torsdag 21 februari 2013

Jobba mer

Det är inte något problem att jobba till 69 år. Min pappa gjorde det. Han var 70 när han lämnade till slut sitt jobb som journalist. Men för andra är det svårt att ens komma till pensionsålder. Jag har haft en släkting som har dött av cancer vid 49 år. Och en mamma som dog av astma vid 43.

Människor har olika förutsättningar helt enkelt och inte har jag själv haft råd att ta ut någon pension vid 61 års ålder. Nej egentligen måste jag jobba tills jag dör för mer pension än så har jag inte. Våra villkor ser absolut inte likadana ut.

Att pensionsåldern nu höjs till 69 är helt okej om man är frisk och gillar sitt jobb. Jag har en barndomskompis, som jobbar halvtid och hon är 67. Tyvärr så kan vi inte veta i förväg om vi ska vara friska eller orka.

Människor går aldrig att dra över en kam, men det gör förstås ett sådant system som pensionssystemet. Det bästa är att se om sitt hus själv. Att tänka över hur man vill ha det. Problemet med alla sådana här system är att vissa aldrig lönearbetar. Men de ska ändå ha en försörjning när de blir gamla.

Här skrev jag senast om pension och fattigpensionärer.
23.2.2013
Och här ställs unga mot gamla på ett typiskt sätt. Vad jag vet så ärver den unga generationen den gamla. Mina båda pappor fick båda mer i pension än vad jag någonsin kommer att få. Jag har ärvt dem dock. Varför ska inte gamla som har jobbat hela livet och tagit hand om barn ha någon pension, som går att leva av. Ställ inte generationerna mot varandra! Och för sjutton ungdomar lita inte på politikerna. De snor åt sig era insparade pensionspengar så fort de hinner bara det blir kris igen i ekonomin. Så har de gjort med 40-talisterna. Själv hann jag spara ihop över miljonen i pensionspengar. Tänk om jag hade fått förvalta dem själv!

PS. Anna Wahlgren 70 år är en typisk pensionär som lever i en etta och får pengar av sin rike bror enligt Expressen. Det gäller att se om sitt hus i tid. Och hon har uppfostrat åtta barn. Men det är som min morfar sade som hade tio barn: ett par föräldrar kan ta hand om tio barn, men barnen kan inte ta hand om en förälder. Stackarn. Men han hade söner som tog hand om honom. Han bodde hos en av dem tills han dog. DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar