onsdag 13 oktober 2010

Thomas Bodström får inte ledigt utan lämnar politiken

Gruppledarna i riksdagen har beslutat att Thomas Bodström inte får ledigt från riksdagen. Nu får han besluta om han vill komma hem eller stanna hos familjen i USA.

Han har kanske satt sin sista potatis. Tidigare har han sagt att tio timmar i veckan räckte till hans riksdagsarbete och att han ägnade resten åt sin advokatbyrå.

Nu anser f-kassan att han ska vara ledig till 20 procent för att ta hand om ett barn som går i skolan, men Thomas Boström stack till USA utan att ha beviljad ledighet från riksdagen.

Han får backning på detta. Det går inte att lämna föräldraledighet på deltid i riksdagen. Han måste i så fall vara ledig på heltid, men enligt f-kassan är han inte det.

Han har också sagt att han ska skriva en bok i USA.

Redan förra hösten var han i blåsväder. Då granskade TV4 honom. Så här ser riksdagens beslut ut.

Själv säger han att han står inför ett svårt val. Det valet har han väl redan gjort? Han valde familjen och USA.

Så här skriver han på sin blogg:

"Beslutet kommer att innebära att det blir svårare för unga människor att kombinera sitt politiska arbete med familjen. Med tanke på att det knappast är ett överskott av unga människor som vill engagera sig i politiken är det tråkigt.

Jag står nu inför ett svårt val. Antingen kommer jag hem och fortsätter mitt arbete i riksdagen eller så avsäger jag mitt uppdrag. Att avsäga mig uppdraget känns inte bra med tanke på att det trots valförlusten är så många människor som har röstat på vårt parti och på mig personligen. Ett riksdagsuppdrag är något som jag är stolt över att ha fått förtroende för, eftersom det är direkt från väljarna. Å andra sidan känns det inte heller bra att min familj ska behöva förkorta sin vistelse här."


Jaja, så himla ung är han inte heller. Född 1962 och visst finns det fler än han, som är yngre. Och varför måste hans familj förkorta sin vistelse? Det begriper jag inte. Måste de följa honom i vått och torrt?

PS. Partiet försökte rädda honom kvar genom att låta honom dra tillbaka sin ansökan och komma in med en ny, som skulle göra det möjligt för honom att stanna i USA. Men så mycket mygel kunde inte ens Thomas Bodström åstadkomma. DS.

Uppdatering 15 oktober: Nu har han beslutat sig för att stanna i USA. Så bra! Han lämnar politiken, som jag skrev om förut också. Då kan det äntligen bli lite föryngring i sossepartiet. Det behöver dom verkligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar