söndag 29 augusti 2010

PO Enquist röker istället för att supa

Jag råkade se en norsk intervju med PO Enquist, som handlade om hans alkoholisttid för 20 år sedan. Han visste att han drack för mycket och dolde det inte för omvärlden. Men det blev en ursäkt för att kunna fortsätta.

Så pratade han om den missbrukargen, som kan yttra sig i att någon bestiger Mount Everest, seglar jorden runt, jagar kvinnor, blir författare eller super och nyttjar narkotika. Eller allt på en gång. Det lät också som en ursäkt.

Intervjun började med att han fimpade en cigarrett, för som han sade, han måste ha någon last. Han hade räknat ut att han skulle få lungcancer ungefär vid 85 års ålder och det spelade ingen roll nu då han ju är 75 (fyller 76 i september). Dock så hade han gått igenom två bypass-operationer, så han borde nog sluta röka.

Dessutom var han helt på det klara med att hans supande då var ett sätt att begå självmord, ett långsamt och smetigt självmord. Och det gick heller inte att skriva, att författa när han söp.

Hans resonemang är slående för den positivistiska människan, den som inte kan fatta att hon är något mer än vad hon ser, som inte har några förklaringar utöver vad vetenskapen har kommit fram till, som inte inser att det finns världar utanför det hon själv har skapat. Eller inte vill befatta sig med detta.

Summan av de fysiska lasterna är inte heller inte konstant. Det är inte så att man behöver ersätta en med någon annan. Det går lika bra att meditera, att gå in i en sjäslig sfär.

Förklaringen till hans supande var att han drömde om alla romaner han skulle skriva under detta drickande och om alla positiva recensioner han skulle få. Vilket övermod! Vilken idioti! Han hade ju redan uppnått allt detta. Vilken megaloman gudsidé om sig själv.

Hans tänkesätt vittnar om den ensamhet, upphöjdhet och exil (som han kallar det) som han befann sig i säger han och det var därför han drack. Egentligen berättade han ingenting om varför. Han gömde sig bakom orden.

Dock så insåg han att det var ett fall från hög höjd till en djup botten. Numera dricker han ingenting. Inte ens en lättöl och han blir upprörd över att cider, som han tycker om innehåller 1,8 procent. Va? Inte sant.

Jag har vanlig cider hemma. Den innehåller 0,3 volymprocent alkohol respektive 0,7 volymprocent. Det kan minsta barn dricka.

11 kommentarer:

  1. Det är synd om människan, som August Strindberg lät gestalten Indras dotter upprepa orden i pjäsen "Mäster Olof" och egenligen säger de, som studerat August, att det var sig själv han menade med orden.

    SvaraRadera
  2. Jo honom var det väl extra synd om som levde så långt före sin tid. Det tycker jag nog. Han var emot allt, kungen och kvinnorna och fan och hans mormor. Men hyllad har han blivit sedan dess. I Ett drömspel är det som Indras dotter (är guden Indras dotter) stiger ned för att se människors villkor.

    Strindberg uppfattar jag som någon, som hade begripit människans villkor och inte drog sig för att se det i vitögat, men som alla andra människor också i dag så var han fången i sin tids villkor. Och hade problem med damerna, precis som PO Enquist.

    Det PO inte berättade var att hans dåvarande fru hade dragit med honom till Paris. Lone Bastholm var han gift med åren 1980-94. Om han kan bottna i det kan det också bli en bok. Men inte var det en exil. Det är väl att förringa alla människor som är tvungna att fly sitt hemland.

    SvaraRadera
  3. Hej,
    är det inte i Ett Drömspel som Indras dotter säger "Det är synd om människorna"?

    Ann Helena och Ramona,
    jag läser era bloggar regelbundet för en stunds eftertanke och livsglädje.
    Allt gott!
    Ingrid

    SvaraRadera
  4. Jo Ingrid jag skrev det ovan. Tack för berömmet! Ramona är en riktigt människa och jag räknar mig också till den sorten. ;)

    SvaraRadera
  5. Vi tycks alla dras som malen till ljuset. Yra och galna efter berömmelse. Jag slutade röka för sju år sedan. Det bästa jag gjort. Men dricker vin och det tänker jag inte sluta med. Bra för hjärtat. Och så tar jag en grogg ibland. Hembränt, cola och en citronskiva. Wow!

    Åklarmyndigheten har varit inne och tttat på min blogg. Vad letar dom efter? Kan man undra.

    SvaraRadera
  6. Ja det är svårt att förstå hur någon kan älska flaskan högre än allt annat. Och hur Lone Bastholm stod ut med karln som söp medan hon jobbade som kulturattaché på danska ambassaden i Paris. Han visades upp på några mingelpartyn men i övrigt gjorde han inte så mycket nytta, enligt honom själv. Kanske var han deprimerad över sin drönartillvaro? Han väljer förstås att inte skriva ett ont ord om hustrun.

    Och är det så att alla människor måste ha en last? En grönavågare som jag var arbetskamrat med en gång för länge sedan var mycket noga med vad hon stoppade i sig för mat, men samtidigt snusade hon. När jag frågade varför svarade hon att alla människor hade sina laster, säkert jag också. Ja, det kanske jag har, men inte sådana med procentsats eller nikotin i sig.

    SvaraRadera
  7. Helena: Ja det var ett jäkla liv i min dator också... dom tänker väl stämma oss allihop. Åklagarmyndigheten letar väl efter bevis för att Assange har begått våldtäkt kan tänka. På uppdrag av Claes Borgström.

    Jag kom på varför jag har ett horn i sidan till PO Enquist. Han körde över hela befolkningen när de inte ville ha en film gjord om trippelmorden i Åmsele. Han skrev manus till Il Capitano. En film, som Troell gjorde. Jag ställde upp på Åmselebornas sida och debatterade för att stoppa visningen i TV. När kommer filmen om trippelmordet i Härnösand? Ska Troell göra den också?

    SvaraRadera
  8. Maria: Enligt min erfarenhet så behöver dom där karlarna en fru för att hålla dom över ytan. Min pappa var sådan, men han slutade aldrig dricka. Det är en stor myt att man aldrig kan dricka en droppe sen. Men den myten gör dom förstås till större hjältar. Tänk att dom kan stå emot sponken!

    Min pappa drack måttligt efter att ha fått sin dödsdom av läkarna när han var kring de femtio. Nåt glas då och då. Men folk skulle väl säga att han inte var en "riktig" alkis då. Han köpte ut 5-6 vinare varje dag på systemet under en period. Det gör inte medelsvensson. Men som ni vet så levde han tills han blev 87 ändå.

    Laster behöver vi inte ha. Det tror jag inte på. Intressen däremot är kul, som att konstatera att det finns roliga och spännande människor, som kommenterar vad jag skriver på internet. :)

    SvaraRadera
  9. Ja, skulle jag lista mina laster så hamnar nog Internet högst...

    Jaha, är det därför du har ett horn i sidan till PO Enquist. Jag kände inte till att han har skrivit manuset till Il Capitano. Det är inte en film jag skulle vilja se, sådana våldsbrottslingar behöver inte mer uppmärksamhet än det som skrivs i pressen, tycker jag.

    I övrigt gillar jag verkligen PO Enquist som författare, han är en berättare och har ett enkelt och vackert språk. Livläkarens besök var en ren njutning att läsa.

    SvaraRadera
  10. Jag tillhör PO Enquists läsare, jag älskar hans språk och berättelser. När "Ett annat liv" kom ut häromåret, läste jag den med både förtjusning och bestörtning. Jag är gift med en periodare och känner alltför väl igen det där begäret, att flaskan är viktigare än familjen. Enquist beskriver det så på kornet.

    *En del* kan inte dricka en droppe, inte ens lättöl eller lättcider. Bara vetskapen att det finns den minsta lilla mängd alkohol i drycken. gör att de kan falla tillbaka i stordrickandet. Andra kan dricka *lite*, även om jag själv inte kan rekommendera det. Har träffat både AA-folk och Länkar och ingen av dem har druckit en droppe sedan de klev av helt och hållet.

    SvaraRadera
  11. Anonym: Jo periodare är jobbiga... vet en lärare som är det. Ett helsike för familjen. Själv har jag aldrig tålt särskilt mycket och inte gillat sprit heller. Skyller på mina indiangener ;)

    SvaraRadera