lördag 23 oktober 2010

Varning ni kan dö!

Ja så är det dags igen. Jag själv tillhör den grupp, som anses kunna vara död till jul. Nä det är inte någon galning som härjar och vi hotas inte av krig. Det är Smittskyddsinstitutet som är på krigsstigen.

Hongkong är utpekat som den farligaste orten på jorden för oss svenskar. Därifrån kommer årets influensa. Gå och vaccinera er!

Förra året skrämde sjukvården (eller kanske hälsovården?) iväg 60 procent av svenska folket till vaccination. Hur många ska de lyckas fånga in i år?

Själv har jag redan slängt lappen med erbjudande om gratis vaccination, som jag fick i brevlådan.

Förra året fick jag en dos av vad-det-nu-var redan i september. Kanske svininfluensan, vet inte. Det brukar vara då folk insjuknar när alla träffas och ungarna börjar dagis.

Daghemmen och skolorna är minst lika bra smitthärdar, som Kina eller Hongkong. Men det pratar vi aldrig om. Nä snacket om influensan är rasistiskt, men det är det ingen som märker.

Hemma hos oss har redan hälften i år varit sjuka i hushållet, men inte jag. Uppenbarligen sitter skyddet i från det där första anfallet av Asiaten, som jag och mina skolkompisar drabbades av när vi var tolv år.

Vi var borta hela skolklasser då. Och det måste vara det som myndigheterna är skraja för: att alla föräldrar ska vara hemma och vabba. Hur går det då med samhällsekonomin?

12 kommentarer:

  1. Hej!
    Det var väldigt länge sedan förskolan hette ”daghem”
    1998 fick förskolan sin första läroplan och lyder sedan dess under skolverket.
    Förskolan är det första steget i ett livslångt lärande…
    Att man säger ”dagis” speglar enligt mitt förmenande en fördummande och nedlåtande syn på de små barnen existens.
    Man säger inte ”skolis” eller ”jobbis” utan att direkt inse hur fånigt det låter. Ungefär som om man skulle acceptera att bebisen fortsatte parat bebisspråk resten av livet!
    Argumentet att ”förskola” skulle vara svårt att säga för små barn (och tydligen också för deras föräldrar?) faller på sin orimlighet då det i så fall skulle vara omöjligt för den lille att lära sig prata överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  2. Dagis är dagis oavsett sammhällets försök till förskönande omskrivningar dvs en institution där barn ska förvaras så kvinnorna kan tvångs förverkliga sig själva.
    Susanna Svensson

    SvaraRadera
  3. Anonym 11:01: Det var en rolig kommentar! Så du är språkpolis och tycker inte att jag ska få använda mitt språk? Du ingår i byråkratin, som ständigt ändrar ordens betydelse och tror att då blir människorna dessutom större, bättre och mer avlönade. För vi får ju inte säga städare längre utan lokalvårdare ska det heta. Ger det dem mer i lön eller ett större värde som människor?

    Är det inte helt enkelt att gömma sig bakom orden? Att låtsas att här är något fint när det i själva verket är ett sätt att dölja skillnader i samhället. Då måste du vara helt emot att det finns Rinkebysvenska då? Vi borde verkligen uppfostra de där invandrarna. För jävligt att de håller på och förvanskar det byråkratiska svenska språket. Eller hur?

    För mig är dagis lite gulligt så där, precis som alla mina barn och barnbarn är. Det är inte ett dugg nedvärderande. Jag har inte framfört något argument om att förskola är för svårt att säga. Det är det du som gör.

    Och visst vore det skoj ifall barnen fick lära sig redan i ettårsåldern att säga ecklesiastikminister istället för skolminister (om de ens kan säga det). Min numera store son 25-åringen hade svårt att säga jobba och jobbet som ettåring. Det blev vobbet och vobba. Förfärligt eller hur. Och sitt namn kunde han heller inte säga Max blev Masch. Riktigt hemskt! Men han fick säga det så länge han ville. Vi är för demokrati och att människor får använda orden, som de vill. Bara vi förstår dem. Ruskigt va!

    SvaraRadera
  4. Susanna Svensson: Att dagis är en plats där kvinnor ska tvingas förverkliga sig själva är väl inte heller sant. De tjänar en slant där och kvinnorna (och männen) som jobbar i förskolan gillar barn. De dagis och fritids som mina barn har frekventerat har för det mesta haft härliga anställda, som har hjälpt till att utveckla barnen. Det är jag väldigt tacksam över!

    SvaraRadera
  5. Jag säger också dagis. Har alltid gjort. Dagan körde vi också med...

    Jag har inte tagit några vaccinationssprutor så länge jag kan minnas. Inte mina barn heller. Visst är det väl märkligt då att jag inte varit förkyld eller haft influensa på mången år och dar... vad kan det bero på? Undrar jag om experterna har några svar på det?

    SvaraRadera
  6. Jerry: Nä de säger nog bara att du har haft tur. Inte att du har byggt upp ett immunförsvar själv. Vi ska lita till vad myndigheterna säger, som om vi vore små barn, som inte kan ta hand om oss själva.

    Inte en enda i min släkt dog heller av spanska sjukan, då 100 miljoner människor dog. Den hängde ihop med första världskriget och soldaterna spred den. Fler än de som dog i kriget dog av den influensan.

    Men om man skulle fråga Smittskyddsinstitutet skulle de väl säga att mina släktingar hade en ofattbar tur.

    SvaraRadera
  7. Hej igen!
    Du skriver:
    ”Vi är för demokrati och att människor får använda orden, som de vill”
    Tack för det! Då får jag också göra det, eller…?

    Att jag till att börja med kunde glädja dig med ”en rolig kommentar” var som en mild västanvid jämfört med det blåsigt förtörnade du sedan hade att säga om mig.
    Jag är alltså en ”Språkpolis”? Som inte tycker om hur DU använder ditt språk?
    Det var inte alls så jag menade.
    Jag har skrivit om något som berör mig och som jag har kunskap och erfarenhet ifrån. Att du inte har den erfarenheten är inget jag klandrar dig för.
    Tvärtom trodde jag att du skulle uppskatta att bli uppdaterad…
    (Och: Det var faktiskt väldigt länge sedan förskolan hette ”daghem”)

    En sanning är också att nästan ingenting skrivits med förskolan som utgångspunkt. Att man säger ”dagis” speglar enligt mitt förmenande (fortfarande) en fördummande och nedlåtande syn på de små barnen existens.
    Förskolan är alltså en värld som sällan skildras. En värld med människor vars tillvaro aldrig varit intressant i den stora världen där utanför.
    I dagens samhälle där de upptagna föräldrarna alltför sällan loggar ut från sitt heliga arbete, ställs betydligt högre krav på den miljö där barnen vistas.
    Det finns en myt om barns utveckling, att den skulle finnas där bara av sig självt.
    Men det har visat sig med förfärande tydlighet att barnens utveckling beror på hur verksamheten på just deras förskola är upplagd. På pedagogerna. På pedagogiken.
    Det är en sådan otrolig skillnad mellan förskolorna och detta i sin tur gör stor skillnad för barnens framtida utveckling.

    Barndomens oförargliga förskolevärld har tyvärr också en mera dyster verklighetsbakgrund.
    Barnen förväntas tillbringa sina dagar i en tillvaro kantad av tillrättalagda aktiviteter (så långt ifrån läroplanens intentioner man kan komma), ombestyrda av en anspråkslös och underskattad personalgrupp, där man oftast inte gör någon skillnad om personalen har någon utbildning eller inte.
    (Jämför med grundskolan om det vore samma sak där, dvs. att helt outbildade människor fick ta hand om barnen utan att föräldrarna fick veta vem i personalen som var utbildad?)

    Att din son i en viss ålder inte talade rent är naturligtvis helt normalt. Att du heller aldrig svarade honom med samma uttal är också lika självklart…
    Tydligt är också att du kanske haft en ofattbar tur ”De dagis och fritids som mina barn har frekventerat har för det mesta haft härliga anställda, som har hjälpt till att utveckla barnen.”
    Det är alltså stor skillnad på förskolor!

    Men, det kostar precis lika mycket att ha sitt barn på den allra bästa som att ha sitt barn på det allra sämsta stället.

    Ps. På Värmdö där du bor? har man lagt ner stor möda på att lära alla att ”Det heter FÖRSKOLAN” Ds 

    SvaraRadera
  8. Hej småfnattiga anonym 16:06: Tänk att du har tid att lägga ned så mycket på att skriva allt detta. Ta ett glas vin till maten nu det är ju ändå lördag. Har aldrig någonsin hört någon berätta för någon förälder eller något barn heller för den delen att man måste säga förskolan och inget annat här på Värmdö. Skriv inte mer snälla du! Vänd dig till de du är förbannad på istället!

    SvaraRadera
  9. Världens mest vaccinerade/lättlurade folk! Det är klart ungarna idag vaccineras mot barnsjukdomarna för att föräldrarna ska kunna jobba. Tänk, att vara hemma i tre veckor med ett sjukt barn. Nej, det går inte för sig.

    Klart man blir immun om man haft några flunsor. Bästa skyddet. Bättre än vaccin.

    SvaraRadera
  10. Helena: Jo du har helt rätt naturligtvis. När jag hade Asiaten var det ingen som var hemma. Jag var stor nog att klara mig själv förstås. Mamma jobbade som vanligt. Och sedan var det så ett tag att det kom hem en helt okänd tant, som skulle ta hand om barnen. Så var det med min äldste son. Inte bra det heller förstås. Mamma eller pappa är bäst!

    SvaraRadera
  11. Anonym säger:
    "Att man säger ”dagis” speglar enligt mitt förmenande (fortfarande) en fördummande och nedlåtande syn på de små barnen existens."

    Det var det dummaste jag läst på länge. Jag har aldrig ens tänkt på det sättet när jag använt mig av ordet dagis. Det handlar helt enkelt om en smidig förkortning som alltid har funnits där och som passat mig bra. Jag har fanimej ingen nedlåtande syn på barn bara för att jag inte använder ord som passar vissa. Det är dumheter om något.

    SvaraRadera