söndag 9 augusti 2009

Rektor Christian Wetell valde att inte polisanmäla



Ifall den då 15-åriga flickans brott mot den då 15-årige pojken inne på skolområdet hade polisanmälts hade den nedåtgående våldsspiral, som ledde till Therese Johansson Rojos död kunnat undvikas.

Här på Värmdö har skolorna som policy att anmäla brott som begås i skolan. Det är ett sätt att uppmärksamma, att också elever som inte är myndiga, lever under samma lagar, som vuxna. Det är ett sätt att ta barnen på allvar och visa dem att deras handlingar får konsekvenser.

Att de lever i verkligheten och inte i något spel på internet eller i en värld av sms, som inte har någon kontakt med det verkliga livet. Om flickan hade blivit polisanmäld hade hon vaknat upp från sin mörka, hatiska drömvärld.

Och också hennes föräldrar hade fattat att de levde i en annan och inte så tjusig värld, som de trodde. En värld av marknadsföring och fina gäster, en flytaovanpåvärld, där allt verkade handla om yta och pengar.

Flickan slog pojken med knytnävarna och skallade honom så att blodvite uppstod och en tand gick av, enligt uppgift. Detta skulle ha polisanmälts. Men istället valde rektorn att prata med föräldrarna.

När mina barn gick i skolan på högstadiet skulle inte något sådant ha kunnat ske. Inte heller när jag gick där. Det skulle ha varit fullständigt otänkbart att ett barn hade skadat ett annat barn på detta sätt utan att bli polisanmält.

Men här i Kunskapsskolan, där dessa båda barn gick, var ramarna så slappa att det gick för sig för denna flicka att vara hänsynslös och aggressiv. Skulle pojken ha blivit polisanmäld om han hade gjort detsamma mot flickan? Tas det hänsyn till flickor på ett annat sätt än pojkar?

Det är en katastrof att dessa tre barn, varav en nu är död, har svikits på detta sätt av de vuxna runt omkring dem.

Här har jag skrivit en artikel om detta på Newsmill. 




4 kommentarer:

  1. Du har nog rätt Ann Helena. För att spetsa till det ytterligare : Hade skolan polisanmält om det handlat om en ung man med SD-sympatier som skallat en ung invandrartjej ? Jag skulle tro det.

    Alla våldsbrott inom skolans väggar av denna kaliber skall givetvis polisanmälas oavsett gärningsman/kvinna.

    En fråga jag ställer mig är om anmälningsbenägenheten är lägre hos privatskolor i denna typ av misshandelsbrott jämfört med kommunala skolor.

    Jag vet inte, men jag misstänker att det mörkas betydligt mer hos privatskolor. Generellt sett.

    Kanske jag har fel. Kanske är det en helt annan diskussion än den du är ute efter.

    SvaraRadera
  2. Jag är inte utan efter någon särskild diskussion så dina ord är välkomna. Hade det rört sig om en SD-are mot en invandrare så hade det nog varit en helt annan skola. Vi har som familj tittat på Kunskapsskolan närmast där vi bor och det skrämde åtminstone mej.

    Den skolan är inte gjord för barn, som inte klarar att ta hand om sig själva. Tankarna bakom är nog goda, men det vi såg i praktiken var få vuxna och barn överlämnade till sig själva.

    Och att vara intelligent och duktig i skolan betyder inte att man har något känslomässig intelligens, vilket de här ungdomarna alldeles uppenbarligen inte hade.

    Det jag är rädd för är att det kommer att bli som i andra rättsfall. Vi kommer aldrig att begripa vad som har hänt, för vi får aldrig veta det. Eller också vet inte familjerna och skolan själva vad som har drabbat dem.

    SvaraRadera
  3. detta som hände är ofattbart och där har skolan ett ansvar. Min son och jag fick gå igenom en mycket jobbig socialutredning pga. massa skvaller i omnämda skolan, då slösades det inte resurser, ack om det skulle varit i detta fall.
    Men klart svenskar och de andra, ändå är mitt barn halvsvenskt

    SvaraRadera
  4. Anonym: Det låter förfärligt... vad handlade det om... kan du berätta mer? Mejla mig om du inte vill skriva offentligt ann.helena@swipnnet.se...

    SvaraRadera