tisdag 16 oktober 2012

Mer fusk bland assistansföretag

Inte ens i deras vildaste fantasi hade myndigheterna kunnat föreställa sig att det var så mycket fusk. Jaså? Människorna har blivit små änglar över hela jorden. Ingen enda låtsas att den är handikappad för att få ut grova pengar till sig själv och anhöriga?

Det är så självklart att en del människor förstör för andra. Det behövs inte mer än några per hundra så raseras vårt samhälle ifall vi inte har regler som gör att det inte går att göra så. Det var drygt ett år sedan som det konstaterades att omkring tio procent av de 20 miljarder som betalas ut varje år ansågs vara fusk.

Jag har tidigare skrivit om detta här om "kaninmännen" och om den irakiska familjen i Blekinge som drog in en halv miljon i månaden. Bara toppen på ett isberg. Det rör sig om närmare två miljarder som tas ifrån oss och försvinner. Det är stöld helt enkelt, grov sådan.

Enligt de senaste undersökningarna är det ligor som opererar. Jaha så familjerna är ligor? Jag tycker mer det verkar som om de är familjer. Som den kurdiska kvinnan i Västerås och hennes familj som blev frikända för att de nog inte förstod blanketterna. De fick fem miljoner i assistansersättning fast hon som handikappad jobbade i familjens gatukök. Och här har jag skrivit om pappan som tvingade sin dotter spela psyksjuk.

För ganska exakt ett år sedan trodde man att fusket uppgick till omkring en miljard kronor. Stackars oss svenskar som inte kan ordna regler så att det inte går att fuska lika lätt. Allt beror av att man kan anställa sina anhöriga. Kanske det skulle finnas regler om att någon totalt utomstående måste vara anställd? Social kontroll brukar fungera i ett samhälle.

En lagändring ska diskuteras i riksdagen och kan eventuellt bli verklighet i juni nästa år. Vänstern tycker att det har blivit för svårt att få personlig assistans. Det är synd om brukarna.

5 kommentarer:

  1. Det finns mycket att ta på inom detta område och när de är klara med personlig assistans så kan de gå vidare till hemtjänsten.
    Jag tror att rädslan för diskriminering och rasism är så stor att biståndsbedömare och f-kassa helt enkelt inte vågar att ifrågasätta fullt ut. Varför har vi så mycket anhörighetsvårdare egentligen? Handlar det om diskriminering av undersköterskor och vårdare eller är det bara ett sätt att fixa sig en inkomst i ett land där man måste vänta cirka 7 år för att få ett jobb?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är frågan, eller frågorna. Jag har en kusin som länge har haft ont i höften. Hennes familj tog hand om henne och hon lärde barnbarnen knyta hennes skor, för det kunde hon ju inte själv. Inte var det frågan om något bidrag för att de skulle vårda henne.

      Det är olika inställning till saker och ting. En del tycker att ifall det finns en pott med pengar som är allmänna så är det ju ingens och allas. Hur får man nu tag i dessa pengar? Det gäller inte bara anhörigvårdare utan också sådana som politiska ungdomar i SSU som jag skrev om i går.

      Och något annat är ju att hela detta sociala system är uppbyggt med läkare, socialassistenter, arbetsterapeuter och annat som ska kolla att detta inte missbrukas, men som tycker att det är så synd om brukarna.

      Omkring hälften använder kommunalt anställda vårdare. Det vore väl bättre ifall alla gjorde det? Eller? Men så har vi ju det här med att företag alltid är bra. En ideell politisk syn på saken. Men om det nu ska vara privata brukare som får ersättning genom företag måste detta ju kollas extra noga och det är vad som har gjorts nu. Till slut.

      Enligt f-kassan så ökar hela tiden samhällets kostnader för detta. 2009 var kostnaden nästan 22 miljarder. Enligt f-kassans siffror så använder 5 400 personer privat assistans i Sverige och de har tillsyn omkring 110 timmar per vecka medan f-kassan har räknat med 40 timmar (arbetsvecka).

      Radera
  2. Förresten så går det ingen nöd på nytillkomna svenskar heller. En familj med tre barn får enligt riksnormen 12 660 kronor i månaden plus ersättning för boende, el, hemförsäkring, barnomsorg, sjukvård och medicin, akut tandvård, resor och a-kassa. Och så barnbidrag förstås på 3 754 kronor.

    De har det många gånger bättre än pensionärer. Själv får jag kring 9 000 netto som pensionär i månaden efter att ha jobbat 40 år i Sverige. Då får jag naturligtvis själv betala hyra, el, hemförsäkring, sjukvård och medicin, tandvård och resor.

    Detta beror av att Göran Perssons regering ändrade reglerna år 2003. Jag och andra skulle inte längre få pension efter vad vi hade tjänat. Vi som hade oturen att först bli arbetslösa och sedan sjuka skulle få pension efter a-kassan istället. Min första bok Ett Sekel av Tystnad handlar om detta.

    SvaraRadera
  3. Så du tycker att jag, med svårt funktionshinder ska lära mina små barn att sköta mig? Eller ha hemtjänst? Jag är med i ett kooperativ som sköter löner. Jag väljer själv mina assistenter. Assistansen finns för att jag ska kunna leva ett normalt liv. Mina barn har rätt till sin pappa! Givetvis tjänar inte jag en krona på detta!

    SvaraRadera
  4. Jag har inte skrivit ett ord om dig, utan jag berättade om min kusin. Eftersom jag inte känner dig vet jag inte ett dugg om dig. Kom inte med slag under bältet! Tack!

    Ifall du studerar de olika fallen så ser du att de dömda är inte någon Göran eller Eva eller Anna heller.

    ATS Assistans AB i Örebro är ett av de senaste bolagen som är inblandade i assistanshärvor. Abbas Hassoun har plockat ut 11 miljoner personligen ur företaget.

    SvaraRadera