torsdag 21 oktober 2010

Marcus Jannes mamma offer för frälsningslära

Tyvärr så verkar det inte ens som om Marcus Jannes familj var emot att han tog livet av sig.

Hans mamma ringde till honom på söndagen dagen innan han tog livet av sig, men han tryckte bort samtalet. Så då gjorde hon inte något mer?

Själv ingår hon i en frälsningslära, där allt ska bli så bra så.

Hon håller kurser, som ska göra livet till ett paradis och har själv varit med där sedan december 2009. Eller det var då hon fick sin första "behandling".

Det framstår som om hela familjen hade gett upp denne unge man. Som om det var något ödesbestämt att han skulle göra det. Lämna denna världen. Inte så konstigt då att han tog livet av sig.

Marcus visste vad han ville och det var absolut inget rop på hjälp, har hans pappa Jens Peter Kefas Berlin Jannes sagt till Expressen.

Den frälsningslära som Marcus Jannes mamma har fastnat i är en avläggare av scientologin. Man kan bli perfekt, perfekt närvarande, perfekt medveten, perfekt i nuet.

Ingen människa är perfekt. Det är det stora med oss människor, att vi kan vara små ibland. Det ordnar sig ändå. Alla sådana här läror är hjärntvätt. Meningen med livet är att leva det!

Här har jag tidigare skrivit om Marcus Jannes. Och här finns mer om hur man kan tackla livet och varför det inte alltid är ett paradis.

5.11.2015
Här berättas om vad som har hänt sedan 2010. Flashback tar inte bort tråden om Marcus Jannes. De struntar i de anhöriga. Det är en riktig skitsajt som jag har konstaterat ett antal gånger. 

9 kommentarer:

  1. Undrar va du menar. Får de skulden för att inte svarat i telefon? Att de inte hade ngt emot att han tog livet? Det är är ju att spekulera över folk man inte känner fast det kanske du gjorde?

    Rosemarie

    SvaraRadera
  2. Rosemarie: Det var sonen som inte svarade i telefonen. Läs igen och kom tillbaka med något annat. Förstår om du inte kan läsa för att du är upprörd.

    SvaraRadera
  3. Tyvärr försvann : han:
    Ska stå: får de skulden för att HAN inte svarat i telefon. Undrar varför du tror jag är upprörd? Funderade bara vad som var dina tankar bakom detta inlägg. Jag brukar läsa din sida dagligen o har haft stor behållning av den
    Rosemarie

    SvaraRadera
  4. Tack Rosemarie! Det vore väl konstigt om du inte var upprörd. Jag är det. Jag har satt mig in i fallet och tvekade länge om det skulle gå att skriva om det här, men efter att ha sett vilken frälsningslära mamman är del av så kan jag inte hålla tyst.

    Pappan bor några kilometer från mamman. Han är omgift. Han verkar ha insett att sonen skulle ta livet av sig:" Marcus visste vad han ville och det var absolut inget rop på hjälp", säger han ordagrant. För jävligt. Jag har läst det Marcus skrev på internet och han säger själv att nu måste han skynda sig för han börjar ångra sig. Fy fan för förädrar som ger upp sina barn.

    Eftersom jag själv har en 21-årig son så kan jag sätta mig in i familjens situation (vi har också haft kriser vilket finns beskrivet i min utgivna dagbok Ett Sekel av Tystnad). Man får aldrig ge upp sina barn!

    SvaraRadera
  5. Ok tack förstår mer hur du tänkt ska läsa va du skrivit om Marcus.
    Rosemarie

    SvaraRadera
  6. Det finns en del felaktigheter i pressen och annat publicerat som du borde få veta:
    1. Mamman talade med Marcus söndag kväll på tel om tvättmedel och stämningen var lugn o klar.
    2. Då hon på måndagen fick en ingivelse att försöka nå honom på tel blev hon borttryckt av honom. Detta ägde rum ca 20 min efter att han startat tråden på flashback (!)
    - Hela familjen stod honom känslomässigt och i vardagen väldigt nära, vilket direkt motsäger det intryck du fått.
    Min reflektion att han hade bestämt sig (expressenartikeln) är ett uttryck för hur jag i efterhand kunde förstå hans handling, inte hur jag uppfattade det innan. Föräldrar uppfattar aldrig innan vad som är på väg att hända i sådana här fall. Du var ju intre med vid expressenintervjun och hörde hur vi talade om det men vad vi bland annat gav utryck för var hans vanligen väldiga viljestyrka och intelektuella skärpa. Av det har vi förstått i EFTERHAND att han var väldigt målinriktad. Han hade även arrangerat det hela så att all möjlighet till räddning var eliminerad. Så hade inte varit fallet om han hade startat diskusionen på Facebook där han naturligtvis hade vänner (som ju reagerade omedelbart på hans brev och kontaktade familj och polis).
    Som du förstås vet så kommer ju allt du och andra skriver om Marcus och Marcus familj inför våra ögon förr eller senare. Man brukar säga att man behöver ordentligt på fötterna för att uttala sig i känsliga men här är det dessutom så att vad du skriver träffar en familj i kris och trauma som nog skulle behöva något annat än kritik när deras älskade son har gått vidare.
    Det som publiceras på nätet skall man alltid ta med en rejäl nypa salt. Slutsatser leder ingensatns utom till just det: Slut.

    "Meningen med livet är att leva det". I denna din formuleringen kan jag instämma. det motsäger inte förvandling och förändring till något friare- lyckligtvis!

    Marcus pappa - alltjämt

    SvaraRadera
  7. Kefas: Jag beklagar verkligen din situation för ni har råkat ut för det värsta som föräldrar kan vara med om. Det jag skriver om är frälsningsläran och inget annat, som du har sett. Jag kan inte terapeuta dig eller någon annan. Det måste var och en göra på egen hand. All välgång för framtiden.

    SvaraRadera
  8. Hej!Jag beklagar också det som hänt.Jag träffade Marcus då han var barn och han var underbar.Jag vet att hans mor lider av narcissistisk personlighetsstörning och har själv en mor som gör det.En sådan mor kan aldrig förstå, eller ändra sig.Hon kommer alltid vara sån och ser inte själv vad hon gör.Andra ser ofta heller inte vad som händer, för en sådan person kan välja sina offer och sina metoder.Det är inte säkert hon har någon skuld alls i detta, som folk påstår.Men det är vanligt att något av barnen till en narcissistisk person far väldigt illa.Helt enkelt för att det är extremt påfrestande att växa upp med en sådan person om man är en känslig person.

    SvaraRadera
  9. Anonym 10:43: Ja du har helt rätt om narcissism... har just sett det själv på nära håll, när en dotter råkade illa ut. Det är oerhört svårt att förstå sådana människor och deras bevekelsegrunder. Det som styr dem är deras ego och denna person var så girig att han förstörde sitt förhållande till dottern för 25 000 kronor. Han kommer nog aldrig se vad han gjorde. Dottern är den som mår illa. Naturligtvis. Denne narcissist kan vara oerhört trevlig och charmig förstås. När det lönar sig för honom.

    SvaraRadera