onsdag 18 augusti 2010

Centern blir extremfeminister

De vill att kvinnor i villor också ska få bidrag. Upp till 75 000 kronor för att kunna flytta ifrån sina misshandlande män. Ett märkligt förslag.

Kvinnor har alla trumf på hand om det finns barn i familjen. De har rätt att bo kvar i den gemensamma villan och lösa ut mannen. Ifall de inte har råd så har de en villa att sälja.

Och vad är det som säger att kvinnan är den brottsutsatte? Män misshandlas i lika hög grad i vårt land och kvinnorna lägger beslag på barnen genom att påstå att männen begår sexuella övergrepp på dem.

Detta är ett centerparti, som är på väg mot extremfeminism. Påverkat av vadå? Professorerna i Lund och Uppsala kanske? För där sitter fortfarande dessa manshatande feminister, som har hjärntvättat politikerna i åratal. Två av dem heter Tiina Rosenberg och Eva Lundgren.

Vore det inte bättre att inse att det vi behöver är ett jämlikt samhälle, där gamla mans- och kvinnoroller är på väg bort. Män och kvinnor är lika bra eller lika hemska. Beroende på. Och att det är bättre att sikta in sig på hjälpen till barnen istället. De är alltid i kläm i dåliga förhållanden mellan vuxna.

Ett sätt är att göra Barnkonventionen till lag, som den är i Finland och Belgien.

11 kommentarer:

  1. Ja, kvinnor i villa kan sälja sin villa, om de nu står som ägare eller åtminstone delägare. Men det är vanligare än man kan tro med en ägare till en fastighet och det är ofta mannen.

    Ja, män blir också misshandlade, men menar du att de blir slagna av sina kvinnliga partners? Eller blir de påpucklade ute på stan i högre grad?

    Jag håller med dig om att många mödrar använder fula knep som t ex att anklaga sina barns far för incest, vilket såklart är helt fel (och i mina ögon obegripligt, för de som i slutändan blir verkligen lidande på en sådan process är barnen).

    Nu har jag inte gått in på dina länkar här, så jag undrar, är din slutsats att centern lägger fram detta förslag pga av två väl/ö/kända professorer? Finns det verkligen folk som tar Eva Lundgren på allvar?

    /Kvinna, feminist och mansälskare

    SvaraRadera
  2. Ps. F ö anser jag inte att mamman är en bättre förälder än pappan, eller att bioföräldrarna alltid är bättre än en annan lösning (fosterhem, adoption). Man måste se till den specifika situationen.

    /Kvinna, feminist och mansälskare

    SvaraRadera
  3. Kära Anonym 13.09: Jag försöker alltid upplysa mina läsare genom att länka till tänkvärda artiklar. Det har jag gjort också denna gång. Kvinnor slår män mer än män slår kvinnor.

    SvaraRadera
  4. Okej, jag har varit för lat denna gång ;-)

    /Kvinna, feminist och mansälskare

    SvaraRadera
  5. Du får piska dig själv lite hårdare en annan gång (sic!) Tyvärr finns det folk som tar professorsfeministerna på allvar och vår kära centerledare verkar vara en av dem. Hon har inte hängt med riktigt tror jag. Om folk är gifta så äger de halva villan var. Annars så gäller att den som äger den på pappret, som sambo har rätt till halva då. Den ska delas således. Så funkar det med gemensamt inköpt fast egendom.

    SvaraRadera
  6. Ett "riktigt" feministiskt parti ställer sig upp och säger ATT NU FÅR DET VARA NOG med massvåldtäkterna i Sverige. En föga hedrande andraplats i världen, etta i Europa, borde föranleda politikerna till rejäla åtgärder och undersökning av bakomliggande skäl.

    Var det inte så att de flesta partiledare för några år sedan gick ut och deklarerade sig som feminister? Vart tog den fernissan vägen i våldtäktsdebatten?

    SvaraRadera
  7. Cavatus: Fi och co vågar inte prata om detta för då blir de som sd... Schyman vågar inte säga knyst sedan talibantalet, då alla svenska män var som talibaner. Det var inför förra valet som Göran Persson och de andra bekände sig som feminister. Och Gudrun trodde förstås att röda mattan var utrullad... tji fick hon. Men annars kan väl sd plus fi vara sant? Någonstans där bak möts väl partierna, om man ser vänster höger som en cirkel? ;)

    SvaraRadera
  8. Men har du läst artikeln själv Ann Helena? Det står uttryckligen att det inte är kvinnors misshandel av män som avses i undersökningen, man gör en distinkt skillnad mellan våld och våld. Det står också att undersökningsgruppen är unga kvinnor och män. Vidare redogör man klart och tydligt för hur våldet uppstår och varför och i vilken omfattning det utövas.
    Inga av dessa resultat kan kopplas eller jämföras med det systematiska våld som kvinnor utsätts för i sina relationer!
    Om du tror att det är så enkelt för en misshandlad kvinna att "köpa ut sin man och gå" eller att omvänt kräva att han löser ut henne ur den gemensamt ägda villan så har du ytterst dåliga kunskaper i hur en misshandelsrelation ser ut!
    Skriv inte om sånt du inte vet något om,
    är mitt råd! Det faller bara tillbaka på dig själv.

    /Malin

    SvaraRadera
  9. Malin: Jag länkade till två artiklar inte bara en. Jag förstår att du är upprörd om du själv är berörd. Men det är alltid möjligt att gå. Hur relationen än ser ut. Annars har kvinnan/mannen gått med på att bli offer. Jag har själv gått från en dålig relation utan mer än kläderna på kroppen och ingenstans att bo. Det ordnar sig alltid. Men om man inte tror det så gör det naturligtvis inte det. Och det är barnen både man och kvinna borde ta hänsyn till i första hand, men tyvärr är inte riktigt alla så mogna.

    SvaraRadera
  10. Jag är inte särskilt upprörd över mer än din okunskap om komplexiteten och mekanismerna i en misshandelsrelation. Jag är inte berörd mer än i meningen att jag ofta kommer i kontakt med misshandlade kvinnor och även har läst en del forskning i ämnet. Det finns en hel del, både svensk och utländsk, och det finns betydligt fler än Eva Lundgren som har fördjupat sig i ämnet. Men det kanske är det enda namn du känner till och nöjer dig med föreställningar om andra människor utifrån dig själv och dina erfarenheter.
    Jag förvånas över din ambition att göra detta till en fråga om min person istället för en fråga om misshandel och våld. Är du inte mer seriös i ditt skrivande än så?

    Jag kommenterar artikln du använder som stöd för ditt uttalande om kvinnors våld mot män och att din slutsats utifrån den är helt felaktig.
    Din föreställning om min person eller mitt känsloläge är för övrigt helt ointrassant i sammanhanget.

    /Malin

    SvaraRadera
  11. Malin: Uppriktigt sagt va fan vet du om vad jag vet om misshandelsrealtioner? Om du någon gång hade tagit ordentlig del av min blogg hade du upptäckt att min mamma blev svårt misshandlad av sin sambo innan hon dog. Men det gör inte att jag tycker att alla män är kvinnomisshandlare. Och inte heller att jag kallar mig feminist. Livet är betydligt mer komplicerat eller kan vara enklare (beroende på egen inställning) än vad du har upptäckt tydligen. Jag använder fortfarande två artiklar, men som en upplysning till läsarna. Inte som ett stöd för några teser. Kvinnor slår män mer och lika mycket som män slår kvinnor, men våldet ser olika ut. Och uppenbarligen har du grävt ned dig i teori om detta och tycker att du kan trycka till mig med den. Ta och dra nåt gammalt över dig. Jag är inte betjänt av såna kommentarer. Hej då!

    SvaraRadera