lördag 28 augusti 2010

Leif G W Persson var uppörd i TV4

Han är verkligen förbannad på Thomas Bodström på riktigt. Det märktes när han satt i soffan i morse i TV4. Hans fru hade sagt åt honom att lugna ned sig. Det var inte riktigt bra för hälsan att bli så förbenad.

Kul att se att han verkligen är en människa, som blir förbannad på, att han har röstat i alla år på sossarna och absolut inte tänker göra det i år. Han är lite äldre än jag för han föddes i mars 1945, ungefär då jag koncipierades för att sedan födas i december 1945.

Jag bytte parti och block redan förra gången det var val. Göran Persson var inte riktigt klok tyckte jag och socialdemokratin hade havererat under 90-talet när krisen var ett absolut faktum. Något som dom försöker att glömma nu.

Borgarna har lärt sig att hantera den någorlunda, så att inte Sverige ramlar rakt ned i ett avgrundshål, så naturligtvis behöver de fyra år till för att få någon riktig ordning på landet.

Själv har jag lovat mig själv att aldrig mer rösta på sossarna, medan Leif G W hoppas och tror på att den "gamla" sortens tänkande som fanns inom socialdemokratin ska komma tillbaka. Han gillar inte samarbetet och kompromissandet med miljöpartiet och vänstern. De har inte särskilt mycket gemensamt tycker han.

Nä, den gamla tiden är förbi och kommer aldrig mer igen. Det vi behöver är att gå in i något nytt och annorlunda. Inte längre låta hela vårt politiska tänkande vila på något som skapades som idéer för mer än hundra år sedan.

Ingenting av det som finns i dag fanns då. Inte den blixtsnabba omgörningen av näringslivet, inte internet, inte datorer. Det är den stora revolutionen, som ingen kunde förutse. Att vi på detta lilla klot skulle bli en helhet med hjälp av satelliter och ny teknik.

Ännu har vi inte greppat vad det betyder. Men Thomas Bodström verkar ha gett upp valet, eftersom han flyttar nu till USA med familjen, istället som han sa i oktober. Han tänker använda Facebook till att vinna.

Men det är nog att överskatta Facebooks betydelse. Politik kräver kontakt med människor på ett annat sätt än med lite duttande på tangenter. Det inser nog också Thomas Bodström.

Leif G W Persson ligger mer rätt i tiden, som överhuvudtaget inte gillar sossar längre och särskilt inte Thomas Bodström.

7 kommentarer:

  1. Det blir så jobbigt för Sverige och kostar pengar att byta ut alla människor vid ett maktskifte. Nä, borgarna får sitta kvar en vända till.

    Tänk om sossarna kommer tillbaka då ska Bodström bli justitieminister och administrera det hela från USA. Nä, så vill vi inte ha det. Någon måtta på dåliga köttgryteri-fasoner får det allt vara.

    SvaraRadera
  2. Helt rätt Helena, tycker jag också. Det räckte med den gryta jag och min familj hamnade i under 90-tal och 2000-tal. Fy farao. Det kändes som om vi var kräftor, som skulle kokas levande. Tack och lov är den tiden förbi. Måtte den aldrig komma tillbaka!

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte att det redan på -60-talet fanns skäl nog att aldrig rösta på sossarna:
    -Efter att vi hade fått nöja oss med en! statlig radiokanal som sände jordbruksföredrag, gudstjänster o annat sedelärande, kom Radio Nord som sände musik dygnet om. Vi ungdomar var överlyckliga. Det tog 9 månader så hade Palme stoppat Piraterna med en nyskapad lag.
    - Under -70, -80 o -90-talet gjorde sossarna allt de kunde för att hindra att andra radio- och TV-bolag från att börja sända på Sverige. Det skulle vara alldeles för farligt om andra är Statsradion fick sända sitt budskap. Tack Stenbeck för att du sket i sossarna. Annars hade vi fortfarande varit hänvisade till Radio Ellen, Lika Villkor o annat smått o gott i P1.
    - Under -80 o -90-talet gjorde man allt för att stoppa oskicket med kvälls- o helgöppet (på uppdrag av Handelsanställdas förbund) i affärerna trots att man samtidigt jobbade friskt för att få ut alla hemmafruar i arbetslivet (under öppettiderna).
    Det var bara några axplock av de värderingar som lockade det nuvarande ledargarnityret (Mona & CO) till SSU. Det var verkligen ett parti för dem!!
    //Pops

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att detta val är lika spännande som den gången 1976 när jag fick lov att rösta för första gången.

    Det var då jag vaknade upp ur min ungdoms glättighet. Sedan dess gnisslar jag tänder konstant varje dag. Inte att undra på att min tandläkare suckar högt varje gång jag är där på besök.

    SvaraRadera
  5. Tack för din tillbakablickande och historiepåminnande kommentar Pops!

    SvaraRadera
  6. Ramona: Tandagnisslan har vi gemensamt, måste nu snart dit till käftis igen! Elände med tänder och jag väntar otåligt på att få mitt röstkort så jag kan rösta i förväg!

    SvaraRadera
  7. Glömde marginalskatten på 80-100% som effektivt tog död på arbetsglädjen för de som skulle kunna dra lasset, men där varje höjning hyllades som god o rättvis medan varje ondskefull o orättvis sänkning bespottades.
    //Pops

    SvaraRadera