onsdag 20 oktober 2010

Kvinnor diskrimineras

Ja nu är det pensionerna som är på tapeten. Visst de antas leva längre och alla pensionärer blir fattigare och fattigare ju längre de lever. Även män eftersom pensionerna urholkas.

Själv har jag redan tagit ut den lilla extra pension som jag själv hade lyckats spara ihop till. Det var lika bra. Man vet aldrig hur länge man lever. Inte ens som kvinna.

Och nu i december får jag alla mina hopsparade pengar från KPA på ett bräde. Det blev kring 4 000. För jag har jobbat så lite åt dom.

Undrar om jag har någon mer överraskning att vänta. Nä, tror inte det. Jag får ett par tusen i månaden för att jag har jobbat som journalist. Och sedan är det slut.

Men rik kommer jag ändå att bli. Vi har inga barn längre att försörja. Om ni visste vilken lättnad det är.

Jag har haft barn sedan jag var 21 år ända fram till i juni år att försörja, men nu är det slut. Något att tänka på för alla barnlösa. Tänk vad bra ni har haft det ekonomiskt.

3 kommentarer:

  1. Varför kräver vi inte att kvinnor och män skall arbeta lika stor del av livet? Den enda rimliga lösningen är att kvinnor arbetar ett par år extra och att alla därefter får lika pension.

    SvaraRadera
  2. Ytterliggare en mansgris20 oktober 2010 kl. 21:33

    Om kvinnor skulle arbeta ett par år till medans mannen ligger o gottar sej så skulle de va diskriminerande...

    SvaraRadera
  3. Kära mansgrisar: Själv är jag ingen vän av millimeterrättvisa. Livet är inte rättvist det heller. Och personligen har jag en yngre man (än mig själv) hemma, som har tagit hand om mig och barnen genom att jobba och slita mycket mer än jag. Kanske är det därför som män lever kortare? Men som sagt livet är inte rättvist. Och alla människor har inte samma förutsättningar till arbete eller något annat heller...

    SvaraRadera