måndag 1 juli 2013

Jag blir aldrig sverigedemokrat

De uppmärksammas nu i Almedalen och miljöpartiet förklarar att de är huvudfienden inför nästa års val. Vilket parti ska bli tredje störst?

Miljöpartiet är kvinnornas parti. Har kompisar som är med där medan sd är männens. Aggressiviteten står som spön i backen när de ska kommentera på min blogg. Hur mycket de än försöker att inte låta den skina igenom.

Jag var mer positivt inställd till sd för ett par år sedan innan denna hatfyllda skara hade uppenbarat sig. Men som ni kanske vet så gillar jag inte kommunister eller aggressiva feminister heller. Har skrivit om det många gånger. Överhuvudtaget så tycker jag att mänskligheten borde kunna komma förbi det stadium där allt går över i våldsamheter, men det kanske aldrig blir möjligt.

I Egypten hotar nu militären med att ta över. Egyptens folk är hårt prövat av att inte vardagen fungerar för dem. Något som naturligtvis är ett måste för varje politisk makthavare i ett land. Muslimska brödraskapets högkvarter rapporteras stormat och våldet kommer säkerligen att fortsätta.

Åkesson och de andra grabbarna vill naturligtvis att jag ska rösta på dem, men det tänker jag aldrig göra. Det går att lösa praktiska ekonomiska frågor hur lätt som helst i Sverige enligt min mening, men någon riktig vilja att göra det finns inte i dag. För politikerna måste ha något att göra. De har ju till uppgift att förbättra landet och stifta lagar. Inte bara sitta på sina bakar och tjäna storkovan.

Och en del fattig befolkning måste finnas och importeras för att andra ska känna sig rika och högtstående. De som har släpat ihop till både det ena och det andra i sina liv. Allt i en relativ jämförelse. Och från i dag så får barn och illegala vuxna mera sjukvård i Sverige även om de inte har rätt att vistas här. Papperslösa barn får också rätt att gå i skolan, men slipper skolplikten. Vi har råd visst har vi det. 

4 kommentarer:

  1. Har fått två kommentarer. En om att andra partier är hatfyllda. Upp till bevis! Och en om att vi inte har råd. Upp till bevis! Eftersom de höll en låg nivå så blir de inte publicerade.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag har alltid röstat på Miljöpartiet men försöker samtidigt se objektivt på saker och ting. Det har gjort att jag hela tiden ifrågasätter mina egna värderingar, något som tyvärr är väldigt ovanligt inom politiken.

    På senare år har jag försökt engagera mig i Miljöpartiet och tyvärr så blev min erfarenhet att det är "de naivas parti". Sen finns det givetvis en och annan skarp hjärna här och där, jag har trots allt haft många intressanta diskussioner. Bland väljarna verkar naiviteten vara större än inom partiet. Det är trots allt så att det inom partiet erkänns att invandringspolitiken inte är hållbar, tyvärr vågar man inte göra något eftersom det riskerar att gynna SD.

    Angående våld så ligger det sannolikt i vår natur, det krävs bara rätt förutsättningar för att det ska visa sig. Samma sak är det med främlingsfientligheten, forskning pekar på att den i grunden är ett naturligt mänskligt beteende som bara kräver rätt förutsättningar för att visa sig.

    Problemet med både våldet och främlingsfientligheten är att vi har ett samhälle som är allt för kortsiktigt och där trenden går mot ökade spänningar och ökad konkurrens samtidigt som vi har ett ohållbart ekonomiskt system. Framtiden ser inte ljus ut sen tar det antagligen rätt så lång tid innan problemen uppdagas på riktigt, du och jag kanske inte ens lever då.

    När de gäller de ekonomiska frågorna så är det snarare väldigt komplicerat att lösa dem. Sen beror det givetvis helt på vad du syftar på men politikerna har egentligen rätt så liten kontroll över konjukturläge och marknader. Exempelvis arbetsmarknaden har en stor strukturarbetslöshet och det kräver långsiktiga satsningar för att lösa. Samtidigt har vi en invandringspolitik som tyvärr bidrar till strukturarbetslösheten och de som drabbas främst är befintliga invandrare samt ungdomar, det är inte bra för integrationen eller framtiden.

    Vi har även bostadsmarknaden där invandringen faktiskt bidragit till bostadsbristen eftersom det ökat efterfrågan på bostäder. Samtidigt har vi en bostadsbubbla som hindrar marknaden från att bygga fler bostäder. EU har kritiserat oss för våra bolåneregler och sagt att vi behöver ta tag i dem. Det skulle också bli början på en lösning för bostadsbyggandet men samtidigt skulle det sannolikt utlösa en finanskris i Sverige. Därför vill inte regeringen införa dessa begränsningar. Istället skjuter de problemen framför sig.

    Generellt sett påverkas Sveriges ekonomi väldigt mycket av den globala konjukturen och våra politiker kan inte göra så himla mycket. Det krävs väldigt radikala reformer för att göra någon skillnad och resultatet behöver inte bli kortsiktigt positivt. Med tanke på att samhällsekonomin och vårt politiska system är väldigt kortsiktigt blir det därför också svårt att införa sådana reformer. Arbetstidsförkortning skulle dock kunna vara en mindre kontroversiell reform som skulle ge fler jobb och mer fritid.

    Att vi behöver importera fattiga för att fler ska känna sig rika håller jag inte riktigt med om. Jag har svårt att se ändamålet i det. När det gäller kostnaden för papperslösas möjligheter till vård och skola så är de extremt låga så den biten är inget problem. Däremot är det många som retar sig på detta och det kan säkert gynna SD och mer extrema krafter. Det riskerar också att sända ut fel signaler som i längden innebär att systemet missbrukas.



    SvaraRadera