tisdag 3 augusti 2010

Sd blir vågmästare och brödet blir dyrt

Intressant situation som uppstår i höst tydligen på grund av torka och att människor dras mot höger. Är det 30-talet på nytt? Ska inflationen ta fart och sedelpressarna gå igång? Spekulationerna går höga bland vanligt folk.

Vår värld styrs av människor vi aldrig ser. Inte förrän de spärras in som bedragare med förluster i miljardklassen, vilket i sin tur får vårt ekonomiska system i gungning. Men vanliga människor har alltid knegat på medan miljardärer som Roman Abramovich anländer storstilat till Stockholm med egna lyxbåten Pelorus.

Jag såg den när den passerade Oxdjupet mellan Rindö och Vaxholm. Den var stor. Mer än hundra meter lång. Dock var Finlandsbåten, som kom strax efter, större. Betyder det att det finns hopp för världen och människorna?

Ja vem ska vi fråga om framtiden? Den osäkra. När som helst kan klimatet bestämma sig för att ta död på oss alla. Antingen genom torka eller skyfall.

Vem kan man lita på? Visste ni att alla journalister ända sedan 1987 har bestämt sig för att mörka vad som egentligen händer? Att politiker och journalister ingår i samma pakt. Fast de mörkar olika saker.

Ja hur ska det gå med världen? Och vem kan man lita på? Kaffesump är nog lika bra som tarotkort i det här sammanhanget. Eller vad tror ni?

20 kommentarer:

  1. Det är mycket allvarligt för demokratin när kollektivt journalister som idag driver egna linjer. I alla de som jobbar på de stora drakarna. De ska granska makten inte driva egna frågor.

    När det gäller otroligt rika människor så uppstår dom i mellanlandet där marknadsekonomin inte fungerar så bra som tex. Ryssland, kina och Mexico alternativt med otroligt framgångsrik teknologi som Oracle och Microsoft. Våra Dynastier som tex Wallenberg gjorde ju sina förmögenhet genom att roffa åt sig under kriser precis som oligarkerna i Ryssland. Det viktigaste är nog att de använder sina pengar väl.

    SvaraRadera
  2. Det hemska med osynliga händer som styr är att dom inte är demokratiskt valda. Men dom rycker i trådarna så dom valda politikerna dansar i rätt takt. Det är skrämmande. Nej, man kan inte lita på någon.

    Jo, Solen! Och hon dansar i sin egen takt och har utbrott nu som hon inte haft på hundra år. Därav skyfall på vissa ställen. Det har absolut inte något med koldioxid att göra även om journalisterna vill få det dit. Drivna som dom är av dom som styr på det att varje individ på jorden i slutändan ska betala skatt för att vi andas. Det finns folk som tror att människan varit på månen också. Så hur ska det gå med oss och världen när vi är så lättlurade?

    SvaraRadera
  3. Sverigedemokraterna... smaka på ordet! Sverige & Demokrati i förening, visst låter det fint? De nu etablerade riksdagspartierna och båda regeringskonstellationerna kommer bittert ångra när valresultatet står klart att de agerat oberoende av vad folket velat och hänvisat till att de skulle vara "folkvalda".

    Aftonbladet kommer få skåda en rejäl nedgång i finanserna, medan tidningar som Expressen, Svenska Dagbladet och i någon mån Dagens Nyheter som inte alltid döljt sanningen för folket, får möta mindre omfattande ekonomiska effekter.

    SvaraRadera
  4. Tack för era kommentarer Nils Dacke, Parnassen Helena och Ddayperspectiv! Så roligt att läsa vettiga inlägg sedan jag stängde av de anonyma! :)

    SvaraRadera
  5. Det lustiga med "Lilla Saltsjöbadsavtalet" är att Thomas Gür o Susanna Popova båda medgav i ett TV-magasin (som jag såg på Youtube nyligen) att de på -80-talet var på en journalistkonferrens där man just diskuterade frågan om man borde ta av locket när man skildrade invandrares kriminalitet o kostnader mm eller om det var för farligt. Susanna Popova sa till Thomas att "det var bara du o jag som tyckte att man borde "ta av locket" medan alla andra ansåg att det var alldeles för farligt så att man borde fortsätta att mörka.
    Troligen var det TV8 eller Axess-TV.
    Så även om skildringarna på nätet kanske är något överdrivna så finns det ett ganska stort korn av sanning bakom ryktet.
    /Pops

    SvaraRadera
  6. Intressant Pops för Susanna Popova har jag ett gott öga till eftersom hon publicerade ett kapitel ur mitt manus Jacqueline (numera föreliggande i annan version) i Dagens Story.

    Fast jag hade aldrig hört talas om detta förstås. Undrar vad för konferens det var? Facklig? I så fall förstår jag varför det inte skulle sägas något om detta. Men det gällde inte hela journalistkåren. Naturligtvis inte. Och det fanns inget avtal.

    Självcensur däremot har förekommit och förekommer alltjämt. Journalistkåren har aldrig egentligen lämnat skrået. Gränserna kring vad som är comme il faut flyttas hela tiden, men långsamt.

    SvaraRadera
  7. Klippet som fanns på YouTube är numera borttaget (av någon korrekt journalist förmodligen, eftersom det var ganska sensationellt).
    Du kan läsa lite mer om det här: http://en.wikipedia.org/wiki/Lilla_Saltsj%C3%B6badsavtalet
    Thomas har efter detta backat lite i sin berättelse (förmodligen efter påtryckningar).

    När jag såg det på YouTube hade jag läst om det sk Lilla Saltsjöbadsavtalet och ställt mig lite frågande till sanningshalten i detta påstående. När jag hörde Thomas Gür o Susanna Popova blev jag ganska förtjust o tolkade deras berättelse som en klar bekräftelse på att det låg ganska mycket i vad som påstods om "konspirationen".

    Man behöver dessutom inte läsa mycket av bloggar som t ex Politiskt Inkorrekt för att inse vilken censur det råder i tidningarna kring all invandrarkriminalitet. Ett sådant praktexempel var när Aftonbladet skrev om en grov gruppvåldtäkt i Göteborg som begicks av 4 unga somalier. Man hade då illustrerat samtliga 4 med siluetter i profil av män med västerländskt utseende och i texten under de 4 stod "svensk" under 3 av dem och "finsk" under en.
    //Pops

    SvaraRadera
  8. Jag jobbade själv i branschen på DN 1987. Jag har överhuvudtaget aldrig hört ett ord om det där och det skulle jag ha gjort eftersom branschen är liten.

    Så det utspelade sig alltså på en konferens någonstans och konferenser pågår i massor varenda dag i detta lilla land. Journalister bevistar massor av dem och säger en massa saker. Det finns inget sånt avtal.

    Men däremot finns det en självcensur, som hänger ihop med att journalistyrket har varit och är ett skrå. Det är gammaldags värderingar som går tillbaka hundra år i branschen.

    Och journalister drivs ofta av en idealitet, som verkligen kan gå för långt. Detta i sin tur har gjort att en stor del har anslutit sig till Marx & co för det är teoretiskt sett en tjusig ideologi. Där hänger vi fortfarande kvar som land.

    Vad som behövs är en höjning av medvetenheten hos oss alla, så att vi som mänsklighet inte längre går på alla teoretiska läror. Varken politiska eller religiösa.

    Och det finns ett Journalistförbund, men svenska journalistklubben? Klubbar finns på de olika tidningsföretagen, men inte som en svensk enhet. Det där är helt klart en bluff.

    Varför uppkommer då denna bluff? Det är en intressant fråga. Jo, för att folket ser det så här och tycker så här. Så det blir en vandringshistoria av det. Med lite vanlig enkel källkritik så ser man hur det har blivit en höna av en fjäder. Och den fortsätter nu på wikipedia till och med på engelska.

    SvaraRadera
  9. Nä, jag tror inte heller att det finns något avtal i denna fråga, utan det är en vandringsmyt eller rent påhitt.

    Men det är helt klart att journalister under
    -70, -80, -90 och -00-talet haft otaliga redaktionsmöten o varit på konferrenser där man diskuterat hur invandringens negativa sidor ska skildras och man kommit överrens eller blivit beordrade av redaktionschefer o andra att överdriva de postitva sidorna o tiga om de negativa samt att det ännu alldeles för farligt med "locket av" som Susanna Popova uttryckte det.
    //Pops

    SvaraRadera
  10. Pops det är mycket enklare än så. Jag har aldrig i hela mitt journalistliv blivit förbjuden att skriva om detta, men jag har inte gjort det (dels för att jag inte har jobbat med politik) men också för att som journalist lever man i en gemenskap, där man vet vad som är comme il faut och vad som inte går för sig. Facit finns hela tiden runt omkring. Och naturligtvis håller sig de flesta i mitten av allt vad gäller tyckande. Den som inte gör det blir utesluten ur gemenskapen.

    Man kan flytta sig en bit från den allmänna meningen, men detta skrå har hela tiden ögonen på sig, både från läsare och kollegor. Det finns inget som mer uppmuntrar till självcensur.

    Och det finns naturligtvis inte ett sätt att skriva om saker. Ingen vill väl förbjuda journalister att skriva som de gör? Titta nu på det jag senast skrev om där uppe. Om att Jan Björklund vill lagsifta för att hjälpa rektorer med religiös klädsel. Kolla hur jag har skrivit och hur TT har skrivit. Det är helt olika sätt att skriva om detta.

    TT tycker det är onödigt att skriva ut namnet på Alia Khalifa, som har anmält till DO. Varför? Vad är det för hänsyn som tas? Är det för att hon är kvinna, muslim eller något annat?

    SvaraRadera
  11. Det ligger säkert mycket i det du säger. Läste dock Gunnar Sandelind debattartikel i DN för en tid sedan
    ( http://www.dn.se/debatt/journalisterna-morklagger-sanningen-om-invandrarna-1.627362 )
    där det finns visst belägg för att redaktionschefer styr hur man ska skriva om invandringen.
    //Pops

    SvaraRadera
  12. Pops: Jo jag hade redan läst den där artikeln av Gunnar Sandelin. Och visst är det så att utlänningar har kommit hit. Det gjorde min äldste sons far från Tyskland. Det gjorde en av mina bästa väninnor från Finland. Det gjorde min farmors mor från Norge. Det gjorde också mina förfäder från Guatemala och Spanien plus Belgien.

    Och jag vet förstås inte hur det gick till då på SVT. Har aldrig jobbat där, men själv har jag aldrig blivit styrd i hur jag skulle jobba. Men jag vet att Christina Jutterström förbjöd en journalist, reporter på DN att skriva fler artiklar om amalgam, för reportern var så helt emot det.

    Naturligtvis funkar denna självcensur som jag tidigare har pratat om även på chefsnivå. Chefer i journalistvärlden står inte heller fria från resten av samhället och ska inte göra det. Journalisters uppgift är att spegla det som pågår.

    Och det är därför våra största morgontidningar nu berättar om att Sd kan bli vågmästare. Såklart.

    SvaraRadera
  13. Här finns Popovas och Gyrs diskussion med ganska tidigt i klippet om locket i svenska medier:

    http://www.dailymotion.com/video/xb5dej_makten-och-media_news

    SvaraRadera
  14. Ja du Cavatus det där var en propagandafilm från Sverigedemokraterna (en rätt dålig sådan dessutom) och som jag har sagt förut det där med locket är påhitt. Det har aldrig funnits något lock, men naturligtvis finns det en bred mittenåsikt och har alltid funnits. Plus självcensur. Och förr i tiden var det en vänstervriden sådan inom journalistkåren. Självklart. Därför att svenska folket röstade med socialdemokraterna. Journalisterna är en del av folket och speglar det som pågår i samhället.

    SvaraRadera
  15. Tack Cavatus!
    Jag tyckte nog att det inte finns något utrymme för feltolkning av vad de sa. Alternativet att de i hemlighet skulle vara sverigedemokrater och sitta o blåljuga vill jag inte gärna tro?

    Anna Helena, det är väldigt vanligt att man berättar om alla duktiga invandrare man själv har i släkten o helst att man själv har invandrarbakgrund och ser det som ett bra argument mot all kritik mot invandringspolitiken. Själv har jag små bruna barnbarn med svart krulligt hår som jag älskar.
    Det ändrar dock inte på min inställning till sveriges invandringspolitik.

    SvaraRadera
  16. Pops: Man kan inte ändra politiken baklänges... vad som yttrade sig på en konferens för en massa år sedan gäller inte i dag. Jag tycker du kan höra med Susanna Popova själv om vad hon tycker att hon används som propagandamaterial för sd. Sverigedemokraterna fanns inte ens då. Och det går bra att höra med Thomas Gür också vad han gillar det. Jag tror ingen av dem blir så väldigt förtjusta.

    Hittar ni inte adresserna till dem så kan ni få dem av mig.

    Kan du inte skicka ett foto på dina barnbarn Pops? Det vore roligt att se dem. Gärna ett där du håller dem i famnen. Fast då blir du ju tvungen att åtminstone för mig avslöja vem du är. Vågar du det? Jag kan lova dig att jag inte avslöjar dig. Meddelarskydd och meddelarfrihet du vet. Om du har glömt vad det betyder så står det här:

    http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/07/i-sverige-varnar-vi-djuren.html

    SvaraRadera
  17. Det må vara en propagandafilm, men det är enda stället där denna passus finns kvar på nätet. Alla andra ursprungliga klipp har av någon outgrundlig anledning raderats. Häpp! Det blev nog för magstarkt när den ständigt förnekade överenskommelsen råkade avslöjas så oförblommerat. Det var inte meningen att du skulle se hela filmklippet, så skyll dig själv!

    SvaraRadera
  18. Cavatus: Detta är en vandringssägen inte något annat. Det är inte så att allt annat har raderats. Du säger häpp som om du var en clown. Sluta nu med det här dumpratet. Studera vad som står på wikipedia:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Lilla_Saltsjöbadsavtalet

    Enligt Gür så lär det ha varit något internt möte på DN. År 1987 så jobbade jag på DN och det fanns inte något sådant möte, där något som helst sådant var uppe på tapeten eller har kommits överens om. Jag satt själv i klubbstyrelsen för det lokala facket på 70-talet. Det har aldrig gått ut något påbud om något sådant. Och det ni sd:are kör blir allt löjligare i sammanhanget. Propaganda av värsta slag. I klass med Goebbels. Trist att se.

    SvaraRadera
  19. Kan du då säga VAD det är de diskuterar? Eftersom filmen de facto finns kan du ju inte påstå att det inte de som sitter där och säger detta! Jag har sett hela programmet för ett par månader sedan innan det spårlöst försvann från nätet.

    Nej, det finns inte något Lilla Saltsjöbadsavtal, givetvis inte, men det finns en överenskommelse, må vara muntlig, och den heter givetvis inte Lilla Saltsjöbadsavtalet, men det har blivit ett arbetsnamn på det fenomen som genomsyrar svensk press och "Lilla Saltsjöbadsavtalets" faktiska uppenbarelse är de pressetiska reglernas paragraf som säger att etnicitet inte ska yppas om det inte har någon betydelse, en ordalydelse om Yrsa Stenius lär vara delaktig i att ha utformat. YS som för övrigt är PO och som nyligen gjorde bort sig grundligt när hon uttalade sig i Guillou-fallet. Det luktar faktiskt illa.

    SvaraRadera
  20. Yrsa Stenius är inte svensk press. Det jag har sagt ovan gäller. Ha det gott!

    SvaraRadera