torsdag 18 juli 2013

Om det försvunna Sverige

Dogge Doggelito klagar över att hans Sverige inte längre finns kvar. Eftersom han är 37 år och med marginal kunde vara min son så begriper jag inte riktigt vad han klagar över.

Han har levt gott eftersom jag och min generation byggde upp Sverige åt honom. Vi som föddes efter andra världskriget då Sverige fortfarande var ett fattigt land, men dock med bibehållen infrastruktur eftersom vi inte hade varit med i kriget. Jag är uppvuxen i en tvårummare tillsammans med min bror och min mamma hyrde ut det enda sovrummet för att få råd med att försörja oss. Men jag tog min studentexamen när enbart tio procent gjorde det och utbildade mig ordentligt. Jag har jobbat i 40 år i det här landet och skapat den välfärd som Dogge och andra åtnjuter.

Douglas León, som Dogge Doggelito egentligen heter är en rik man. Han bor i Norsborg, men tjänar mer än 98 procent av vad de rikaste svenskarna gör och han äger två hus. Det betyder att han är rikare än de flesta så vad klagar han över?

Själv har jag ungefär en femtedel i inkomst att leva av i jämförelse med denne man. Ungefär som många andra pensionärer i dagens Sverige. Dessutom betalar vi mer i skatt än vad Dogge Doggelito gör procentuellt sett.

Det han saknar så mycket är Posten där jag och min mamma fick stå i kö i timmar när jag var liten bara för att betala våra räkningar. Det han saknar är Apoteket som hade monopol på allt. Nu finns det fler butiker att välja på. Och han saknar Televerket med de gamla ledningarna och stolparna. Förmodligen också de tunga klumpiga telefonerna som fanns förr.

Vad är det för larv? Han verkar vilja leva på 50-talet då allt var inriktat på att vara likadant. Då vi fruktade ryssen mer än något annat och vi inte kunde gå i någon annan skola än den som fanns för alla upp till sjunde klass då de flesta fick gå ut och jobba med något enkelt. Så ser det fortfarande ut på Kuba. Det är bara att flytta om man vill ha det så. Jag tycker att han kan vara lite ödmjuk och glad över att han har en pappa från Venezuela och en mamma från Sverige, som har gett honom hans arv, så att han har kunnat bli så rik redan vid denna relativt låga ålder.

Men jag känner igen stilen. För några år sedan betecknade sig Dogge Doggelito som kommunist. De brukar berika sig själva och låtsas tycka att det vore kul om alla hade det likadant. Dela ut dina pengar till de andra medborgarna Dogge Doggelito så står du upp för dina värderingar. Jag är så trött på hycklare.

8 kommentarer:

  1. Om det är hyckleri vad kallar du då detta?

    Kla(s)sklättrarna
    http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3687002.ece

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte för det går inte att gå in på länken.

      Radera
  2. Men om den artikeln handlar om det jag tror, sossar som har berikat sig så är det inte fel i den världen. De som jobbar med politik blir rika, vilket parti det än är. Dogge är inte politiker vad jag vet, men ha en kommunistisk övertygelse. Kommunister vill något annat. Där har skiljelinjen hela tiden gått mellan s och v genom drygt hundra år. Kommunister vill ha revolution och ändra så att folket verkligen tar över. Det har dock visat sig i de samhällen där detta har gjorts så har det blivit ännu värre än förut. Massmord och annat. Jag brukar säga att om man ser politik som en cirkel med mittenpartier framtill så möts kommunister och yttersta högern där bak. Det handlar då enbart om makt. Inte något annat. Och jag har skrivit massor med inlägg på bloggen om politik. Varså god och läs!

    SvaraRadera
  3. "Sverige finns inte längre. Det trygga, positiva och rättvisa Sverige. Ett land där man hade rätt till bostad, skolgång och allmän sjukvård av god kvalitet"
    BOSTAD, SKOLGÅNG, ALLMÄN SJUKVÅRD...KVALITE! Han börjar med detta och snubblar över på kanske inte så viktiga saker. Men du måste väl ändå erkänna att det jag skrivit i versaler , har han delvis rätt om. Det finns fortfarande kvar, men det har försämrats. Det finns knappt bostäder till studenter, och ska man bo i storstäderna Malmö, Stockholm och Göteborg så får man hyra svart i andra hand om man har tur. Vården blir mer och mer privat, även mer opersonlig. Det ska tjänas pengar nu, detta borde i teorin leda till bättre vård då de nya aktörer måste konkurera mot det gamla. Men många gånger är det inte så, inte för min del och för dem i min omnejd. Har du tittat på skolstatistiken på senaste år? Ungdomars betyg rasar ner till det sämre, vad beror det på tror du? Det finns många anledningar men jag vill veta en från dig. Sverige finns kvar, men den är inte den samme. Och jag är ändå nöjd, jag klagar inte. Jag tror nog mer att Dogge fått en nostalgi tripp han ville skriva om. Han trampar på ditt arbete, men du trampar även på honoms. Han fick bättre förutsättningar än dig kanske, men han har ändå fått kämpa för de pengar han har. Valde ett yrke där inte många kan lyckas i. Jag håller med dig, om att de som inte gillar Sverige kan då flytta utomlands och se där inget skett eller där levnadsvilkoren är helt åt helvete. Ännu en gång, Sverige har förändrats till de sämre och det bättre beroende på vad man vill placera sitt perspektiv, det är ändå sanningen! VERSALERNA yrkar jag på förbättring. Tack //Wladimir Valdebenito

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Nä inte fasen har det blivit sämre sett ur mitt perspektiv. Men det beror på hur långt bakåt man ser. Min mamma hade sex år i folkskolan. Jag tog studenten och studerade på universitetet. Min morfar var egendomslös torpare, liksom min mormor men själv äger jag mitt boende. Jag har söner och barnbarn från årtiondena 60-talet, 80-talet och 90-talet, 10-talet så jag har koll på vad som händer på nära håll. Inte har det blivit sämre inte.

      Husen där jag växte upp står fortfarande kvar. Där bor det människor. Vi har byggt massor med hus sedan den tiden. Sjukvården har funkat bra både för mig och mina anhöriga. Skolan också. Det är nyttigt att få anstränga sig en smula i livet, men jag läste den artikel som invandrare skrev där de tyckte att de hade lämnat sina vänner, familjer och sin TRYGGHET för att komma till Sverige och då skulle de också få allt som vi kunde erbjuda. Åk tillbaka till tryggheten, vännerna och familjerna då om det är så dåligt i Sverige. Tycker jag. Så blir det inte något problem alls med skola eller bostäder. Om befolkningen inte ständigt ökar utan att landets inkomster gör det. http://debatt.svt.se/2013/07/17/dags-att-lyssna-pa-oss-som-drabbas-av-flyktingpolitiken/

      Radera
  4. Okay, ursäkta om jag trampar på dina tår. Men du är ändå journalist/författar. Du om någon borde kanske se bakom vad just TRYGGHET innebär i deras kontext. TRYGGHETEN handlar om allt de skrivit för övrigt, lämna ett land där de förstår ens språk, där de förstår ens situation. Kontra ett Sverige som trots 100år på nacken av modern indvandringspolitik i facit ännu inte kommit på hur man ska ta hand om flyktingar. I början av 80-talet kom mina föräldrar, de fick jobb direkt. Dock lärde de sig inte språket. Nu fokuserar man på språket, glömmer arbeten och en god etablering i samhället. Har någon beslutsfattare läst om eller varit i exempelvis Somalia? Många människor saknar det vi här i Sverige kallar vanligvardag, de delar inte våra socialaregler, de har inte vår livsstandard, de har bara ett sätt att leva på. Att det ska vara så svårt att se ens annans perspektiv än sitt eget, eller åtminstone föreställa sig och ställa sig frågor efter det. En tankeställare, hur hade du klarat dig som flykting? Och vidare om asylsökande, varför blir människor sura på individerna? Det är ju för fan ofast inte dem som väljer var de ska och defintivt inte DEM som väljer hur vi introducerar dem in i Sverige. DET ÄR VI! SÅ ska nått ändras och förbättras så är det vår kunskap om hur man arbetar med dessa frågor och individer. Dör att människor som saknar vårt liv får faktiskt ändra sitt liv helt och hållet när de kommer hit. Där har du tryggheten, inte tryggheten som vi erbjuder eller kanske du uppfattar som mat,pengar,boende och ett liv utan krig. Tryggghet innebär så mycket mer. Tack //WV

    SvaraRadera
    Svar
    1. lite stavfel :D men i brinnande skrivande ögonblick så är det svårt ;), hoppas ni förstår ändå...
      de ska inte stå DÖR, utan FÖR att människor...

      Radera
    2. Intressant det du skriver. Vad jag förstår är du lika gammal som min mellanson, som är född -85. Sverige har aldrig tagit emot särskilt många flyktingar utan det är arbetskraftsinvandrare som har varit den huvudsakliga delen och är det fortfarande. För min egen del tycker jag att vi ska hjälpa människor som är flyktingar i deras länder eller grannländer om det är krig. Då kan vi hjälpa många fler. Problemet med de som kommer hit är väl ofta att de inte alls är flyktingar utan just människor som vill hit för att de vill få del av vår standard. Det är naturligtvis inte möjligt. Det tar lång tid att uppnå det som andra har gjort under hundra år eller mer. Om man inte själv är en särskild person.

      Jag har skrivit en hel bok om mina förfäder. Du ser den där uppe till höger I ormbärarens tid. De flesta har varit fattiga människor, men några har också varit rika. Det är helt enkelt människors lott. Vi är alla olika med olika förutsättningar var vi än är födda. Min svärdotter är från Ryssland. Hon kom hit för att hon blev kär i min son. Och för att hon ville ha ett annat liv. Hon är ännu inte svensk medborgare, men hon jobbar med språket och allt annat. Men naturligtvis så har hon två hemland. Och hon tjänar naturligtvis inte mycket pengar.

      Det finns inte kollektiva lösningar för allt. Där har politiken gått fel. Politik kan inte fixa alla människors liv. Bara eventuellt underlätta dem en smula. Och det går heller inte att ordna de människors liv som kommer hit. Lika lite som det går att göra det om du eller jag skulle emigrera till ett annat land. Lika lite som att svensk politik kan fixa till alla invånares liv i Sverige. Det hänger också på individen vad den har för egenskaper och förutsättningar och vad den tycker är ett gott liv.

      Radera