torsdag 11 juli 2013

Amanda och Julia vilka fördomar!

UPPDATERAT
De tror att det bara är äldre som råkar ut för bedrägerier på internet för de själva är ju så smarta att de begriper direkt att det är bedrägeriförsök. Ja jag är äldre än de hela 47 år äldre än Amanda och får varje dag i stort sett mejl med bedrägeriförsök.

Det vanligaste är att mejlaren låtsas vara min vän och vill ge mig av det senaste arvet de har fått, kring 11 miljoner dollar var det väl sist. Jag reagerar precis som Amanda och Julia och slänger eländet. Och sedan har någon försökt få mig att uppge mina uppgifter för att jag ska få tillbaka pengar från Telia. Det går jag inte heller på. Eller kontouppgifter till någon bank där jag inte ens har konto.

Nätbedrägerierna ökar år från år, men är ännu inte i samma nivåer som vanliga rån och inbrott. Anmälda bostadsinbrott ligger på kring 21 300 för 2012. Nätbrotten kring 12 000 för första halvåret i år. Med tanke på att bostadsinbrott drabbar ett hushåll så drabbar de fler. Rån ligger kring 10 000 per år. Men där anmäls inte alla personrån. I enbart Malmö ligger personrånen på kring 1 000 per år. 

Amanda och Julia Welander: man blir inte dum i huvudet bara för att man blir äldre! Skärp er! Och DN sprid inte sådan skit om äldre! Tack! Gör det åtminstone möjligt att länka till sådana artiklar så att det syns. Tack!
10:00
Reportern Kim Malmgren svarade mig så här när jag frågade varför dessa unga skulle ståta med sina fördomar i tidningen:
Ja, de unga kvinnorna har en del förutfattade meningar, men jag tyckte att deras röst hade en plats i tidningen. Trots, och kanske på grund av, detta. Det var ett sätt att visa vår läsekrets, som generellt är i medelåldern, ett annat perspektiv. 
Ett annat perspektiv? De har ju fördomar mot alla andra utom dem själva. Den generella läsekretsen i medelåldern känner tydligen inte till dessa ungdomar enligt reportern. Det vet väl reportern att även "äldre" har kontakt med yngre utom i statistikens värld förstås. Så alla äldre vet hur ungdomar fungerar även om det inte beskrivs i tidningen. Fördomarna stinker! Men Kim Malmgren känner själv kanske inga "äldre". Han är bara 26 år.
11:02
Här är en "äldre" som har blivit lurad. Han är hela 29 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar