fredag 8 februari 2013

Hästkött är gott

UPPDATERAT
Men om det sägs att lasagne innehåller nötkött ska det förstås vara så. Men annars förstår jag inte vad det är för fel på hästkött. De djuren förtjänar väl också att ätas? Eller är det som att äta hund? Eller katt?

Att de helt enkelt står för nära oss som husdjur så att det tar emot att äta? Är det därför tidningarna nu frågar om vi kan tänka oss att äta hästkött? Så långt jag såg var det mer än 50 procent som kunde tänka sig att göra det. Dock ska det ha varit hästkött under lång tid i lasagnen som sades innehålla nötkött. Ända sedan förra hösten. Så får det inte gå till. Det ser ut att vara Rumänien som det skyldiga leveranslandet.

Hästköttet finns som pålägg och kallas då Hamburgerkött för att inte stöta någon kanske? Själv har jag ätit allt möjligt genom åren. Man tager vad man haver sa Kajsa Warg. Kalvhjärna är gott, men inte tripes, dvs tarmar. Sniglar går bra, pölsa fick vi i skolan, lapskojs också. Blandat kött precis som pyttipanna. Resterna måste bli något. Tunga åt vi när jag var liten.

Men sill har jag aldrig lärt mig att äta. Där lyckades skolan förstöra genom att ha äcklig sådan. Inte heller surströmming är ätbart enligt mig. Grisfötter åt min skånske styvfar, men det gjorde aldrig jag. Syntes för tydligt att det var fötter.
10.2.2013
Här får även jordbruksministern anledning att rasa över Findus. Eskil Erlandsson menar att det är fusk och bedrägeri att ha hästkött i lasagne.
11.2.2013
Den franska regeringen har ett krismöte i kväll om det som har hänt. Detta måste samordnas i Europa, så att inte ett land eller en fabrikant kan lura alla andra. Kanske bäst att äta det man vet är uppvuxet och slaktat i Sverige? Och det behövs en syndabock så därför åker Findus dit, enligt Resumé.

5 kommentarer:

  1. Jag håller med men frågan är också om köttet innehåller Fenylbutazon som är skadligt för människor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men i så fall är det fusk av en annan dimension för vad jag förstår så ger detta preparat livstids karens för slakt också om det har behandlats med kortisonpreparat eller just det smärtstillande och inflammationsdämpande som Fenylbutazon. Det ska stå i hästens pass som en veterinär ska ha fyllt i och ifall man inte vill att hästen ska slaktas och ätas ska det också stå. Alla hästar inom EU ska ha pass. Lärde jag mig nu. :)



      Radera
  2. Hamburgerkött, det man har på mackan alltså som säljs i charken är hästkött.
    I Sverige är det INTE tabu att äta hästkött som i vissa andra länder, tex Storbritannien.

    Det jag mest reagerar på när jag läser artikeln är...vafan? är inte hästkött dyrare än nötkött?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej hästkött är inte dyrt i Rumänien varifrån köttet kommer. Där är arbetshästar fortfarande vanliga.

      Radera
  3. De DNA tester som genomförts kan ju bara finns de arter man letar efter, i detta fall häst. Men i princip kan det finns vilka andra djur som helst där, det är bara fantasin som sätter gränser för vilka djur de kan ha slaktat och blandat i där.

    SvaraRadera