onsdag 10 oktober 2012

Kulturen mot sporten

Ja i morse satt de där de goda besserwissrarna i soffan i SVT och visste exakt att Tommy Engstrand hade gjort bort sig när han försökte förklara varför Bo Hansson hade sagt svarting i en radiosändning som gick ut över internet.

Det var Denise Rudberg (inte släkt med mig hoppas jag), Camilla Lundberg och Björn Wiman, som ondgjorde sig över att Tommy Engstrand i Aktuellt försökte förklara varför det kunde vara så att en ex-sportjournalist fick ett ord som svarting över läpparna när han satt och pratade för sig själv icke medveten om att detta gick ut till någon publik.

Tommy Engstrand pratade om negerbollar, negerkyssar och att Ingemar Johanssson skulle slå den där negern. Han pratade om att Evert Taube använde ordet. Jo ordet neger var inte något märkvärdigt förr i tiden. Astrid Lindgren använde det och det står fortfarande i hennes böcker. Det hette helt enkelt neger, vilket betyder svart. Pippi Långstrump ville själv vara en neger. Så skrev Astrid för att höja detta folkslag.

Jag såg min första livs levande neger på gatan i Björkhagen på 50-talet och han fick ett helt koppel med små barn efter sig. För han framstod som något sprunget ur en saga för oss. Något magiskt och overkligt spännande. Ordet fördärvades i USA där det blev en förolämpning och ett skällsord. Och vi i Sverige är alltid påverkade från väster. Precis som resten av världen.

Det hette också negress om kvinnliga sådana och än i dag heter länderna i Afrika Niger och Nigeria, vilket har samma ordstam. Men naturligtvis så satt de tre i SVT i morse som ett moraliskt alibi och kunde vara mycket känslosamma när de dömde ut de båda sportkillarna. Sporten ska inte sätta sig upp mot kulturen.

Jag måste erkänna att jag har använt ordet negerboll om dessa bakverk ända tills mina barn skrattade lite generat över min okunskap på 90-talet. För de hade ju lärt sig i skolan att det var ett fult ord.

Och filmen Sunes Sommar hade hjälpt dem att ännu mer begripa detta när Sunes pappa skäms över ordet och kallar negerbollar för wienerbröd istället. Ja tiderna förändras och bakverken med den. Orden är dock inte de människor de betecknar och världen kommer inte att förändras för att vi byter ut orden. Det krävs mer än så.

2 kommentarer:

  1. Hittade en artikel som tar upp bl a det med mediahetsen emot Bosse Hansson efter hans uttalande, tycker artikeln är intressant:
    http://folkrorelsen.org/i-sverige-ar-det-tydligen-viktigt-att-ha-ratt-etnicitet/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej jag sympatiserar inte med den här organisationen (måste jag säga) men jag låter din länk stå kvar. Inte heller är jag Sverigedemokrat och jag tycker nog att Dispatch International och Ingrid Carlqvist är på fel väg.

      Jag försvarade henne när hon fick sparken från Villaliv för att hon var frispråkig och fick mobbare efter sig, skrev ett inlägg i Journalisten då och försvarade henne här:

      http://annhelenarudberg1.blogspot.se/2009/09/ingrid-carlqvist-ar-tystad-pa-natet.html

      Men man behöver inte tycka som personerna i fråga för att ge dem yttrandefrihet. Dock stryps den alltmer. Tristast är att Newsmill har tagit bort alla kommentarer. De vinner verkligen inte något på det.

      Radera