torsdag 19 juli 2012

Starta en ny feminism

Det är tanken jag får när jag läser om Abed Youseffi, som misshandlade sin fru så att hon dog. Han lyfte ut henne på gatan, panikslagen över sin handling antagligen. Hon levde fortfarande då, men dog senare.

Det är inte lätt att komma från Algeriet, som Abed Youseffi ursprungligen gör. Han är född 1969 och har svenskt medborgarskap sedan 1993. Hans fru hette Majda Jaberi och var född 1979.

Fem barn är utsatta för detta också och är omhändertagna. Majda Jaberi ville skiljas och hade skickat in en ansökan om äktenskapsskillnad i juni, men drog tillbaka den.

Abed Youssefi har tidigare varit åtalad för misshandel och försök till grov misshandel, men friats. Då gällde det en annan släkting, som blev knivhuggen. Och hur långt straff får han nu?

Vi behöver en ny feminism, som inte utgår ifrån att alla män kan slå, att alla män kan ha ihjäl sina anhöriga. Det är inte sant. Lika lite som att alla människor är brottslingar. Det går aldrig att dra alla över en kam. Om man gör det blir det rasistiskt både mot män och kvinnor, både mot vita och svarta.

Jag vet själv eftersom min mamma tillhörde dessa kvinnor, och hon blev misshandlad då för länge sedan. Hon dog några månader efter detta. Faktiskt just i dag för fyrtiofyra år sedan. Jag hittade henne död när jag kom hem från mitt sommarjobb. Den siste hon såg och pratade med var den misshandlande mannen. Han var en underlig kuf, som ingen av oss barn gillade. Det är något fel på dessa människor. Självklart.

Omkring sjutton kvinnor per år dödas i nära relationer, men män dödas också i sådana. Här är det senaste fallet, som jag har skrivit om nu. Det är något som har gått fel i dessa förhållanden. Men vem som helst blir inte misshandlare eller mördare. Varken kvinnor eller män.

Män är dock utsatta för mer våld än kvinnor i sina liv. De mår sämre, begår självmord oftare, råkar mer ut för arbetsplatsolyckor eftersom de har tyngre jobb och är mer utsatta för risker än kvinnor. De lever kortare liv. Fortfarande finns dessa skillnader i jämlikhet mellan män och kvinnor. 

Jag har själv varit feminist ett tag på 70-talet då Grupp 8 bildades, men jag har inte blivit manshatare. Det går aldrig att hata grupper av människor eller egentligen någon överhuvudtaget. Man kan hata det dessa gör och den förvridenhet, som finns inom dem. Men människor föds aldrig onda.

Den man som misshandlade min mamma var en "vanlig" svensk man, som inte borde ha haft några problem, men det hade han. Han var naturligtvis av en annan generation än Abed Youseffi nu. Han var född i början av 1900-talet.

Den 27 juni lämnade Majda Jaberi in ansökan om äktenskapsskillnad, men den 6 juli kom ett brev till tingsrätten, där hon hade ändrat sig. Hon efterlämnar en dotter på 13 år från ett tidigare äktenskap och fyra små barn mellan 1-8 år i det här äktenskapet.

Min mamma tänkte lämna sin misshandlade man, men hon hann aldrig. Hon dog innan dess. Dödsorsaken var offentligt sett astma, men naturligtvis så påverkade också misshandeln henne. Det blir ett livslångt lidande för barn i sådana förhållanden. Jag vet. Det är bland annat därför jag tycker att Barnkonventionen ska bli lag, så att barnen kan få skydd också mot föräldrar. 

Det är inte så att alla män är "talibaner" som en viss extrem feminist har uttryckt det. Män är inte födda till misshandlare. Inte heller kvinnor. Men under våra liv utsätts vi ständigt, för det som finns i alla våra berättelser genom historien. Vi kan gå fel, vi kan råka in i labyrinter i vårt inre och inte begripa hur vi ska förhålla oss till omvärlden. Då gäller det att ta ett steg tillbaka, att inse att man inte ska slå, inte misshandla utan gå undan. Vare sig det handlar om man eller kvinna.

Det gäller att vara snäll mot sig själv i första hand och inte ta till våld. Att tillåta sig att älska sig själv först och främst. Och ifall någon inte har fått denna kärlek som liten, så går det att ta hand om sig själv som vuxen. Att bli förälder åt sig själv. Eller genom att ta hand om barn och därmed bli den förälder, som man själv kanske inte har haft. Men det är mycket svårt för människor att förstå vad denna kärlek är. Människor förväxlar ofta kärlek med makt, sex och girighet. Det är mycket svårt för dessa att begripa det som alla utvecklade människor pratar om: att lyssna till sitt hjärta. Det är en fysisk upplevelse, som också inbegriper en andlighet.

Varken feminism eller maskulinism är vad som behövs, utan en ny syn på människor och deras inre världar. Något som mänsklighetens diktare, författare och andligt utvecklade har pratat om i årtusenden.
16:32
Abed Youseffi har erkänt och är häktad på sannolika skäl misstänkt för mord. Den högre misstankegraden. Åtal ska vara väckt senast den 2 augusti. Ett av hans två barn från ett tidigare äktenskap har anmält honom för olaga hot och misshandel för ett par år sedan. Den utredningen lades ned. Han dömdes i november år 2000 till åtta månaders fängelse för egenmäktighet med barn, olaga frihetsberövande och olaga hot. Han har också en dom från 2003 för stöld.
27.2.2013
Han fick 16 års fängelse för mord.


7 kommentarer:

  1. Till Ulf Stigson: Här tillåts inte kommentarer riktade mot blogginnehavaren. Världen blir inte bättre av att du riktar hat mot andra. Ta ett steg tillbaka, sätt dig ned och försök att ta en annan väg inom dig. Du lämnar ut andra män i Sverige genom att du uppger ditt namn vara Ulf Stigson eftersom det finns 21 st som heter det. Du har inte begripit det som står i texten.

    SvaraRadera
  2. Hur skulle den nya feminismen se ut då? Är feminismen i sig rätt väg? Jag själv tror inte det. För att "starta" en ny feminism så måste man både mota bort dom gamla feministerna och få hatarna till feminismen att sluta hata. Alltså verkligen svårt. Jag tror feminismen har spelat ut sig självt och att det inte kan komma längre än såhär. Mera fokus på våld som inte är könsbetingat, eller vad som helst utan att göra en könsfråga av det och att sluta räkna statistik om vem som det är mest synd om är nog mera en rättare väg, men för guds skull så ska vi inte kalla det feminism.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att det var ett långt inlägg, men om du läser hela ser du att jag håller med dig "Varken feminism eller maskulinism är vad som behövs, utan en ny syn på människor och deras inre världar. Något som mänsklighetens diktare, författare och andligt utvecklade har pratat om i årtusenden."

      Radera
    2. Jag har varken varit emot dig eller för dig, jag ställde mera en fråga för att föra en diskussion.

      Radera
  3. Majda jaberi är min syster ,min dotter ,min mor.Det som hande Majda hande oss alla,vi måste höja rösten utan att vara räda om vi är räda om våra systrar dotrar modrar.höja rösten så att dem som Abed yousseffi hör oss när tanken slår dem om att misshandla min syster ,min mor, min dotter.

    SvaraRadera