tisdag 26 oktober 2010

Med en dåres envishet

Så höll Katrin Stjernfeldt fast vid att det är vapnen det handlar om. Inte integrationen i Malmö. Det sade detta s-märkta kommunalråd i Malmö i morse på SVT.

Hon har hand om all barn- och ungdomsverksamhet, det brottsförebyggande arbetet, socialtjänsten och folkhälsofrågorna i Malmö, men det finns inget mönster i de brott som har begåtts i Malmö. Det handlar bara om slumpen konstaterade detta nyvalda kommunalråd.

Edith Escobar debatterade mot henne och sade att när det finns stenkastning mot polis och barriären är bruten, så är det lättare att gå vidare till att skjuta. Och att det finns barn i Malmö, som är födda där, men som bryter mer på svenska än hon, som har kommit hit som vuxen, gör.

Skolorna i Malmö har mer betalt av skattebetalarna per barn än andra skolor i Sverige. Kring 4 000 kronor mer per läsår än genomsnittet i Sverige, men de klarar inte målen för andraspråket svenska. De har fler lärare än andra klasser i Sverige, men ändå är det bara 60 procent som går ut gymnasiet.

Edith Escobar flyttade hit från Chile 1994 och är engagerad som moderat fritidspolitiker och tycker att ingen i Malmö bland de styrande politikerna vill diskutera det som pågår.

Efter att ha hört Katrin Stjernfeldt i morse i TV är jag beredd att hålla med henne. Stenhård förnekelse om att invandrare eller integrationen hade något överhuvudtaget med skjutandet i Malmö att göra.

Precis som kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu upprepade hon att det handlar om illegala vapen och att dessa måste stoppas.

Och jag som alltid har trott att det var människor, som höll i de vapnen och sköt. Inte att vapen i sig är något farligt. Jag anser att skjutvapen är ett symptom på att något är allvarligt fel i ett samhälle.

Särskilt när de styrande skyller allt på dessa vapen. Det är som att säga att kök måste förbjudas för där finns så många livsfarliga vapen. Knivar nämligen.

9 kommentarer:

  1. Jasså är andraspråket svenska! Ska inte det vara förstaspråk. Jo, det ska det. I alla fall i Sverige. Det här med hemspråksundervisningen måste bort. Herregud, det är ju det största hindret för integration.

    Med en k-pist är det svårt att diskutera: Muren! Nä, vi kommer inte ur detta. Allt kommer att eskalera. Lyfter man inte upp sanningen på bordet kan man ju inte åtgärda.

    Tror jag har rätt! Det är någon som har som hobby att gå ut och skjuta. Äh, va´fan, allt är så sjukt så jag kan lika gärna peppra på lite. Så jag får mina tråkiga kvällar att gå.

    SvaraRadera
  2. Helena: Jo för dessa barn, som pratar något annat språk hemma, så blir svenska andraspråk. I Sverige. Fast de är födda här. Ytterst obegripligt för oss andra infödda.

    En eller flera verkar ha det som hobby... mest underligt hitills var väl han i orange jacka med reflexer, som sköt på och skallade Naser. Den gubben ville verkligen synas.

    SvaraRadera
  3. Kanske det finns ett korn av sanning i det här talet:

    http://www.youtube.com/watch?v=8bfElV-RCps&feature=player_embedded

    Klickbar länk till samma URL:

    Henrik Johansson

    SvaraRadera
  4. Om det är det socioekonomiska tillägget invandrarskolor du avsåg så var det nog ett decimalfel i de 4.000 du angav. För några skolor i stockholmstrakten är detta tillägg per år och elev:

    Fem-i topp:
    Gullingeskolan 52 806 kronor/år
    Bussenhusskolan 52 175 kronor
    Bredbyskolan 50 318 kronor
    Hjulstaskolan 49 482 kronor
    Rågsvedsskolan 49 395 kronor

    Fem-i-botten:
    Ekängens skola 1 502 kronor
    Äppelviksskolan 1 661 kronor
    Smedslättsskolan 1 925 kronor
    Höglandsskolan 2 176
    Norra Ängby skola 2 221 kronor

    Det torde väl vara samma obalans i Malmö, men ska det verkligen behövas 50.000 kr extra för varje invandrarelev i dessa områden? Trots dessa, för andra människor, helt osannolika summor är de genomsnittliga skolresultaten bedrövliga.
    //Pops

    SvaraRadera
  5. Pops: Nej det är mer än andra skolor, inte något absolut krontal. Denna siffra är tagen från Wikipedia om Malmö och det står:" ersättningen per elev 4 000 kronor högre per år i Malmö än i Sverige i genomsnitt".

    Det är bedrövligt, visst är det så. Hur man än räknar.

    SvaraRadera
  6. Cavatus. Ja som du vet är jag inte sd-are och ni skulle verkligen behöva någon sådan som jag som lärde er att rensa språket. Ett ord som "kannibalfarfar" om statsministerns släkting sticker ut så fruktansvärt ur början på talet, så att sedan har åtminstone jag svårt att koncentrera mig på fortsättningen.

    Det finns olika sätt att uttrycka sig och detta var inte det smartaste. Nu orkade jag som sagt inte lyssna igenom hela, men sd-are kommer jag aldrig att bli.

    SvaraRadera
  7. Ann Helena:
    Ja, det är olika mått. Vill man inte att invandrarskolorna ska sticka ut så jämför man hela Malmö (inkl de välartade skolorna) med hela Sverige. Vill man visa hur bidraget slår mellan olika skolor visar man "mina" uppgifter ovan. (Så jobbar sanna politiker -:)

    Sen Cavatus länk ovan:
    Så länge media konsekvent väljer att kalla sådant rasism, lögner och fördomar och inte kan fånga upp de delar av vad han säger som "verklighetens folk" känner igen kommer de att få fler och fler anhängare. En del av vad han säger är i alla fall bestickande, t ex den manipulerade brottstatistiken som innebär att Sarnecki i varje intervju kan stå och ljuga oemotsagd.
    //Pops

    SvaraRadera
  8. Pops: Okej jag orkade som sagt inte igenom talet. Det är dumt av sd om dom inte nu när dom är i riksdagen använder alla de miljoner, som de kommer att få till att få hjälp med talen. Talskrivare är legio inom partier.

    I fallet med "kannibalfarfar" så var det inte sant och det slår också hårt tillbaka mot den som talar, för alla åhörare som inte är totalt övertygade och som kan tänka själva, börjar fundera på vad han menar.

    Det vore ungefär som om någon skulle skulle säga om mig att jag hade en "hembrännarfarfar". Det vore inte heller sant, fast en bonde fem generationer tillbaka i min släkt hade rätt att bränna sprit, för det fick man på den tiden.

    SvaraRadera
  9. Om mina barnbarn får höra att de har en "hembrännarmorfar" så är det dessvärre sant och jag blir inte särskilt upprörd över det. Det brändes friskt i lägenheterna i Stockholm under -70-talet, förmodligen mer än på landsbyggden -:)

    Men kanibalfarfar var ju klumpigt och motverkar sitt syfte.
    //Pops

    SvaraRadera