söndag 22 augusti 2010

TV4:as expert underkänner pappor

- Ja här står jag och diskvalificerar mig som kvinna, för jag arbetar ju och 23 procent av mammorna i tvister förlorar ju ändå vårdnaden om sina barn. Det lyckades Lena Sundström kläcka ur sig i direktsändning vid 19-sändningen i TV4.

Där togs återigen upp den seriösa undersökning, som redovisades i TV4 i morse. Denna undersökning har gjorts av domar mellan föräldrar i Sverige i vårdnadstvister av föreningen Min Pappa. Genom den framgår att 77 procent av vårdnaden av barn i tvister i Sydsverige går till mamman. Pappan utesluts ofta helt.

Värst var det i Lund där 85 procent av alla domar gick i mammans favör under dessa tre år.

Nä, det är rättvist, för det är barnen som står i centrum säger Lena Sundström. Det handlar inte alls om mammor och pappor. All hänsyn tas till barnen. Många faktorer vägs in och det är barnen det handlar om.

Siffrorna motsäger dock detta. Av slentrian och därför att mammor anses vara de bästa för barnen så utesluts ofta pappan. Det finns alltså siffror på det. Hur mycket Lena Sundström än försöker att förklara bort det.

Det vore omöjligt med en sådan expert i vilket annat ämne som helst. Någon som viftar bort siffror och statistik med ett leende, som säger att det här är inte något att ta på allvar. Och som inte själv har en enda siffra att komma med utan bara egna påståenden.

Lena Sundström hittades när hon var ungefär en månad gammal utanför ett barnhem i Sydkorea i Seoul och adopterades till Sverige när hon var ca sex månader. Hon har kritiserat socialdemokratin från vänster och är kolumnist i Aftonbladet och naturligtvis feminist.

20 kommentarer:

  1. http://www.dads-r-us.se/2010/08/22/tv4s-gallimatias-om-vardnadstvister/

    SvaraRadera
  2. Kristoffers pappa22 augusti 2010 kl. 23:43

    Det finns ingen anledning att ifrågasätta att 3/4:delar av alla vårdnadsärenden kröns med dom till mammans fördel.

    Vårdnadstvister är en omfattande "industri" i Sverige, och har allt mer tenderat till att resultera i att kvinna och barn får hjälp att fjärnas från mannen (pappan).

    Han får nöja sig med någon mer eller mindre komplicerad form för sk umgänge; ett planering som mamman enkelt kan sätta ur verket genom sk umgängessabotage - samt att bli en sk underhållsskyldig förståss.

    Jag råder alla kloka män att inte gå in i vårdnadstvistshelvetet med mindre än att det finns synnerliga belastningar mot mamman.

    Hela systemet med familjerätter, vårdnadsutredningar, (i förekommande fall kvinnojourer) och domstolar som dömer för barnens bästa har allt för ofta ett offer-förövare perspektiv som utgår från att mannen är förrövaren, medan mamman och barnen är offer.

    En ensam man (pappa), rik eller fattig, kan inte ändra på varken människor eller det system som byggts upp för "barnens bästa".

    Den enda säkra och konstruktiva vägen - för mannen själv - ur ett vårdnadstvistsschenario är att ta lärdom av vad som hänt och att söka kärlek med en annan kvinna med sikte på att ta väl vara på kärleksbarn tillsammans.

    Fegt eller inte fegt? Själviskt eller inte själviskt?
    Jag är över 50 år och har kommit över sorgen över att ha mist en son född 2004, som hans mor tilldömdes ensam vårdnad om.

    Nu lever jag lycklig de flesta av veckans dagar tillsammans med min sambo och vår son född 2007.

    Lycka till alla bestulna pappor; gör allt ni kan för era barn men ge er inte in i livslång kamp mot väderkvarnar.

    Kristoffers pappa

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Jag tog bort ovanstående för att den kommentatorn hoppade på Kristoffers pappa med invektiv och angrep också barnet. Det tillåts inte.

    SvaraRadera
  5. Kristoffers pappa23 augusti 2010 kl. 08:49

    Tack Ann Helena,

    Gott att du visar att en blogg skall vara väl skött för att fylla funktion och ändamål.

    Även om det inte påverkat mig så slapp jag se vad anonym kläckte ur sig. Det var väl inget som läsekretsen längtade efter så här på måndagsmorgonen, gissar jag.

    He en bra dag.

    Kristoffers pappa

    SvaraRadera
  6. Vad är det som överhuvudtaget kvalificerar Lena Sundström att uttala sig i det här ämnet? Är hon något slags allmänexpert? Baserat på hennes insats i TV-leken "på spåret" är jag väldigt skeptisk rörande hennes kompetens.

    SvaraRadera
  7. Patrik: Hon klarar iaf inte direktsändning när hon inte har ett manus att läsa ifrån. Och någon expert på pappafrågor är hon absolut inte. Svårt att tro att hon ens har utbildning från Poppius... vilket svammel.

    SvaraRadera
  8. Jag uttalar mig itne om Lena Sundströms uttalanden, eftersom jag inte hörtdem. Men jag undrar, vad har hennes bakgrund som adopterad från Sydkorea med saken att göra?

    SvaraRadera
  9. Anonym: Det var en bakgrundsinformation. Du behöver inte koppla den till någonting.

    SvaraRadera
  10. Varför då ha med den infon?

    SvaraRadera
  11. Anonym: Därför att det var bakgrundsinformation.

    SvaraRadera
  12. Förstår fortfarande inte varför det är intressant med att LS är född i Sydkorea och adopterad. Ungefär lika intressant som att ge en förklara en persons åsikter eller vad det nu är, med hans/hennes frisyr, eller när han/hon lärde sig cykla.
    Att LS har en politisk hållning, skriver i Aftonbladet, att hon är feminist enl dig, DET är däremot intressant för ämnet.

    SvaraRadera
  13. Anonym: Vad du gör med bakgrundsinformationen är din ensak. Var och när folk är födda brukar betyda mer än något annat som frisyren eller när den eventuellt lärde sig cykla. Här kan du få samma bakgrundsinformation. Plus lite till:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Lena_Sundström

    Och här är ett talminus från Lena Sundström själv om när hon blev omvänd till feminismen:

    - Jag blev faktiskt omvänd, säger Lena. Tidigare ansåg jag att vi levde i ett samhälle där män och kvinnor diskriminerades lika mycket i sina olika roller. Sedan var jag moderator på ett seminarium om makt och kön, och ändrade mig. Det är hoppingivande att det faktiskt går att ändra sig i vuxen ålder! Jag insåg att vi lever i en könsmaktstruktur där det huvudsakligen är kvinnor som är förlorarna.

    SvaraRadera
  14. Och här är källan Anonym till ovanstående talminus, så att slipper att tro att jag har författat det själv. Ha en trevlig kväll annars! :)

    http://www.salongk.se/artiklar/import/2007/2/27/458/index.xml

    SvaraRadera
  15. Härligt att läsa din sunda och orädda blogg, Ann Helena!

    SvaraRadera
  16. vad i hela fridens dagar har uppgiften om att Lena är hittebarn från Korea, med saken att göra. Herre gud, så infantilt!!! Det är ju uttalanden som detta, som "ni" själva förlorar på

    SvaraRadera
  17. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  18. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  19. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera