onsdag 4 augusti 2010

Folkpartiet vill förbjuda nikab och burka

Heltäckande slöja ska inte tillåtas varken på lärare eller elever i skolor och på högskolor. Det tycker Fp-ledaren Jan Björklund, som vill att lagstiftning ska hjälpa rektorer att ha laglig rätt till förbudet.

Förra året i september anmälde Alia Khalifa att hon inte fick bära heltäckande slöja i sin utbildning till barnskötare till DO. Detta fall har ännu inte avgjorts. Men det är det enda ärendet i denna fråga.

En lång debatt om detta följde på Newsmill där bla Leilia Mahmoud och Alia Khalifa hävade att det gick utmärkt att använda heltäckande klädsel i undervisning.

Nalin Pekgul var en av de socialdemokrater, som var emot denna klädsel. Hon är ordförande i det socialdemokratiska kvinnoförbundet. Nu tycker dock sossarna att Björklund gör en höna av en fjäder.

Moderaterna tycker att det skulle kränka den personliga integriteten att kräva fria ansikten av elever.

Brodern till Alia Khalifa heter Anas Khalifa och han är från Egypten från början, precis som sin syster, och han är salafit, dvs sunnimuslim. Det innebär att han är för paradis, martyrskap, heligt krig och att underkasta sig Allah.

Alia Khalifa tog på sig nikab för ett par år sedan, när hon blev religiös, efter att ha burit vanliga kläder i 24 år.

PS. Statsvetare tror att det här utspelet från Fp:s sida kan gynna Sd. Det tror inte jag. Jag tror många börjar fundera mer på Fp. DS.

8 kommentarer:

  1. Det är typiskt att om politikerna tar upp diskussioner om mångkulturen är det skitsaker som inte betyder något rent praktiskt.

    Det är som när man någon gång tillåter sig att diskutera med sd så hamnar diskussionen (när argumenten efter en stund tryter) i rännstensnivån med frågor som om kåldolmar är svenska eller ej. Om man kan bevisa det så tycker man sig ha bevisat att sd är ute o cyklar även i alla andra frågor.

    Att ställa frågan om det är en tillgång för Sverige fortsätta och på några års sikt ta emot ytterligare 500.000 muslimer med obefintlig eller låg utbildning från primitiva kulturer är det inga av riksdagspartierna som vågar diskutera. Eller om vi ska fortsätta att bara låta flyktingar utgöra ca 5% av invandrarna (dvs låta 95% utgöras av anhöriga o andra). Eller om det är rimligt att kosta på en ensamkommande ung man ca 1 Mkr under det första året samtidigt som gamla i äldreboende av sparskäl inte ens kan serveras färskpotatis under sommaren (DN i dag).

    Vare sig man tycker det ena eller det andra i dessa frågor borde de finnas på agendan hos politiker o tidningar.
    //Pops

    SvaraRadera
  2. Var hittar du det där om färskpotatisen i DN? Det låter konstigt. Potatis från i vintras finns väl inte? Den nya kostar ju 1 krona kilot medan den gamla brukar kosta så där 7:90 eller nåt om den överhuvudtaget finns. Det är nog inte kostnadskäl utan tidsbesparing skulle jag tro. Hittade en artikel här:

    http://ttela.se/start/vanersborg/1.908438-de-drommer-om-farsk-potatis-pa-bordet

    http://gt.expressen.se/nyheter/1.2081511/kommunen-snalade-gt-fixade-potatisfest

    http://www.lantbruk.com/gamlingar-fick-farskpotatis-efter-protest/2010-08-04

    SvaraRadera
  3. Hej jag vill komma i kontakt med dig snarast!
    kan du kontakta mig på yazzemine@gmail.com.
    Mvh

    SvaraRadera
  4. Okej jag mejlar yasmine, men annars är min mejladress inte hemlig. Den står på min blogg: ann.helena@swipnet.se

    SvaraRadera
  5. Jag har kollat o det måste ha varit i någon av de andra tidningarna jag läste det. Det var samma äldreboende som i dina länkar. Beklagar!

    Om de sparat pengar eller tid kanske inte spelar så stor roll. Spar kommunen tid spar den pengar.

    De har väl köpt in ett stort lager gammal potatis billigt i våras innan den tog slut.

    SvaraRadera
  6. Pops: Nej de sade förkokt. Det betyder väl att den är konserverad? Åt sån potatis nån gång på 60-talet när den kom, men den är inte så god, men den spar tid, som sagt. Men den är nog dyrare än vanlig färskpotatis. Låter konstigt alltihop. För potatis kokar ju sig själv. Särskilt den färska. De är ju så små så att de är kokta på nolltid. Men tidningar du vet. Det är förstås alltid så synd om gamlingar och så kul när dom protesterar. Tror jag ska protestera ännu mer från december i år när jag själv blir pensionär ;)

    SvaraRadera
  7. Ja, du o jag kan väl hjälpas åt att bli "pain in the ass" för morgondagens politiker när vi sitter på hemmet o matas med pulverpotatismos o halalslaktat getkött på midsommarafton!-:)

    //Pops

    SvaraRadera
  8. Pops: För helsike jag tänker aldrig "sitta på hemmet". Det är en förgången tid. Jag förstår egentligen inte vad de där gamlingarna gör på hemmet. Själv tänker jag jobba tills jag dör precis som min pappa gjorde.

    Han skrev sin sista artikel på dödsbädden på sjukhuset och var noga med att hans fru skulle se till att den blev publicerad då när den passade: den 6 juni 2004, till 60-årsminnet av den största landstigningen någonsin den 6 juni 1944 vid Normandie. Och hon såg till att den blev publicerad då.

    Han dog den 28 mars 2004 så varför var det så viktigt att berätta om landstigningen i Frankrike under andra världskriget? Jo för då var han fortfarande ung och det var viktigt med kriget. Och sedan för att det var en stor övergång han stod inför. Den största vi gör. Den mellan livet och döden. En lika stor övergång som den engelsmän och amerikanare och andra gjorde då.

    SvaraRadera