torsdag 4 oktober 2012

Ofredande av kungahuset

Ja så är de igång igen och trakasserar kungen och drottningen. Trist. Jag orkar inte ens nämna dessa människor vid namn.

Men kungahuset och hovet har reagerat och säger i en kommentar på hemsidan: "Ingen ska behöva tåla vad som helst. Detta gäller även Kungen och Drottningen. Bilden är kränkande, sårande och illvillig."

Sant, sant och det kan bli frågan om högmålsbrott. Dessa brott har mycket mer i straffsats än ofredande av vanligt folk. Men det är förståeligt om hovet och kungahuset vill undvika den skandal som skulle omgärda ett sådant åtal. Det är roligare att ägna sig åt det de ska göra för landet Sverige.

Tyvärr befinner sig kungahuset i ett moment 22, tiger de så verkar de svaga. Går detta till åtal riskerar det att bli mycket värre. Men hur ska de annars få stopp på detta?

Borde inte folket ställa sig upp och säga att nu får det vara nog? Vi har som folk beslutat i vår representativa demokrati att vi vill ha ett kungahus. Och det räcker väl för att en del inte ska få förfölja dem?

10 kommentarer:

  1. Jag har skickat till

    Kungahuset: Försvara er!

    Tidn Tiden: Jag går ur S-partiet.

    Elisabeth Ohlsson: Vet skäms.

    /kr

    SvaraRadera
  2. Vad ska en stakas konstnär göra om man inte bli berömd genom sin konstnärliga verksamhet på annat sätt att vara primitivt vulgär.

    SvaraRadera
  3. Silvia och Carl-Gustav, heter de. Jag orkade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag menade inte dom, utan dom som trakasserar kungen och drottningen. Maffian från ex-jugoslavien och dom andra. Ja det är väl rätt många. Trist.

      Radera
  4. Trakasserar kungen? Du menar att det skrevs en bok om att kungen har varit otrogen och tillsammans med sina vänner köpt glädjeflickor till underhållning?
    Varför skulle kungahuset stå över kritik? Ska man då inte få kritisera någon fråga som inte drivs av en majoritet i riksdagen appropå vad bloggskribenten anger. Satiren beskriver ju inget påhittat, absolut inget förtal. Att sen kungahuset skäms för sin historia och blir ledsna pga att allt kommit ut i rampljuset är väl inget skäl till censur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har ingen aning tydligen. Jag säger bara Mille Markovic som skulle tjäna massor med pengar på manipulerade bilder. Naturligtvis får man inte göra vad som helst mot människor, men tyvärr är det lågvattenmärkena som bestämmer.

      http://annhelenarudberg1.blogspot.se/2011/12/stackars-sverige.html

      Radera
  5. När skall de göra en nidbild av en sossepamp som stoppar ner en magnumrevolver i fickan i ett hörn av tunnelgatan?

    SvaraRadera
  6. Ja tänk vilket mod och vilken konstnärlig djärvhet konstnären visar upp! Men när det gäller Pride i Belgrad fick hon tydligen förhinder.

    Leif

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar det här:

      http://expo.se/2012/serbisk-prideparad-stoppas_5343.html

      Fast jag inte är kristen så gillade jag inte hennes Ecco Homo. Sex och andlighet? Nä, det passar inte ihop ens som konst. Men i Sverige visades detta andäktigt i Uppsala domkyrka och annorstädes och godkändes av ärkebiskopen.

      Radera
    2. Ja, jag var förstås ironisk. Det är lätt att i det trygga Sverige ge sig på kyrkan och monarkin, men när det gäller Serbien konstaterar hon "Jag tror att jag skulle leva ganska farligt om jag åkte ner".
      http://www.dn.se/kultur-noje/ecce-homo-kan-stoppa-pridefestival
      Bättre då att plaska runt i den svenska ankdammen.

      Leif

      Radera