tisdag 17 augusti 2010

Sverige nästan bäst i världen

Vårt land är ett av de bästa länder där man kan leva. Det konstaterar Newsweek, som rankar Sverige trea i världen efter Finland och Schweiz. Men har vi inte byggt upp Finland också? Detta land, som så många har utvandrat ifrån till Sverige och här skaffat sig välstånd?

Utbildning, hälsa, livkvalité, ekonomisk konkurrens, politisk utveckling är de fem kriterier, som Newsweek har sett närmare på. Längst ned på listan kommer afrikanska Burkina Faso.

Bland länderna med stora befolkningar så är Japan, USA och Tyskland bäst att bebo. Men Sverige och de andra båda små länderna har lättare att skaffa sig lycka och rikedom. Så lärdomen borde bli då att dela upp världen i små länder. Nä, så enkelt är det inte.

Själva tankegångarna i undersökningen är svåra att följa, för det är så uppdelat i olika segment. Det tog dock flera månader att fastställa själva resultatet och till detta bidrog också nobelpristagare.

Så visst borde vi vara stolta över vårt land. Vi har klarat oss bra! Jag och mina nu döda föräldrar får väl ta åt oss en del av äran. Och att vi inte deltog i andra världskriget hjälpte nog till. Det gjorde inte Schweiz heller.

16 kommentarer:

  1. Som frågar får man svar, heter det. En nypa salt bör nog tas med vid sådana här klassificeringar. Det finns variabler som inte tas med och som inte passar in i frågeställarnas världsbild. Har läst om dessa rankinglistor någon annanstans där det även fanns ett mått av kritik.

    Förmodligen hade svaren då inte vägt in att vi är världstvåa på våldtäkter och det land i världen som har mest misshandelsfall.

    Det finns alltid en baksida på myntet - tyvärr!

    SvaraRadera
  2. Cavatus: Du har rätt. Men det kan också bero av hur saker och ting rapporteras i de olika länderna. Vi lär vara värre än Kongo, ett land i krig.

    http://www.newsmill.se/inlagg/2010/04/28/ar-inte-sverige-varldens-valdtaktscentrum

    SvaraRadera
  3. Vi sak inte glömma det bistånd som Finland har gett till Sverige och vice versa. Finland deltog ju i det andra världskriget och slog mer eller mindre på egen hand de sovjetiska trupperna. Hela finska Lappland blev sönderbränt av retirerande trupper på order av det nazistiska överkommandot. Finnar från Karelen blev tvungna att flytta, Helsingfors bombades osv. Samtidigt ska vi inte glömma de insatser som Sverige gjorde för Finland i kriget som F-19 och Operation Stella Polaris. Finland satt efter kriget som i ett stalinistiskt skruvstäd men klarade sig ur det till stor del på egen hand. Och nu ligger man etta i Newsweek! Vi har mycket att lära av Finland, nu som då.

    Finska och svenska trupper är återigen tillsammans i Afghanistan och i Nordic Battle Group, mer än två hundra år efter Döbelns avsked.

    Ett stort grattis till Finland och dess folk för första platsen!

    Referens länkar;

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Stella_Polaris
    http://www.stellapolaris.net/
    http://sv.wikipedia.org/wiki/F_19_Finland
    http://www.svenskafrivilliga.com/

    (Vi ska naturligtvis inte heller glömma att vissa av de svenska frivilliga till Finland hade en icke-demokratisk grundsyn. Inte heller de, om jag får kalla dem politiska fångar, som satt i läger som Storsien. Dessa läger är en skam i Sveriges historia. Likaväl som ett visst partis behandling av Kirunasvenskarna är det. Men det var ju inte det här som ditt inlägg handlade om AHR. Jag vill bara inte ha en massa ”såna-där” som kopplar på min hyllning till Finland.)

    SvaraRadera
  4. Jo Cuben Finland fungerade som buffert mot Sovjet. Och har du själv rötter där? Jag hade en mycket god väninna från Finland och hennes släkt hade själva dragits med i den kommunistiska rörelsen och tagit avstånd från det svenska och förfinskat sina svenska namn. Fasen Sverige hade kunnat vara jättestort om inte våra dumma kungar hade fuskat bort allt!

    SvaraRadera
  5. Ann Helena, jag har inga direkta rötter i Finland. Några indirekt dock. På min mormors mors sida var det några som utvandrade till Österbotten, måste ha varit en 150 år sedan kanske. Några av mina släktingar upprätthöll en viss kontakt fram till för kanske, låt mig gissa 50 år sedan. En anfader till mig, från Dalregementet, dog i slaget vid Villmanstrand 1741. Det var ju ett tag sedan.

    En vän till min mor, Möllersvärd, dog vid Svir fronten i vinterkriget, eller om det nu var fortsättningskriget. Mina släktingar från Norrbotten, inklusíve min mor, berättade om hur de tog hand om de finnar som kom över gränsen till Sverige när de brände den finska Lappmarken. Ibland kom det ensamma barn bara..., ibland en familj med en ko. Kon var det enda de hann få med sig.

    Under vinterkrigen stickade och virkade man för att skicka till Finland.

    Det är med det perspektivet som jag ger min hyllning till Finland.

    Du har också rätt i att befolkningen utsattes för mycket påverkan av olika slag. Mycket av den hjälp Sverige gav Finland är inte känd i Finland. Vi ville också av olika anledningar hålla den "hemlig" tror jag.

    Det är alltid svårt att skapa en nation. Jag tror vi får se förfinskningen av namn i detta sken. Vi har mycket historia gemensam med Finland, detta skapar en förståelse mellan oss idag. Nu när Finland är ansvarig för sin egen historia så ser vi vad de kan åstadkomma!

    SvaraRadera
  6. Tack för den beskrivningen Cuben! Roligt att få höra om din släkthistoria. Det som förr kallades Österland och var svenskt i Finland är i dag ryskt till en del. Blev det 1809. Kalle dussin fixade det. Många människors lidanden som vanligt av alla eländiga krig. Men visst har vi hjälpt Finland mycket både i krig och fred.

    SvaraRadera
  7. Vad har vinterkriget, F19 eller sånt med det här ämnet att göra?

    Come'n folks, det är för 60 år sedan.

    Allt med kriget att göra är kontraproduktivt för ett land, inte är Finland på toppen p g a av att de har varit tvungen att kriga - de är på toppen trots det...

    Och Sverige har inte byggt upp Finland. Det är för 200 år sedan länderna separerades. Finland var en fattig, söndersugt kolonilott 1809.

    SvaraRadera
  8. Jag tror inte du har läst kommentarerna ovan. Finland har haft en befolkning som har kommit hit och jobbat. Bara år 1970 kom 90 000 finländare till Sverige. Fram till 1980 hade omkring en halv miljon flyttat hit för jobb. På alla arbetsplatser där jag har varit har finländarna varit den vanligaste invandraren.

    SvaraRadera
  9. Den som vill läsa mer om Döbeln kan göra det i denna länk. Läs gärna Döbelns avsked.

    http://erixon.com/blogg/2009/10/folkhjalten-von-dobeln-avtackade-finska-trupperna-idag-for-200-ar-sedan/

    SvaraRadera
  10. Ja, för det kan ju absolut inte vara så att det usla Finland klarar av något på egen hand utan Sveriges hjälp... Kom igen... Sverige kan inte alltid vara bäst...

    SvaraRadera
  11. Anonym 8.30: Det är klart att Sverige är bäst. Det tycker jag fast jag nog tänker flytta till Frankrike av ekonomiska och klimatskäl. Men fosterlandet är alltid bäst. Så klart! Om du inte ens vågar framträda med namn så ger jag inte mycket för din Finlandsvänlighet. Fyra krig på 1900-talet har förstås påverkat landet (ett inbördeskrig, två mot Sovjet och ett mot Tyskland). Och arbetslösheten har hela tiden varit hög efter krigen, vilket har medfört emigration. Det kan du läsa i vilket uppslagsverk som helst.

    SvaraRadera
  12. Intressant...

    Det är fint att ni uppskattar att Finland var vald som nr.1 i världen. Men när man läser vad ni har skrivit så är de märkligt att texten verkar ha en viss typ av ton. Till exempel:

    -"Men har vi inte byggt upp Finland också?"

    Vad menar du med detta? Jag måste säga att det där var ett utmärkt exempel på det Svenska tänkandet om att ni är ett överlägsen nation jämfört med Finland (och resten av världen också). Ni ser er själva som någontig så speciella - "de enda" på klotet. Liksom någon redan skrev: det var 200 sedan när vi blev av med er. De Finländare som var elit då ville inte vara Svenskar eller Ryssar - de ville vara Finnar. Hur svårt är det att förstå? När du skriver att Sverige byggde Finland, så betyder det att vi borde tacka Sverige för det resultat som Newsweek publiserade? Nej - ni har ingenting med det att göra.

    -"Fasen Sverige hade kunnat vara jättestort om inte våra dumma kungar hade fuskat bort allt!"

    Är du en journalist eller någon kolonialist? Tror du att den Finska befolkningen hade velat vara en del av Sverige. Sanningen är at under Svensk makt så hade Finland inga rättigheter som Finländare - nationen var en Svensk koloni. När Ryssarna kom so fick nationen autonomi! Igen, läs mera...


    -"Mycket av den hjälp Sverige gav Finland är inte känd i Finland."

    Det är faktist mycket väl känd att Sverige hjälpte Finland.

    Sanningen mina kära vänner är att Finland och Sverige är grannar. Inte lillebror och storebror. Hela inläggen med kommentarer var präglad med ett konstigt stil. Bakom själva texten fanns det en ide - som var kanske, mer eller mindre, "Hur är det möjligt att Finland är bättre än Sverige?" och "Är vi inte bästa så som vi har alltid trot?? Ni borde anse att Finland och Sverige behöver varandra och det blir lättare att kommunicera när ni börjar respektera oss också.

    SvaraRadera
  13. Niko Lindholm: Tack för din långa kommentar. Det hjälper med lite humor också, men jag ska lära mig att alltid skriva "jag skojar bara" eller "sic"efter varje liten mening.

    Uppenbarligen har du mindervärdeskomplex ungefär som göteborgarna har gentemot stockholmare (vilket jag inte heller trodde var sant förrän jag upplevde det). Det gör ingenting. Det är som det ska vara (sic!).

    Det är väl fantastiskt underbart att Finland har kunnat slå Sverige i en lista i Newsweek till slut! Jag jublar! Ha en trevlig fredagkväll!

    SvaraRadera
  14. Humor är bra...

    Jag måste nog berätta att jag är född i Sverige (Stockholm) och har levt där 15 år. Jag är också halv Svensk, så ingen mindervärdeskomplex här. Endast ett möjlighet att se både Sverige och Finland som ett hemland och med sådan ögon att man kan kritisera båda. Finland är inte perfekt och koomer aldrig att vara det - samma sak för Sverige.

    Nu ska jag till bastun, supa Koskenkorva och slå ihjäl frun och barnen med en yxa.

    By the Way: Nu har Svenskarna ett möjlighet att se djupt in in Finska männens själ - Dokumentär "Den nakna manne" nu på bio i Sverige. Se länken nedan för trailer.

    Länk: http://www.folketsbio.se/filmer/filmer/974

    SvaraRadera
  15. Niko Lindholm: Ja herregud det är inte lätt att var finne... men jag har hört på största allvar att bastun räddade livet på finnarna genom alla krigen... och det där med gråten är svårt...

    SvaraRadera
  16. Niko tack för dina värdefulla och insiktsfulla kommmentarer!

    När jag menade, inte känd hjälp, refererade jag främst till Operation Stella Polaris.

    Till flydda tider återgår
    Min tanke än så gärna,
    Mig vinkar från förflutna år
    Så mången vänlig stjärna.
    Välan, vem följer nu mitt tåg
    Till Näsijärvis dunkla våg?

    Jag såg ett folk, som kunde allt,
    Blott ej sin ära svika,
    Jag såg en här, som frös och svalt
    Och segrade tillika;
    Mitt öga flög från blad till blad,
    Jag velat kyssa varje rad.

    SvaraRadera