tisdag 12 oktober 2010

Flickorna regerar

Bitte Assarmo skriver i dag i Svenskan om att det på hennes skoltid på 70-talet var flickorna, som hade makten i skolan.

Visst var det så. Både då och nu. Flickor passar helt enkelt bättre in i det system vi har skapat, där man måste lära sig vissa saker, men inte andra.

Jag glömmer aldrig när en av mina söner kom hem rosenrasande, för han hade föreslagit att han kunde göra något litet annorlunda på syslöjden på högstadiet, men det fick han inte. Han blev så arg att han gick från skolan den dagen.

Den sonen visste redan på dagis allt om hur man skulle umgås i grupp, hur man skulle göra små pysselsaker eller hur man skulle bete sig på utflykter. Sedan ville han gå vidare i livet, men det fick han inte.

Ända upp i gymnasiet så behandlas dagens ungdomar som barn. De får inte ansvar. Inte som vi fick som gick i gymnasiet i början av på 60-talet.

Vi betraktades som vuxna och dessutom som tillhörande det övre skiktet i samhället eftersom det bara var kring tio procent som tog studentexamen då.

Vårt samhälle har förändrats från ett mekaniskt jordbrukssamhälle sedan dess till ett internationellt datastyrt globalsamhälle, men skolan är sig lik. Det är ett problem.

4 kommentarer:

  1. Har en riktig sossekompis som tog studenten då. Hon trodde att alla fick göra det för det hade sossarna sett till. Jag fick inte ta studenten då upplyste jag henne. Snopen hon blev. Men jag fick en fil kand i alla fall genomm lång och trogen tjänst i systemet.

    I skolan är det ett spel. Ett könsspel som börjar tidigt. Tror inte något block bestämmer dock. Det beror på maktkonstellationerna. En grupp tjejer kan mobba ut en töntig kille. Och tvärtom. Som sagt - det är ett nollsummespel.

    SvaraRadera
  2. Helena: Jaså dom indoktrinerade så att hon trodde det... nä min bror tog aldrig studenten, så jag begrep att inte alla fick det. Han har tyckt att det var orättvist sedan dess. Men det jämnar ut sig i livet. Meningen med livet är inte studenten, riktigt. Och ändå måste alla ta den nu. Märkligt. Det där mobbandet beror väl av att de behandlas som småbarn mest, tror jag. Fast de kan inte själva sätta fingret på det, för de har ju aldrig upplevt något annat. Och likadant är det ofta med lärarna. De går i skolan hela livet och fattar inte andra världar.

    SvaraRadera
  3. Pingback

    Följetong om lögnen om könsmaktsordningen.

    http://aktivarum.wordpress.com/2010/10/12/konsmaktsordningen-ar-baserad-pa-logner-fran-borjan-till-slut-del-1/

    http://aktivarum.wordpress.com/2010/10/12/konsmaktsordningen-ar-baserad-pa-logner-fran-borjan-till-slut-%E2%80%93-del-2/

    SvaraRadera
  4. Jag tror helt allvarligt inte att betygen och skolan är en könsfråga. Det läggs för mycket fokus på kön, när fokus istället borde ligga på individen, OAVSETT kön. Om det är en kille som kommit långt i matte, ska han då saktas ner av alla andra? Om det är en tjej då? Det pratas jämt om att tjejer är så duktiga i skolan, för att de går ut med högre betyg. Men kuvas killarna kanske? Är det kanske inte ett evigt krig om vem som är intelligentast?

    Det finns saker alla måste lära sig i skolan, det är det som kallas allmänbildning, och det är bara att acceptera. Oavsett hur världen ser ut är det bra om du vet var England ligger på kartan och hur man räknar matte.
    Det betyder ju dock inte att man inte kan öppna upp för lite flexibilitet. Själv tog jag studenten 2007, och fortfarande då så bestod majoriteten av våra språklektioner av att läsa. Sitt, läs och håll käften. Som att jag lärde mig något av det? Samma med historia, håll käften och lär dig utantill.

    Och sen förundras man över att svenska barn gar så dålig utbildning internationellt sett.

    SvaraRadera