onsdag 6 februari 2013

Näthatet mot kvinnor

UPPDATERAT
Uppdrag Granskning tar i kväll upp näthatet riktat mot kvinnor. Det anses vara män som står bakom detta helt och hållet om jag begriper det rätt. Och exempel ges på detta genom Aftonbladets Åsa Linderborg och genom Julia som ifrågasatte en tröja på H&M:s facebooksida och blev överöst av hot.

En lång rad med journalister, författare, bloggare och debattörer delar med sig av sina erfarenheter i programmet. Allt är uppenbarligen männens fel? Eller har jag missuppfattat detta? Tolv kvinnor kommer att framträda och berätta.

Eftersom jag också är kvinna, journalist, författare, bloggare och debattör så kan jag berätta om mina erfarenheter. Jag ser det inte som att detta är en mans-kvinno-fråga utan det handlar om störda, omogna människor som inte kan låta bli att skicka elaka kommentarer. Båda könen gör bort sig och enligt min erfarenhet så är inte kvinnor bättre än män. Det finns omogna och sjuka människor bland båda könen.

De försöker att hänga på allt det positiva jag och andra är och det jag och andra har uppnått i våra liv. De suktar desperat efter att bli detta också och tror att det finns en snabb väg till framgång utan något arbete. De menar att de är lika goda och jämställda som någon annan och har rätt att kasta dynga över de som de uppfattar som människor, som alldeles säkert orättvist och oförtjänt har tillskansat sig en offentlig plats i samhället.

I mitt fall är dessa till nästan hundra procent mycket yngre än jag och de tror att de kan få del av det positiva som jag har arbetat mig fram till i livet genom att attackera mig. Genom att få mig att dra mig tillbaka och sluta skriva och uttrycka mig, så tror de att de på något magiskt sätt själva ska få denna förmåga och kunna ta över min plats i samhället.

De tänker på ett primitivt sätt att antalet platser här i världen är begränsade och det gäller att ta för sig genom att slåss och få bort de andra från offentligheten. Deras tänkande är inte särskilt utvecklat eller intelligent utan det handlar om att få ta över det positiva jag själv har uppnått genom att gå i skolan, få bra betyg, studera vidare, gå på universitet och tillämpa allt det jag lärt mig i verkligheten under mitt långa liv. 

Dessa omogna människor förstår inte att erfarenhet och det man uppnår genom ett långt liv inte kan ersättas av att slänga ur sig något på nätet, att det krävs mognad och eftertanke, genomskådande av sig själv och en viss ödmjukhet innan det är möjligt att ta till större ord och skriva eller yttra sig i ett annat sammanhang än om det enkla och vardagliga. Det våld människor slungar ut mot andra slår alltid tillbaka mot dem själva. Man behöver egentligen inte göra något alls mot sådana människor. De gör det själva.

Enligt min erfarenhet är de flesta människor goda och gör så gott de kan i samhället, men som alltid finns det några som utmärker sig genom att ställa sig på fel sida och göra ont istället för gott. Tyvärr tror jag inte att de kan bättre. Det har framkommit i sådana sammanhang att de skyller på omvärlden för sitt eget elände och ser sig som offer istället för att titta en smula på vad de gör. De mår dåligt och behöver hjälp, vilket finns att få i vårt samhälle bara man ber om det.

Se Uppdrag Granskning i kväll i SVT1 klockan 20.
14:07
Sverige lever inte upp till Europakonventionen när det gäller att stoppa näthat. Dagens bestämmelser om förtal räcker inte. Här har jag tidigare skrivit om detta. Och här ännu ett inlägg.
16:56
Här berättar Jenny Alversjö på TV4 om näthatet. Hon menar också att inte bara kvinnor är utsatta för det. Som ni märker har jag tagit bort möjligheten att kommentera helt anonymt. Det blev så lugnt och skönt då.
7.2.2013
Här berättar Pia Conde om hur hon blev förföljd av en man som säkerhetsavdelningen till slut lyckades identifiera. Jo jag känner igen det för min mamma blev också förföljd av en man på 60-talet på hennes kafé och han började ringa hem till oss. Han slutade inte ens när hon var död för han trodde inte på vad vi sade. Sjuka människor finns överallt i alla tider.
13:00
Vår käre statsminister var i TV i morse och uttalade sig tydligen om näthatet. Jag missade det. Han säger att internet är en frizon där inte lagarna gäller. Och så ska det inte vara. Ja det är lite svårt att göra något åt det så länge inte människor tvingas till att berätta vilka de är också där. Här kan ni se inslaget.
19:21
Och här kräver tidigare  överåklagaren Sven-Erik Alhem en lagändring. Han tycker att det är rena 1800-talet att det behövs enskilt åtal för att stävja den här sortens brott. Också justitieminister Beatrice Ask tycker att det behövs en skärpning av lagen mot förtal. Det sade hon i Rapport.

Här kan ni läsa min artikel om näthat på Newsmill. Hatet är inte könsbundet. 

5 kommentarer:

  1. Det är naturligtvis så att även män utsätts för hat och hot på nätet, eller på annat vis, när de antingen uttrycker sina egna åsikter, ifrågasätter eller bara gör sitt arbete.

    Men de hot som riktas mot kvinnor är ofta av ett annat slag. Har en annan struktur. Hoten är som regel sexualiserade. Det handlar om hot om sexualiserat våld, våld kopplat till deras kön och om bestialisk död som inkluderar sexuell stympning osv. Kvinnorna kallas horor, fittor, luder, de har fått för lite kuk osv osv.

    Detta slags hat är specifikt för mäns hat mot kvinnor. (Liksom hat mot homosexuella män, men det är möjligen en annan diskurs - liksom det hat och de hot män också får ta emot när de gör sitt arbete, eller uttrycker obekväma åsikter.)

    Det är detta slags hat som kvällens program och den nu aktuella debatten handlar om.

    Vad som kan ligga bakom detta? Ja, det finns ett antal orsaker till att hatet finns och får dessa uttryck. Förhoppningsvis kommer även dessa frågor att lyftas i samband med debatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://blogg.svt.se/ebba/2013/02/finns-det-en-losning/

      Radera
    2. Pär Ström fick en bild på en avskuren penis sexualiserat/könsstympnings tema nog på det?
      Den kvinnliga bloggaren Catta får samma sorts sexualiserade hat riktat mot sig AV KVINNOR.
      Så lägg ner att försöka få det till något män gör mot kvinnor och öppna ögonen för att kvinnor är precis lika vidriga.

      Radera
    3. Jag känner till Catrin Fahlgren i Boden för hon har öst ur sig av sitt hat gentemot mig. Det är som jag brukar säga: man behöver inte göra något alls mot de som förföljer. Hon är polisanmäld av journalisten och författaren Annelie Babitz men det lades ned. Hur vore det att inse att det inte lönar sig med hat? Meningen med livet är att hjälpa och stötta varandra och försöka gå framåt en smula istället för att förpesta världen med hat.

      Radera
  2. Ja hon stavar Cathrine Fahlgren således och bor inte längre i Boden eller Lycksele där hon bodde förut, utan bor i Ånge. http://annhelenarudberg2.blogspot.se/2014/12/cathrine-fahlgren-i-lycksele.html

    SvaraRadera