lördag 20 juli 2013

Vad har hänt med Newsmill?

UPPDATERAT
Inte ett spår finns kvar av sajten. Den går inte att hitta på Google. Inte en enda artikel från alla år som sajten har funnits är sökbar. Har TV4 beslutat att detta i fortsättningen enbart är ett TV-program med PM Nilsson? Är inte detta historieförfalskning? Eller kommer sajten att uppstå i en ny skepnad lagom till valåret? Frågorna är många. Svaren få. Själv har jag skrivit 45 artiklar genom åren på Newsmill, men inte en enda går att läsa.
17:09
Jag hittade nästan alla mina artiklar här. Dock inte min senaste som hette Värst var det på 90-talet och som skrevs i maj. Nedan min 44:e artikel på Newsmill.
22.7.2013
14:51
Fick svar från VD på Nyhetsbolaget:

Hej och tack för din iakttagelse. Det har skett ett misstag hos server-företaget som vi ska åtgärda. Vad som ska hända med News Mill är ännu inte klart, men någon okontrollerad nedsläckning ska det inte bli.
Med vänlig hälsning,
Åsa Tillberg
29.7.2013
Jag fick svar den 24 juli från PM Nilsson efter att jag hade påpekat att det såg dåligt ut fortfarande då (och det gör det i dag också alla bilder borta). Han svarade så här till mig och VD för Nyhetsbolaget:

Hej! Det kan hända att ngt gått förlorat men förmodligen är det Google som ännu inte hunnit cacha allting. Isåfall tar det några dygn. Om ngt är fel åtgärdas det när folk är på plats efter sommaren.
Varma hälsningar,
PM

Skickat från min iPhone

4.8.2013
Det ser fortfarande illa ut på Newsmill. Inte en enda bild bara text. Men det är ju lika för alla. Någon gång lär sommaren tar slut.
5.8.2013
Den 31 augusti blir sista sändningsdag för TV4 News säger VD Åsa Tillberg på Nyhetsbolaget. Kanske upphör också Newsmill då? Vi lär märka det i så fall. Vore väl dock bättre med en debattsajt också hos TV4 nu när det strax är valår? Men ur inkomstsynvinkel är inte Newsmill lönsamt. Och strikt företagsekonomiskt borde debattsajten läggas ned. Är detta det enda som styr TV4?
29.8.2013
Fortfarande ser det gräsligt ut på Newsmill. Snart är sajten putz weg! Bye, bye!
28.9.2013
Jodå så är det. TV4 vill inte ha Newsmill, men kanske kan någon annan intressent ta över? Vi lär få se.
4.12.2013
Åsa Tillberg på TV4 säger att de är i slutförhandlingarna om Newsmill och att annan aktör ska ta över. Det låter bra! Det behövs verkligen ett debattforum till nu när alla medier har strypt möjligheten att kommentera eller att länka till artiklar. Plus att tidningarna skriver om vad som helst i en salig blandning på nätet. 
6.12.2013
I dag går det inte längre att gå in på Newsmill så något är väl på gång då?
21.12.2013
Nu är allt totalt borta. Newsmill finns inte längre på nätet. Mina artiklar finns inte heller. Har inte tagit kopia på dem, så de är kanske totalt borta. Vi lär få se om någon har köpt upp sajten för att stänga ned den eller om den kan återuppstå nästa år?

5 kommentarer:

  1. Det jag läste sist på Newsmill var att sajten semesterstängde och skulle återkomma till hösten.
    Men....
    Att under semesterstängningen totalsudda sin historia tycker jag är extrem historieförfalskning, har noterat att andra gör liknande, raderar helt eller delvis i historiken, "vitboken" till eftervärlden försvinner, efterforskande jämförelser går ej längre att utföra.
    Information om viktiga ting går helt enkelt upp i rök, artiklar och debatter är bara borta, har aldrig ägt rum.

    Totalstädat, exemplet här, Newsmill har i backspegeln aldrig existerat, cashdata är också borta, i betydelsen läsa suddat, i alla fall gick detta tidigare.
    Du nya sköna värld. ( A. Huxley)

    Webbsidor är kulturarv enligt Kungliga biblioteket som redan 1997 startartade "Kulturarw" för att samla in svenska webbsidor, rimligen borde dina artiklar med kommentarer finnas att läsa hos KB.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag frågade PM Nilsson om sajten skulle läggas ned i mejl den 13 juni och om artiklarna skulle försvinna. Han svarade på sajten att de skulle finnas kvar, men nu är detta borta också förstås. Jag har frågat honom i dag igen om den är nedlagd. Men han har väl inte något ansvar för den längre.

      Radera
  2. Det är mycket dålig stil om TV4 inte behåller materialet på Newmill enkelt tillgängligt och sökbart.

    Nu undgår i och för sig väldigt lite
    Wayback Machine:s ögon, men det kräver en del tillvänjning och övning för att kunna navigera där. Dina artiklar kan t.ex nås via:

    http://web.archive.org/web/20130515095523/http://www.newsmill.se/user/annhelenarudberg/artiklar


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha! Evig tacksam för att jag slapp leta själv!

      Radera
  3. Kära nån! Ville uppdatera detta inlägg, men blogger har tagit bort funktionen. Även för blogginnehavaren. Så jag får väl kommentera istället. Jo jag ville säga att ett tecken i tiden är väl att ETC ger ut en dagstidning fram till valet. Och av Newsmill syns inte röken. Ingen yttrandefrihet förrän svenska folket har lärt sig att det är vänstern de ska rösta på. Basta!

    SvaraRadera