onsdag 30 september 2009

Det ruttna samhället



Jag har fått min 23:e artikel publicerad på Newsmill. Den börjar så här:

"I Gomorronsoffan i SVT sitter kulturchefen på DN Maria Schottenius och hennes gäng och skojar kring helikopterrånet. Det var ett Oceans 11-rån, något som någon redan sitter och skriver ett manus kring. Vi måste ha mer sådana nöjsamma underhållande brott att skriva om.

Redan är deckarromanerna vår tids litteratur, men vi behöver fler sådana berättelser, som avslöjar vad som pågår i samhället. Men den slutsatsen dras aldrig där i soffan, utan där är det bara det underhållande nöjet kring brott som är så väldigt roligt. Att det är en värdedepå, som har rånats är extra kul för dessa kulturmänniskor, som alldeles nyss har kläckt namn till nästa Nobelpris i litteratur.

För en värdedepå i deras värld är något ont i sig. Något som bara är skoj ifall dessa pengar blir tagna av några som framstår, som sprungna ur en film. Det är som om värdedepån är fristående från allt annat i samhället eller som att den endast och allenast hänger ihop med banker och bonusar. Som om dessa pengar inte är på riktigt."

Resten av artikeln kan ni läsa här. Och detta med Maria Schottenius utspelade sig i morse, då gänget alltid har en inbokad tid hos SVT på onsdagar och i Gomorronsoffan.


4 kommentarer:

  1. Bra artikel AHR.

    Man får väl hoppas att man ser att värden och världen förändras och att helheter får bli belysta framgent och att politiker inte säger att sanningen inte spelar roll. Att media väljer att inte skratta eller ta parti för kapitala intressen och sitta där och hån le.

    Tur att du får skriva och publicera det du ser och tänker.

    Hoppas verkligen du har ett seriöst förlag på kroken som verkligen vill publicera din bok. ATt de inte försöker bakbinda dina händer för resten av ditt liv. :

    http://www.forfattarforbundet.se/sff/main.nsf/3/46A967A47A27F98DC1257632002CE604




    Leroy

    SvaraRadera
  2. Äsch det ordnar hur det än går, som jag brukar säga... man kan alltid se guldkanten på saker och ting. Om man vill. Kul att du gillade artikeln!

    SvaraRadera
  3. Jag gissar att Schottenius och co. vill begränsa debatten till att enbart röra sig om sakfrågan - dvs att etablerade kulturtidskrifter nu hotas av nedläggningar på grund av minskade bidrag. Att det också finns kulturskribenter på nätet intresserar dom inte. Jag vill bara säga att kulturetablissemanget i Sverige inte längre intresserar mig. Jag skiter f ö i hela DN. Där jobbade jag i drygt två decennier, var bl a först med att införa artiklar om alternativa rörelser i samhället (t ex new age, meditation, yoga, mental avslappning etc, sådant som i dag är allmängods!!) och mötte hela tiden motstånd - det var alltid vattentäta skott melan kulturredaktionen och allmänna redaktionen. I dag läser jag inte DN. Den tidningen har aldrig gått före på något sätt - de håller sig till etablerade "sanningar". tråkigheten dominerar.

    SvaraRadera