söndag 28 oktober 2012

Göran Stangertz död

Han dog av sin cancer i halsen. Tidigare har han nästan gått under i sprit. Jag känner igen det. Min farfar drabbades av detsamma.

Göran Stangertz tillhörde de som inte tålde alkohol så bra och som tidigare hade varit sjuk när halspulsådern brast. Han överlevde detta och blev frisk igen. Men den här gången tog kroppen för mycket stryk. Han blev 68 år.

Två Guldbaggar fick han under sitt liv och vi minns honom bäst från filmen Jack efter Ulf Lundells debutroman med samma namn. Herregud det var länge sedan. Janne Halldoff var regissör då 1977. Göran Stangertz efterlämnar sju barn och sin hustru.

2 kommentarer:

  1. Tragiskt att Göran Stangertz är död. Jag minns honom bäst för rollen som Jimmy i "Det sista äventyret", Halldoffs film efter Per Gunnar Evanders roman, (en roman som räknas som en Modern klassiker). Halldoff betraktade filmen som sin bästa film.
    Mvh, Agathe

    SvaraRadera
  2. Göran Stangertz minns jag särskilt för rollen som Jimmy i "Det sista äventyret", Halldoffs film efter Per Gunnar Evanders roman, med samma namn (räknas som en modern klassiker). Guldbagge fick han för sin roll. Jag har läst att Halldoff betraktade "Det sista äventyret" som sin bästa film.
    Ann Zacharias spelade Helfrid i filmen, också enormt bra.

    SvaraRadera