onsdag 17 oktober 2012

En jättepott att fördela eller stjäla

Svensken betalar så mycket skatt så det är rent av dumt. Inte undra på att vi aldrig blir rika i det här landet utan hankar oss fram hela livet. På slutet kan jag lova att ni får mindre och mindre i plånboken.

Den ofattbara summan 1 556 miljarder kronor betalades in till den offentliga sektorn år 2011. En stor del finns hos landstingen och där kan sådana som SSU och diverse familjer (som tydligen är ligor) tillskansa sig jättebelopp. Det blir miljoner ganska lätt.

Själv har jag jobbat i 40 år och haft arbetsgivare som har betalat in pensionsavgift för mig, men får ändå bara ut 9 000 kronor i månaden netto från staten. Ännu mer skatt betalar jag sedan när jag konsumerar. När jag betalar el (dubbel skatt) och andra räkningar plus när jag handlar.

Jag vet att jag inte har råd med så mycket utan ska vara själaglad för att jag har råkat haft två pappor (en biologisk och en styvfar) som har lämnat arv till mig. Det gäller att ha tur också när samhället fallerar.

Köp gärna min alldeles nya bok I ormbärarens tid. Den har jag kunnat få utgiven tack vare min styvfars arv. Då hade vi råd med tryckning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar