lördag 27 oktober 2012

Tre hus i glesbygd

Ja det skulle vi kunna få om vi flyttade från Värmdö. Men varför ska vi ha tre hus? Vi tillhör inte gruppen giriga eller de som tror att den som är rikast när den dör vinner, men ofta tror människor att det är vad livet handlar om.

Vi bor här för att jag har djupa rötter här ute på Värmdö. Min mamma och pappa köpte tomt här 1950. Då kostade tomten på 5000 kvm 5 500 kronor. Ett fantastiskt pris, men mycket pengar för min mamma och pappa ändå. Vi sålde den tjugo år senare för 70 000. Själv flyttade jag ut hit permanent år 1976 och har bott här sedan dess.

Min mormors mor föddes i Gustavsberg och jag har en anfader som var båtsman (soldat) på Ingarö med eget torp. Det var min mormors mormors far. Han hette Anders Efling Ahlgren och föddes 1795. Han tillhörde båtsmansregementet S Evlinge. Min mormors syster bodde också på Ingarö och en morbror till min mamma hade jordbruk på Djurö.

På 50-talet var det långt utanför stan här och det tycker en del fortfarande. Inflyttningen hit har pågått så länge jag minns och då inte bara till sommarstugor utan till permanenta villor.

Ann Helena Rudberg
Här kan ni läsa mer om detta plus om året 2012 och om mayaindianer i min nya bok I ormbärarens tid. 

2 kommentarer:

  1. "Boken ger konkret svar på frågan vem är jag? "

    Låter nästan för bra för att vara sant ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett stort grepp, men det kan man unna sig när man har levt ett tag. Och sedan beror det naturligtvis på hur du tolkar orden. Men boken kan också ge dig själv en aning om vem du är. Vi tillhör alla samma släkte, människosläktet. För mig gav den ett konkret svar på frågan vem är jag? Läs får du se!

      Radera