tisdag 12 oktober 2010

Till minne av Marcus Jannes

Han blev 21 år och det var han som tog livet av sig och visade det på internet i går. Jag blir så upprörd och förbannad över att ingen hade kunnat hjälpa honom. Han hade asperger och hade inte klarat av gymnasiet.

Detta gjorde honom djupt deprimerad och vi har ett riktigt skitsamhälle, som inte kan hjälpa unga män.

Som jag någon gång tidigare har berättat har vi i vår släkt både autism och att samhället har försökt att få asperger påprackat en släkting.

Vi har fått ett samhälle, som har gått alldeles snett, som låter unga människor ta på sig skulden över att de inte hittar någon plats i samhället.

Min yngste son är också 21 år och jag lider verkligen med Marcus Jannes föräldrar.

32 kommentarer:

  1. Det är hemskt att ingen hjälpte honom och dessutom på flashback.org hade han gått ut med vad han skulle göra och många muttrade upp honom till det och vissa kallade honom feg men ingen gjorde något. Känner många som kände honom och jag känner hans bror så det är en hemsk sak som har hänt.

    SvaraRadera
  2. Karlsson: Verkligen otäckt! Varför blev det då så här? Har du något svar?

    SvaraRadera
  3. Klart många muntrade upp honom, sånt här kommer upp på flashback dagligen och många av dom trollar. Man tar det inte på allvar till sist, vilket är riktigt illa.
    Så det är nog fel att säga att det var folket på forumets fel, han hade bestämt sig och det är väldigt sorgligt.

    Sen att visa det live är inte så trevligt.

    Vila i frid Marcus Jannes!

    SvaraRadera
  4. Anonym: Jag vet att åtminstone en ringde polisen. Min bloggkompis, som också har asperger Jenny. Hon skrev det här i går:

    http://barajag-jenny.blogspot.com/2010/10/ung-man-hangde-sig-i-direktsandning.html

    SvaraRadera
  5. Det var nog fler som ringde, men det tar tid för polisen att hinna dit i tid om man inte vet adressen.
    Sen var det säkert många som visste vart han bodde men som inte tog det på allvar förens det var för sent.
    Fast han skrev ju på sin Facebook ganska långt tid innan om självmord så visst borde folk reagerat tidigare.

    Måste säga att du har en intressant blogg,du tar upp saker som väcker intresse.

    SvaraRadera
  6. Har mailat fram o tillbaka med en av moderatorerna på Flashback om att de åtminstone borde ta bort alla de bilder som ligger ute i tråden (håller på o läser igenom det o har tyvärr sett filmen nyss) men de vägrar! Dessutom har de återöppnat tråden igen så folk fortsätter snacka skit. I mina ögon så kan flera stycken där inne skyldiga till Aktiv Dödshjälp!!!!

    SvaraRadera
  7. Det här raderna är bland det klokaste jag läst på länge och det är så konstigt att detta inte kan formuleras i mediadebatten: "Vi har fått ett samhälle, som har gått alldeles snett, som låter unga människor ta på sig skulden över att de inte hittar någon plats i samhället."

    SvaraRadera
  8. Anonym: 18:39: Tack för berömmet. Det jag inte begriper är hur detta kunde hända överhuvudtaget, men vi kanske inte ska begripa allt.

    SvaraRadera
  9. Sandra: Ja jag tycker absolut att det borde finnas någon slag internetpolis, som direkt kunde ta bort detta. Man kan bli dömd för anstiftan till mord om man har hetsat någon att begå självmord. Om jag var tillhörde hans släkt skulle jag åtmonstone försöka få bort det här och dessutom polisanmäla. Jag hoppas de orkar göra det.

    SvaraRadera
  10. Anonym 18:49: Tack för det! Jo jag har sett det på nära håll också.

    SvaraRadera
  11. Asberger er ikke skilt fra autism, samme sak det.

    SvaraRadera
  12. Vi har fått ett cyniskt och kallt samhälle där empati och medmännsklighet inte längre verkar existera.Mitt hjärta gråter för alla barn och ungdomar som mår dåligt och jag vet att dom är många. Att som många, säga att politikerna blundar/ inte ser är fel. Dom ser precis vad som sker, men bryr sig inte. Dom vet mycket väl hur vården ser ut, inte minst psykiatrin som är katastrofalt dålig. Jag vill inte gå in på siffror/statistik gällande suicid med hänsyn till de anhöriga m fl.Men vi måste våga prata om det här, våga se och ta signalerna på allvar.

    Att förlora ett barn är det ABSOLUT värsta en förälder kan drabbas av. Ingen, absolut ingen som inte själv drabbats kan förstå vad familjen tvingas gå igenom. Det är ett livslångt sorgearbete som drabbar många runt den bortgångne.Det är inte ovanligt att traumat - sorgen - illamåendet följer med i generationer.

    Jag vet att det inte finns någon tröst att ge för de anhöriga i deras nu så svåra stund.Jag kan bara önska er styrka i det svåra arbete ni har framför er och hoppas ni har familj och vänner som finns där för er.

    Jag känner er inte och vet inte mer än att en ung pojke gav upp alldeles, alldeles för tidigt.
    Vila i frid kära barn.

    Med vänliga hälsningar, från en mamma som också mist en son på liknande sätt.

    SvaraRadera
  13. Aonym: 23:03: Det ingår i samma spektrum autism och asperger ja.

    SvaraRadera
  14. Tack kära anonyma 23:04 mamma för att du skrev så fint. Tyvärr kan aldrig ett samhälle heller hjälpa dessa människor,utan det är just medmänniskor och enskilda människor och finns inte de där ute eller i familjen eller släkten så funkar det inte.

    Jag förlorade min mamma plötsligt utan förvarning. Hon tog inte livet av sig, men grannarna trodde det. Hon dog av ett astmaanfall och jag hittade henne död. Det är också en sorg som aldrig försvinner.

    Och en arbetskamrat till mig tog livet av sig. Han dränkte sig. Det skapar mycket skuld när människor gör så, vrede och förtvivlan. Det är ingen lösning på någonting.

    SvaraRadera
  15. Så hemskt. Men vad som är ännu VÄRRE är att folk satt och hetsade honom att göra det. Vad är det för fel på folk?! Hur kan man vara så hjärtlös & vidrig rent ut sagt?! Hoppas de personerna mår RIKTIGT ruttet!

    SvaraRadera
  16. Natalie: Det finns alltid sådana idioter, som ingenting begriper. De har inte kommit längre i sin utveckling. De får väl leva några liv till (om man nu får det). De flesta människor är inte sådana.

    Och sedan tänker jag också att det är tråkigt att Flashback är som det är. Jag är sällan inne där själv och de gånger jag har varit det så känns det som om det är dårarnas forum. Mest. Där ska frodas ruttna människor. Tyvärr.

    Vuxenheten i samhället finns inte där. Utan det blir mycket ytligt. Marcus ville uppenbarligen uppmärksammas för det sista han gjorde i livet. Men visst skulle han ha varit glad om han hade levt i dag också. Självmord är ingen lösning.

    I den åldern som han var får man ta emot mycket. Själv hittade jag min mamma död när jag var 21 och det var mycket svårt. Men sådant tillhör livet. Det gäller att ha fått så mycket styrka under sin uppväxt och se att man har en framtid, så att det går att gå vidare.

    SvaraRadera
  17. Nej ursäkta jag hade hunnit att fylla 22, men som sagt det kändes ibland som om jag hade blivit kluven med en yxa mitt itu, av sorgen. Det dröjde nog till över 30 innan jag hade begripit lite mer om livet. Och riktigt fullärd blir man aldrig. Jag fyller 65 i år.

    SvaraRadera
  18. "Vi har fått ett samhälle, som har gått alldeles snett, som låter unga människor ta på sig skulden över att de inte hittar någon plats i samhället."

    När det gäller detta så har det alltid varit så i Sverige. Även jag som är född på 70-talet kände av detta. Klarade skolan men är annorlunda än många, kanske har jag ADHD men kanske även bara få förstärkta symptom.
    Även om jag inte har ADHD har jag som tjej alltid tagit plats, är kommunikativ, tuff och vet vad jag vill och är jäkligt före min tid och detta är en förödande cocktail i "alla ska stöpas i samma form-Sverige"

    Samhället har blivit kallare, mer stressigt och mer cyniskt än tidigare men att skjuta bort folk som är annorlunda har alltid kännetecknat Sverige.

    SvaraRadera
  19. Anonym 20:59: Men du fann väl en plats i samhället? Det var ju det som den här grabben uppenbarligen inte klarade. Klimatet är kanske hårdare för killar? Och har blivit värre?

    SvaraRadera
  20. Om du är intresserad av Marcus och hans familjs bakgrund kan du läsa mer här: http://www.livshistoria.se/images/ensam_mamma.pdf Det är Marcus mammas livs historia.

    SvaraRadera
  21. Anna: Nej den sidan finns inte... du kan mejla mig historien om du har den. Jag undrade just var hans pappa fanns. Det är alldeles klart bevisat att barn utan pappa inte klarar sig lika bra som barn med pappor.


    Storbritannien, statistik från Fathercare

    * 72 procent av alla tonårsmördare växer upp utan pappor

    * 60 procent av alla våldtäktsmän växer upp i faderlösa hem

    * 70 procent av barn som omhändertas av de sociala myndigheterna
    eller som sitter på ungdomsvårdsskolor växer upp i enföräldrahushåll

    * Faderlösa barn hoppar av skolan dubbelt så ofta som andra barn

    * Barn vars fäder är frånvarande presterara konsekvent lägre än normen
    i läsning och matematik

    * TRE AV FYRA TONÅRSSJÄLVMORD INTRÄFFAR I ENFÖRÄDRAHUSHÅLL

    * Barn som bor utan sina pappor råkar oftare ut för olyckor
    och får i högre grad kronisk astma, huvudvärk och talsvårigheter

    * 80 procent av ungdomarna på psykiatriska kliniker
    kommer från faderlösa hem

    * Av de flickor som växer upp utan pappor blir:

    - 64 procent sannolikt gravida före äktenskapet
    och 53 procent gifter sig sannolikt som tonåringar

    * 92 procent av de som gifter sig som tonåringar
    kommer sannolikt att skilja sig

    * En forskningsrapport fastställer sambandet mellan faderlöshet
    och unga mäns våld (speciellt mot kvinnor)

    * Faderlösa flickor löper nio (9) gånger större risk
    att bli utsatta för våldtäkt och sexuella övergrepp

    SvaraRadera
  22. R.I.P Marcus Jannes R.I.P

    SvaraRadera
  23. Så här skriver Marie-Louise och Robert Hahn i sin bok Den rena källan:

    "Om en ung människa som är frisk tar livet av sig är det ofta på grund av att denna person har hamnat i en låsning, i en blockering. Personen vet inte riktigt vad hon håller på med. Det gör också att den själen blockerar sig för de känslor som finns runtomkring. Man skulle inte kunna begå självmord om man kunde uppleva alla starka känslor runtomkring."

    När man så kommer över på andra sidan så skalas alla dessa blockeringar av och det blir ett förvirringstillstånd, där den som gjort detta upplever en stark smärta, vrede och sorg över vad den gjort. En del längtar tillbaka till jorden direkt. Och med detta följer en väldig känsla av skuld. Då behöver den personen böner, vackra tankar och ljus för att kunna gå vidare.

    Detta är hämtat ur kapitlet om självmord sid 80-81 i boken.

    SvaraRadera
  24. jag tror inte att man hade kunnat rädda marcus,hade jag varit inne när han började skriva ,så hade jag först och främst försökt övertala honom att inte göra det. man tror liksom inte att det ska hända,,men det är synd att han inte fick bra medeciner ,om man har en sjukdom så får man medeciner för det ,jag hade en kamrat som var skälvmordsbelägen ,men hon fick medecin och kunde hålla sig uppe på ytan tack vare medecinen ,men jag tycker otroligt synd om marcus familj ,kramar tilldom

    SvaraRadera
  25. Ett jävla tjat om att detta är Flashbacks användares fel, att dom hetsade Markus till självmord. Det var ett par kommentarer om att han inte skulle våga, nån sa att det fanns bättre sätt att göra det på osv. Han kallar sig för Lurifaxflux, bara det ger signaler om att han inte är trovärdig. Säger att han ska ta livet av sig och tänker visa folk det live via webkamera.
    Jo jag tänkte ungefär här att detta var en skojare som försöker vara rolig o skapa lite diskussion. Snubben har dessutom frågat sina vänner på Facebook för några veckor sen om nån har ett rep för han ska hänga sig. Nån svarar då tillbaka att ta en nätverkskabel istället och det är precis vad han sen gör. Har inte hört nån ge Facebook ansvaret förr detta tragiska som hänt som media o folk har gjort med Flashback. Han vill dö och hade planerat detta en längre tid, till och med provstrupit sig själv nån dag innan och säger att han kände ett lugn. Så det spelar ingen roll vilket forum han hade valt att sända sitt självmord på, han hade genomfört det ändå. Detta kanske hade gått att förhindra om inte hans mor hade varit insnöad på en flumsekt o deras alternativa behandlingar, om hon istället hade valt en riktig medisinsk väg hade kanske Markus varit kvar i livet idag men det kan vi bara spekulera i.

    SvaraRadera
  26. Anonym 03:03: Men Marcus var väl vuxen och bodde för sig själv? Hade hans mamma allt inflytande över honom menar du? Och varför kunde inte psykologen, som han träffade hjälpa honom? Och vad är det för sekt mamman är/var med i menar du? Jehovas vittnen?

    SvaraRadera
  27. Tycker synd om Marcus som kände att han inget hade att leva för. Sedan på facebook så skriver han att han ska ta sitt liv, hans mamma skriver -Du behöver en kram.
    Jamen självklart!! Ingen vill väl ta sitt liv bara dom får en virituell-kram!!

    SvaraRadera
  28. Anonym: Herregud! Om min son hade skrivit så och jag hade sett det så hade jag sprungit dit om det inte fanns något annat sätt att ta sig dit. Eller krupit eller tagit mig dit det fortaste det gick. Är det verkligen hans mamma som har skrivit det?

    SvaraRadera
  29. http://necrotech.wordpress.com/2010/10/14/information-fran-facebook-och-flashback-angaende-sjalvmordaren/

    https://www.flashback.org/t1327227

    lite info om familjen

    SvaraRadera
  30. Anonym 20:58: Tack för länkarna. Tyvärr får jag intrycket av den här artikeln i Expressen att föräldrarna och familjen inte heller var emot att han tog livet av sig.

    http://www.expressen.se/nyheter/1.2176184/det-var-inget-rop-pa-hjalp

    SvaraRadera
  31. Och det här verkar vara minst lika illa som Jehovas vittnen, kanske värre...

    http://accessconsciousness.se/fac_detail.asp?mid=264

    SvaraRadera
  32. Javisst är det hemskt, föräldrarna visste att han städat, lämnat x-tra nyckel, gjort allt man gör när man verkligen bestämt sig. Dessutom hade han ju som sagt skrivit på facebook först. Många dagar innan han tog sitt liv. Varför ingrep inte föräldarna? Det är idag 10 dar sedan han lämnade jordelivet, jag kände inte honom, men ändå har han fått en tanke från mig varje dag. Undrar hur ofta hans föräldrar brukade skänka honom en tanke?

    SvaraRadera