadera
  3. Jag tror att Björklund vill hålla stånd. För hur skulle det se ut om skolan släppte kristendomen och muslimerna rockar fett med sin religion? Kan man undra. Tror det är där skon klämmer. Jag behöver inte heller religionen. Urless på skiten. Kan inte dom religiösa - muslimer och kristna - hålla på med det i hemmen. Tycker vi ska lagstifta om det. Faktiskt.

    SvaraRadera
  4. Helena: Ja hemma är det okej, privat sett. Istället kunde dom väl berätta lite mer om politik och sånt i skolan. Lite mer av värdsliga saker alltså, sånt som ungarna behöver veta. För att klara livhanken och överleva i den krångliga blankettvärlden sedan när de är myndiga. Men det överlåter dom med glädje till oss föräldrar. Har jag märkt.

    SvaraRadera
  5. @Anonym:
    Det är alltid lika trevligt att läsa intressanta och intellektuella inlägg som dina! Är du säker på att det är män med annan etnisk bakgrund än svenskt det gäller eller tvärtom kanske? Man borde kanske skaffa fakta innan man uttalar sig om saker och ting. Och sen när blev Tv:n sanningens bibel?

    Var vänlig läs under länkarna nedan:
    http://vararaminaochali.blogspot.com/search/label/Mitt%20namn%20%C3%A4r%20Osama

    http://www.newsmill.se/artikel/2010/10/12/min-v-n-osama-uts-tts-f-r-aftonbladets-rasism

    SvaraRadera
  6. Förstår inte att tillsynes normalt intelligenta människor kan tro på en religion .

    SvaraRadera