tisdag 9 juli 2013

Anna Wahlgren måste tigga

UPPDATERAT
Hon har inte längre några inkomster och säger att hon har gett bort alla sina pengar. Men hon är trots allt född 1942 så hon får naturligtvis det som alla får från staten. Men nu tigger hon sina läsare om pengar trots att hon har en hel barnaskara att först vända sig till. Plus sexton barnbarn.

Är det verkligen så illa att hon måste tigga? Hon kan inte längre ta banklån säger hon, men varför skulle hon behöva detta? Äger hon ingenting så får hon bostadsbidrag (även för eget hus) och dessutom pension från staten.

Här skrev jag senast om Anna Wahlgren. Det senaste banklånet hon tog var för att åka till Sydamerika för att vila upp sig. Ett riktigt lyxlån således. Hon har fortfarande ett aktiebolag. Hon har fyllt 70 år och borde inte behöva arbeta så hårt längre. Hon ärvde 15 miljoner efter sin pappa och slarvade bort allt. Hälften skulle egentligen hennes förra man ha haft, men hon lurade honom att avstå.

Hon äger fyra fastigheter i Jämtland med en massa skog. En fastighet består av fyra strandtomter. Något borde gå att realisera. Taxeringsvärdet ligger på kring två miljoner för fastigheterna. Hon äger Gastsjö 1:47, Gastsjö 1:28, Gastsjö 1:32 och Gastsjö 1:71. Hon äger sammanlagt 60 hektar skog, åker och äng, dvs 600 000 kvadratmeter mark. Det går ingen nöd på denna dam, men jag förstår att hon har problem med familjen. Känslomässiga sådana. Det är inte lätt att få hela sin självbild raserad och börja överväga om livet varit totalt förfelat. Sent att göra det i denna ganska höga ålder.

Så här skriver hon:Jag vet mig ingen levandes ekonomisk råd just nu, och det är väl en lök på laxen som ingen människa skulle behöva som mist hela sin tillhörighet och hemhörighet och tro. (Just tron känner jag att jag inte borde skriva att jag mist, för det har jag inte - egentligen. Ändå känns det så, just nu.) - Så jag ber er, snälla, igen. Hjälp mig akut. Låt mig kunna betala räkningar som ännu inte gått till kronofogden, men är på väg. Låt mig behålla åtminstone den värdigheten att jag slipper lämna Gastsjön till försäljning på exekutiv auktion. Låt mig få ett bistånd så att jag orkar fortsätta - att faktiskt försöka hjälpa andra med det jag kan och vet och vill. - (Och ja, jag tigger av alla, min tidigare hjälpande halvbror, de vänner som inte vänt mig ryggen, de barn som inte vänt mig ryggen; jag tigger av alla jag känner, jag vet mig ingen annan levandes råd.) - Snälla. En hundring eller två. Plusgiro 59 65 80-1. Jag tackar er innerligen på förhand. Låt mig få lägga tiggarstaven till ro! Kramar till er alla.

Och här fortsätter hon sin klagan i dag 10 juli:
Visst kan jag leva på min pension, som inte är särskilt hög, eftersom jag aldrig varit anställd (hemmafrupension kallades det förr, det hemarbetande kvinnor fick som allmosa). Visst kan jag låta allt detta mediala förtal skrota mitt livsverk, Barnaboken och Sova hela natten-kuren, som hjälpt och hjälper så många. Visst kan jag strunta i alla som ber om hjälp varje dag med tillsynes olösliga problem kring sina små barn. Visst kan jag låta hatet, avunden och missunnsamheten segra, och se mitt liv som bortkastat, föraktligt och fel. Visst kan jag rycka på axlarna - nej, det kan jag inte! - åt att ett barn sätter ett spjut i hjärtat på sin mamma offentligen med de mest ohyggliga brottsanklagelser. Och åt att ett annat barn hotar med att göra osant ont ännu mycket värre (hur vore det möjligt?!). Nej, det kan jag inte heller rycka på axlarna åt. Men visst kan jag ge upp. Visst kan jag fly landet - och medias häxjakt, som pågick hejdlöst i många månader efter min dotters bok - och framleva mina sista år i Indien, till exempel, där jag kunnat förbättra tillvaron för barn och fler än en fattig familj. Visst kan jag "konka" och begrunda det faktum att jag varit en idiot som inte såg om mitt eget hus i första hand, eller alls. Visst kan jag gå i landsflykt som en annan brottsling. Men vad har jag gjort för att förtjäna att beljugas och ärekränkas så? Jag har all respekt för den verkliga fattigdom många människor lever i även i vårt land, men från offentliga hatkampanjer förskonas ändå de allra flesta. Vill jag tro. Men nämn bara mitt namn - och se och hör hur skändat det är! Visst kan jag fly alltsammans, de år jag möjligen har kvar. Men Gastsjön, då? Jag är så innerligen tacksam för de bidrag jag får som kan rädda denna fristad för så många, många fler än mig själv. (Låt mig bara exemplifiera hur jag bidrar till bankens välstånd: ett lån jag tog nu på 60.000 kronor för att rusta upp Gastsjön inför en ny, annan och vidare verksamhet, kostar 167.000 att betala tillbaka.) Det var, som alla ser, en parentes.

16.7.2013
Anna Wahlgren berättar att hon fått ihop 20 000 den här månaden på att tigga. Det är ett gott resultat. Det är mer än vad många tjänar på ett heltidsarbete. Grattis Anna! Senaste nytt är annars att hennes dotter är anmäld till JK för förtal. Anmälaren menar att Felicia Feldts (hon heter numera Hume) svåra uppväxt inte är sann. Det är troligen dock inte hennes mamma som har anmält henne för hon skulle inte tjäna något på det sade hon i vintras. Anna Wahlgren har dock stämt SVT för ärekränkning enligt en artikel i hon skrev för tre vintrar sedan på Newsmill.
11.9.2013
Det var ett kvartssekel sedan Anna Wahlgren ärvde 15 miljoner kronor. Det var en ohygglig summa då år 1988. För det fick man ca 35 tomter med fritidshus här ute på Värmdö på den tiden (en av de dyraste kommunerna i landet). Men Anna Wahlgren tycker att vi ska ge henne pengar "för vårt eget människovärdes skull". Gör så om ni vill. Ni bidrar till att hon har råd med underhåll av sina fastigheter och att hon kan utvidga sin verksamhet. Det är detta bolag ni ger pengar till i så fall.
23.1.2014
Stackars Anna Wahlgren som höll på att åka in i finkan bara för att hon rökte e-cigaretter ombord på ett flygplan. Det är rökförbud där. Naturligtvis. Hon hade äntligen kommit iväg till Goa på en efterlängtad reträtt från allt bråk i Sverige och då håller hon på att råka ännu mer illa ut. Hoppas hon håller sig i skinnet nu på tillbakavägen. För att hamna i fängelse klarar hon sig inte från i längden även om hon är 71 år. Det var det enda som gjorde att hon inte redan sitter där. Ibland lönar det sig att se skrynklig ut! Annars har hon kvar sin firma och sitt aktiebolag, men hon skriver inte längre om sin fattigdom på nätet. Klokast så.
11:38
Här talar hon ut ännu mer om hur hemskt allt var. 
6.2.2014
Är det inte fantastiskt att Expressen återigen har Anna Wahlgren på löpet. Nu har hon talat ut från sin lyxsemester i Indien. Vad är hon? Sveriges egen narr? Uppenbarligen säljer hon lösnummer.
14.6.2014
Och nu så är hon återigen på agendan i Expressen. Vad handlar det om nu? Att hon inte får importera någon från Indien? En "son"? Expressen använder henne för att få betalt. Hoppas att hon själv tar betalt av Expressen. Stackars kvinna. Jag tänker att skiljelinjen i mänskligheten går mellan de som har begripit att allt bottnar i kärlek och de som inte har gjort det. Stackars Anna Wahlgren!
7:12
Jag läser det som står på hennes hemsida, orden på slutet ur Barnaboken, hennes livsfilosofi. Där framgår mycket tydligt att hon har fastnat kring chakrana i nedre delen av kroppen: kring sex, makt och pengar. Och det är vad hon ger vidare till sina barn. Stackars hela den släkten! Det är meningen att vi ska gå vidare till hjärtats chakra. Det är knutpunkten i våra kroppar, där själen får uppträda på ett annat sätt. Det är vad som menas att tänka med hjärtat, att leva utifrån detta. 

6 kommentarer:

  1. Du skriver bra, Anna Helena Rudberg!

    I Hänt Extra Nr. 30 / 16 juli 2013, sida 7, "Anna Wahlgren tvingas tigga pengar -Jag har knappt mat för dagen ". (Sick). Ja, sjukt är det, minst sagt. Hon får göra som andra, sälja av och äta gröt.
    Bitoca

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja herregud hon kommer långt med att skrava lite, ljuga en smula. Då skäms åtminstone halva familjen (släkten) och hjälper till. Detta är den typiska mamman, som kramar och "slår ihjäl" med samma varma själ. Men varför är det så nödvändigt för henne att ha kvar detta i Jämtland? Det är den intressanta psykologiska frågan. Hon är inte född där utan i Lund i Skåne.

      Radera
  2. Nästan så man får lite kalla kårar av hur noggrant du har sökt upp information, och hur allvetande du strör om dig med fakta. Och hur du ställer psykologiska frågor för att kittla läsaren. "Men varför är det så nödvändigt för henne att ha kvar detta i Jämtland?" Som om det var någon mänsklig rättighet att få veta det.

    Kittla oss läsare istället genom att berätta varför du lägger ner tid i sommarvärmen på detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant kommentar. Kanske är det Anna Wahlgren själv som skriver eller någon i hennes familj? Möjligheterna är oändliga i anonymitetens skugga. Jo jag undrar varför någon måste äga så mycket mark? Det är lite obegripligt. Åtminstone i min värld. Kalla kårar? När blev fakta i ett fall fel? Alla fakta finns på nätet. Det är bara vissa tidningars agenda - för de säljer lösnummer på Anna Wahlgren - som gör att de inte bryr sig om att skriva ordentligt om detta.

      Hon har en modersarketyp som persona. Det är den yttre bild världen har av henne på gott och ont. En mycket stark bild med olika variabler från den heliga madonnan till satkärringen inom sitt område. Och kanske menar hon att hon måste ha kvar detta gigantiska område i Jämtland för att inte förlora det goda i den arketypen. Då kan hon anse att hon gör gott för andra samtidigt som hon får bo där. Men naturligtvis är det hennes arvingar som ska hjälpa henne med marken och byggnaderna på den. De är ju arvtagare till detta. Hela världen behöver inte ingripa.

      Radera
  3. Du anonyme/a 8:44 framträd under ditt rätta namn så får du din kommentar publicerad, men bara om du inte upprepar dig igen.

    SvaraRadera
  4. Hon borde ha skaffat en ekonomisk rådgivare. Ett arv på 25 miljoner är ett fåtal människor som får motta. Efter skatt (för det var några tiotal år sen) fick hon tydligen 15 miljoner. Hur kan någon förslösa en så stor summa pengar. Sedan ha mage att tigga för att betala räkningar. Numera är inte tomtvärdena så höga i Norrlands inland men finns det skog kvar har den naturligtvis ett värde.

    SvaraRadera