måndag 15 juli 2013

Byt inte däck på en körbana

UPPDATERAT
Det är lärdomen efter att en man i 25-årsåldern dödats och skidstjärnan Daniel Richardsson bröt lårbenet när de blev påkörda av en husbil. De båda stod ut mot trafiken och bytte däck på en bil som fått punktering.

I bilen med punktering färdades en släkting till Daniel Richardsson och hennes man. Husbilen såg de båda, som stod i körbanan, men kunde inte väja eftersom det låg bilar i vänsterfilen. Husbilen körde på dem och den yngre mannen dödades medan Daniel Richardsson bröt lårbenet.

Föraren av husbilen är misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död och kroppsskada. Här berättar Daniel Richardssons far om olyckan. Debatten om vägens utformning har börjatPolisen i norra Gävleborg säger så här:

Med anledning till dagens mycket tragiska dödolycka på E4 söder om Hudiksvall vill jag komma med följande råd:

Om du färdas längs någon av våra starkt trafikerade vägar och får problem med bilen så stanna inte bilen på vägbanan utan kör ut i vägrenen. Går det inte att köra av vägbanan så slå på varningsblinkersen och lämna bilen så snabbt du/ni bara kan.

Att stanna kvar i bilen är förenat med livsfara!

Försök inte byta däck på bilen invid vägbanan utan ring efter bärgare för att få bort bilen från vägen.
Visst det kostar en slant men om alternativet är att bli ihjälkörd så tror jag nog att det kan vara värt den slanten...

Nu i semestertider är det väldigt många oerfarna förare ute i trafiken och farterna är väldigt höga.
Igår for jag och min kollega längs E4 med Gnarp i norr och Söderhamn i söder och jag skulle uppskatta medelhastigheten till ca 120 km/h, fast tyvärr så fanns det många som körde betydligt fortare. Vi hittade bland annat på en förare som pendlade mellan 150-160 km/h och det i väldigt tät trafik.

Ta tid på dig, du har ju trots allt semester.
Stanna ofta och vila.
Drick vatten.
Framför allt: Var rädd om varandra i trafiken!

20:39
Och här kommer besked om att Daniel Richardsson har ligamentskador i knäet, inte ett brutet lårben. Vem kan man lita på? 

5 kommentarer:

  1. Ja, det är så jag också tänker. Det är som förgjort att få människor att förstå hur farligt det är att bli stående längs med vägar, i synnerhet europavägar och större trafikleder. Farten är hög och det finns inte tillräckligt utrymme för parkering, däckbyte eller promenader.
    Det är som om människor tror att om jag ser dig ser du mig, men från förarplatsen är sikten begränsad och hjärnan är på autopilot och ser bara andra fordon, företrädesvis de som kommer i mötande trafik.
    Forskning har visat detta ett otal gånger men vi väljer bort förnuftet för jag ser dig.

    Står man stilla på vägbanan? Nej det gör man inte, inte om övrig trafik rullar på som vanligt då stannar man aldrig på vid körbanan.
    Husbilsföraren kanske inte hade en chans, hans uppmärksamhet var riktad åt ett annat håll för bara en sekund, bara en sekund -inte mer.
    Människor runt en stillastående bil på vid körbanan ser övrig trafik - Alltså måste de se oss?!!
    Körkortsutbildningen saknar ett viktigt moment nämligen kör-bil-simulator - Alla borde få tränas i simulator för att få en/några erfarenheter om hur en situation uppstår och vad som sker (sekundsnabbt) när något går fel.
    Vi har tekniken men inte acceptansen för behovet. Hur länge ska vi vänta?
    Erfarenheter kan spara liv, utbildning är inte tillräckligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man har nån form av framförhållning i sin körning samt en gnutta fantasi behöver detta inte hända, eftersom en sekunds koll på sms:et flyttar bilen långt. Man tittar inte bort utan att veta långt fram hur det ser ut.Tror jag inte du gör om du tänker efter, därför händer det inget när du är ute och kör.
      Simulator är jättebra teknik som funnits så länge att man undrar om lagstiftare inte bryr sig om olycksstatistiken, så håller med dig ang. teknik för upplevelser, jättebra om de utvecklades!

      Radera
  2. Men alltså.. Han stod inte i körbanan.. De stor i vägrenen. I alla fall enligt artikeln här...

    "Mellan Njutånger och Iggesund stannade de i vägrenen på höger körfält på den tvåfiliga E4:an."

    Han stod inte på körbanan heller, utan bara på den sidan vägrenen som är mot körbanan.

    "OS-hjälten och den nära vännen i 25-årsåldern stod bredvid bilen, ut mot körbanan,"

    Eller jag har missat något?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här ser du hur det såg ut på platsen:

      http://www.expressen.se/sport/langdskidor/skidstjarnans-skada---brutit-larbenshalsen/

      Radera
  3. Jag lämnar alltid plats i sidled om jag ser hinder bredvid vägen! Hur brått jag än har.
    Motorväg? Byt fil!
    Landsväg? Sakta neeeeer!!!
    90% flyger förbi hinder i form av människor utan att sakta ner, och jag bara väntar på nästa smäll. Vägarbetsområden fläskar man också bara förbi utan minsta lilla riskmedvetande!
    Vårdslöshet i trafik borde det gå som.
    Tack för ordet från en
    Bussförare

    SvaraRadera