måndag 13 februari 2012

Hälften blir dementa

Jag måste nästan skratta åt siffrorna, som har tagits fram över de stackars åldringarna över 85 år. De blir allt mer dementa nu när de slipper dö i hjärtinfarkt, eftersom de har blivit opererade i kranskärlen.

Istället blir de deprimerade och glömska, rent av dementa. Katastrof nu igen. År 2050 så kommer vi att vara så dementa i Sverige sägs det, att inga resurser räcker till.

Trehundrafemtiotusen minst räknas att bli dementa år 2050 och inga platser inom vården räcker till. Nu så är det här en studie över Västerbotten och finländska Österbotten, men de sägs gälla hela Sverige. 

Och här spelar matvanor och levnadssätt in. För här uppe i norr dör man tidigare än på andra ställen i Sverige. Det kan skilja så mycket som fem år om man jämför med län längre söderut i Sverige.

Ett sätt att slippa bli dement är att flytta söderut på gamla dagar. Och vad betyder egentligen dement i sammanhanget?

Dessutom är stroke och höftfrakturer samt depression vanligare i norr än det är söderut. Kan också ha med miljön att göra. Långa och svarta, iskalla vintrar.

För övrigt ska man aldrig tro på siffror som rör sig så långt fram i tiden att många av oss då är döda redan. Det går inte i vår snabba värld att planera till 2050.  Möjligen till 2020.

Observera att jag skrev där uppe att jag skrattar åt siffrorna, inte åt de som är över 85 år. Har ni tänkt på när de är födda? Jo på 1920-talet eller tidigare. Mycket har de överlevt: spanska sjukan, tuberkulos, polio och ett världskrig. Då har man väl rätt att bli lite glömsk på gamla dar. 

Men hälften av gamlingarna ska således bli dementa sedan och alla måste jobba till minst 75 år för att ta hand om alla hundraåringar. Hälften av de som föds i dag kommer ju att bli hundra år enligt statsministern. Ja vilket land! Tur att inte jag kommer att leva då åtminstone. År 2050. För då skulle jag bli 105 år och det har jag verkligen ingen önskan att vara.

2 kommentarer:

  1. Jag är inte läkare men jobbar inom vården som en del av min utbildning till undersköterska, och har varit en del på demensavdelningar. Jag vet inte den exakta vetenskapen och kan än mindre förklara men det finns en form av demens som heter Vaskulär demens där kärlen i hjärnan försvagas och mindre blödningar kan orsaka demensen.

    Vem vet vad ett mindre syresatt blod har för effekt? Mindre syre till hjärtat innebär sämre funktionsförmåga, vilket i sin tur leder till att hela kroppen tar stryk. Vävnad försvagas vid syrebrist etc etc.

    Det vore intressant att läsa undersökningen dom har gjort om det. Du har inte hört något om att den kan läsas direkt på nätet?

    SvaraRadera
  2. Du kan läsa mer om den om du trycker på de blå bokstäverna där uppe "jag skrattar åt siffrorna" och det här är handlingsplanen för det hela:

    http://gerda.novia.fi/images/stories/NY_GERDA_Botniaplan_29_09_2008.pdf

    Och här är en lång lista med resultat från Gerda i form av avhandlingar och annat:

    http://gerda.novia.fi/Rapporter/resultat.html

    SvaraRadera