söndag 13 september 2009

France Telecom drabbat av självmordsvåg



Det franska bolaget France Telecom med sammanlagt ca 200 000 anställda, varav hälften i Frankrike, har drabbats av en självmordsvåg.

Sedan början av 2008 har 22 anställda tagit livet av sig och 13 har försökt att göra det. Nu har arbetsmarknadsministern i Frankrike Xavier Darcos kallat till sig chefen för företaget för att försöka få stopp på självmorden.

Företaget är det största telefonbolaget i Frankrike och det tredje största i Europa. Självmorden anses bero på det hårda arbetsklimatet i bolaget, på omorganiseringar och en pressad arbetssituation.

France Telecom är privatiserat, men franska staten äger fortfarande 27 procent av aktierna.

Självmordsstatistiken i Europa ligger högst i tidigare Sovjetländer med Litauen som ledande med omkring 68 män och 13 kvinnor per år och 100 000, som tar livet av sig.

I Frankrike är siffrorna 27 för män respektive 9 för kvinnor och i Sverige är antalet 19 för män och 8 för kvinnor.

Den som senast tog livet av sig i företaget France Telecom var en 32-årig kvinna, som hoppade ut genom ett fönster i fredags efter ett möte på kontoret. Detta enligt fackliga källor.


50 kommentarer:

  1. Fruktansvärt! Ja, ingen människa orkar ta hur mycket skit som helst. Märkligt att inte företagets ledning tagit tag i detta långt tidigare.

    Vi har ett liv och det vill vi ska bli så bra som möjligt men ibland korsas våra vägar av tragedier, våldsamma händelser och annat som förstör. En del människor går starkare ur det medan andra dukar under. Vilken grym tragedi för alla och framförallt för familjerna som mist sina anhöriga.

    SvaraRadera
  2. Nå Ann Helena tänker du svara maja om hennes önskan. Hon har ju verkligen sträckt ut handen. Vore fint om du kunde göra detsamma.

    Du har ju faktiskt pratat strunt om hennes familj på nätet. Citaten vad du sagt kan du läsa under ditt inlägg om KKK.

    Sen har du lurat mig och andra att du läst det du sagt i intervjuer vilket inte är sant.

    SvaraRadera
  3. Anne Helana!

    Kan du inte säga förlåt till Maja antingen direkt till henne själv eller offentligt, be Monica ta bort eller välja att förklara utveckla.

    Jag tror alla vinner på att Trol och oknytt inser att sanning förr eller senare kommer fram.

    ATt 3´dje part inte skall hamna i kläm.

    Vi kan ala skriva då vi är arga och ibland gör vi fel.

    Jag brukar göra det ganska ofta då Tristan och jag träter.

    Kan dock gilla en del saker han gör, säger eller tar kort på.

    Då kan man även berömma.

    Men i den här blogg debatten vore det nog bra om ogräs blev rensatt och att alla blommor fick blomma ut.

    Ge det hela en andra chans.

    Leroy

    SvaraRadera
  4. För övrigt en mycket bra artikel.

    Såg den och har funderat en del på hur media jobbat och bloggare agerat. Vi som skriver kommentarer eller reagerar kan få möjlighet.

    Det är lätt att sätta personer i olika changer och att man blir ihopklumpad med andra. Man inte längre är betraktad som en egen unik individ med rätt att tala. Tycka.

    Så klart måste vi då vi påstår kunna visa oavset vi är anonyma eller offentliga.

    Hoppas du tar upp fågan med Maja och saken utvecklas inte fastnar i polymik.

    Leroy

    SvaraRadera
  5. Kära Leroy
    Jag har ingenting att be om förlåtelse för. Maja och jag hatar inte varandra. Det sa vi till varandra då mitt i natten i fredags (tror jag det var jag har verkligen dåligt minne) och det här är inte en kamp på barrikaderna kvinna mot kvinna eller man mot man. Det handlar om något helt annat.

    Det handlar om att förändra världen från det tillstånd där den befinner sig nu till något annat. Det finns andra nivåer att bry sig om, än den där män hatar kvinnor och kvinnor hatar män och har fastnat i detta tillstånd. De män som hatar kvinnor hatar samtidigt sig själva, men kan inte se det. Och tvärtom. De kvinnor som hatar män hatar samtidigt sig själva.

    Och de kvinnor som hatar kvinnor hatar samtidigt sig själva. Det mest tragiska exemplet på detta är väl den 16-åring som sitter inne för anstiftan till mord. Och män som hatar män är förstås offer för detsamma.

    Och hatet kommer alltid att ha en plats i världen och ge uttryck i fysiskt och psykiskt våld så länge vi inte växer förbi det och kan ta ett steg tillbaka och inte lägga detta hat på andra människor. Eller på oss själva.

    Det är det som jag ständigt försöker berätta om. Att det handlar om att förändra världen och därmed oss själva. Och att inte hata oss själva utan tvärtom älska oss. För älskar man inte sig själv kan man aldrig älska någon annan.

    Känslor är energi och alla känslor går att använda till något. Om vi kan särskilja oss ifrån dem.

    SvaraRadera
  6. Man hallå! Missar jag något? Självmordsfrekvensen på France Telecom ligger ju mycket under genomsnittet i såväl Frankrike som övriga Europa!?

    SvaraRadera
  7. Catweazle: Nej du missar inget. Jag har skrivit detta som man gör som journalist och redovisat siffrorna och överlämnat resten till läsaren att fundera över själv. Och det gjorde du. Det brukar kallas objektivitet, att skriva som jag har gjort här, men oftast blir det en partsinlaga därför att journalister bara redovisar en sida i taget.

    Detta var en partsinlaga från facket från början, som TT gick ut med. Fast man måste väl säga att det är en nyhet också för tänk om arbetsmarknadsministern i Sverige skulle kalla in chefen för Telia därför att människor tog livet av sig på deras kontor.

    Men naturligtvis är det en katastrof ifall bara en endaste människa kastar sig ut genom ett kontorsfönster efter ett möte, som det beskrevs här. Källan är som det står facket.

    SvaraRadera
  8. Ann Helena, jag noterade tacksamt att du redovisade dessa siffror (vilket diverse tidningar inte har gjort i samband med deras artiklar om detta) och inte automatiskt spred "bilden" utan några förtydligande kommentarer. Jag skrev min kommentar för att ingen annan kommentatör gjorde reflektionen i den kommentaren.

    SvaraRadera
  9. Okej tack för det då... för övrigt anser jag att det finns en massa skit i Norrland ;)

    SvaraRadera
  10. Det finns väl minst lika mycket skit i övriga 41% av Sverige?

    SvaraRadera
  11. Ja därom tvista de lärde... och inte har vi fått något svar på det ännu. Undersöka gärna saken...

    SvaraRadera
  12. Nejdu Ann Helena, du får allt bygga under ditt påstående själv.

    SvaraRadera
  13. Det lär vara så att 361 292 kvadratkilometer (tror jag) bebos av drygt en miljon människor och att det inträffar en hel del bland dem... som kan betecknas som skit... nu tror jag varken du eller jag klarar riktigt att reda ut hur mycket eller i vilken omfattning. Och jag tror faktiskt inte att det heller handlar om detta...

    Visst inträffar det mycket skit också på Värmdö, som jag sa till någon kommentator... men det bekommer inte mig om någon säger så till mig. För jag är inte Värmdö eller heter inte Värmdö, men uppenbarligen finns det många Norrlandschauvinister där ute (vet inte om du är en av dem) som identifierar sig med detta namn och ser sig själv som förolämpade ifall någon säger nåt som uppfattas som förolämpande om deras älskade land.

    Jag ser mig inte ens som svensk riktigt, så jag är inte ens känslig för detta. Ifall någon säger att det förekommer mycket skit i Sverige.

    SvaraRadera
  14. Är man en Norrlandschauvinist om man reagerar när en Stockholmare sprider kraftigt nedlåtande kommentarer om norrlänningar? Vad är det för skillnad på ditt spridande av fördomar om norrlänningar och Liza Marklunds spridande av fördomar om Libaneser, eller varför inte Eva Lundgrens et als spridande av fördomar om män?

    SvaraRadera
  15. Du nöjde dig inte med att påstå att det händer mycket skit i norrland. Du uttalade dig nedlåtande om alla norrlänningar. Behöver jag citera din artikel igen?

    SvaraRadera
  16. OK, jag tar citatet igen (från din blogg):
    "Elsa Bolin föddes i Norrland, precis som krönikören Marklund och jag undrar ibland vad det är för fel på dessa landskap. Har fattigdomen och slitet i forn tid alldeles tagit vettet ur dem som bor där uppe? Både kvinnor och män?

    Har denna hårda del av Sverige med sin långa svarta vinter och de alldeles för ljusa sommarnätterna tagit förnuft och sans ur befolkningen? Jag hade en jobbarkompis på DN, som kom där uppifrån. Han hade gjort uppror mot den stränga religion han var uppfostrad med och blivit kommunist. Som jag ser det hade han endast bytt en religion mot en annan. I slutet av sitt liv klarade han inte av det, utan begick självmord.

    Det finns något livsfrånvänt i synen på människor och vad som händer dem där uppe. Det senaste exemplet är väl Toni Alldén, som slutade ta sina tabletter mot depression och istället blev spritmissbrukare innan han blev mördare. Vad som hände har vi ännu inte fått veta. Inte sanningen.

    Jag begriper mig inte på den landsändan."

    SvaraRadera
  17. Catweazle: Jag har inte spritt några fördomar om norrlänningar... kära nån vad du är ansatt av otäckheter... jag vet inte varför du blir så upprörd faktiskt... om det inte är så att du identifierar dig med ett substantiv och anser att detta substantiv har utsatts för övergrepp.

    I så fall har du missuppfattat saken och jag försäkrar dig härmed att jag inte har några fördomar mot norrlänningar. Jag är sambo med en sådan sedan snart 26 år tillbaka och vi har två barn ihop. Jag besöker rätt ofta denna del av Sverige och tycker att där är vackert, men för kallt och mörkt större delen av året. Själva landet alltså inte dom som bor där. Och jag kan till och med beundra de som står ut med att bo i Norrbotten där vintern nu nästan har börjat igen... jag skulle inte klara detta.

    Men du sätter upp en mur mot stockholmare. Ja fördomar om stockholmare har jag fått uppleva förut. De frodas lite överallt och min bror är utsatt för dem eftersom han bor i Göteborg. Hans sambo får gå in och lösa saker åt honom, för de hör på tungomålet att han kommer från storstan och det ses inte med blida ögon... för stockholmare är högfärdiga och tycker att de är för mer än andra. Självklart är det så.

    SvaraRadera
  18. Catweazle:

    Här nedan får du kopia på det inlägg, som jag skrev, som handlar om Liza Marklund. Jag antar att det är detta du menar. Jag har kopierat den förut i min kommentarslista, men alla läser inte alla kommentarer, så det kanske du inte har gjort. Detta inlägg från min förra blogg ställer frågor. Den påstår inget om någon utom om Liza Marklund, Elsa Bolin och Eva Lundgren. Och om min kompis på DN, som kom från Norrland. Jag påstår alltså inte något generellt om alla norrlänningar. Det är en missuppfattning.

    Och som journalist har man som teknik att ställa frågor för att få något slags svar. Och jag trodde jag skulle få det. Jag fick det på så sätt att människor däribland du trodde att jag hade fördomar om dom.


    den 2 juni 2009
    Liza Marklund är en gåta


    Ja så var det dags för Liza Marklund att gråta floder över att Elsa Bolin är död. Hon blev 80 år och tillhörde de kvinnokämpar, som hävdade att män slog kvinnor utan orsak, bara för att sätta dem på plats och att uppfostra dem.

    Hon jobbade ihop med professor Eva Lundgren på 90-talet, som hon hade som handledare vid Uppsala universitet. Jo, samma professor, som har hävdat att män som inte misshandlar kvinnor bryter mot de kulturella lagarna. Och som har anklagat män för satanistiska mord på barn.

    Elsa Bolin föddes i Norrland, precis som krönikören Marklund och jag undrar ibland vad det är för fel på dessa landskap. Har fattigdomen och slitet i forn tid alldeles tagit vettet ur dem som bor där uppe? Både kvinnor och män?

    Har denna hårda del av Sverige med sin långa svarta vinter och de alldeles för ljusa sommarnätterna tagit förnuft och sans ur befolkningen? Jag hade en jobbarkompis på DN, som kom där uppifrån. Han hade gjort uppror mot den stränga religion han var uppfostrad med och blivit kommunist. Som jag ser det hade han endast bytt en religion mot en annan. I slutet av sitt liv klarade han inte av det, utan begick självmord.

    Det finns något livsfrånvänt i synen på människor och vad som händer dem där uppe. Det senaste exemplet är väl Toni Alldén, som slutade ta sina tabletter mot depression och istället blev spritmissbrukare innan han blev mördare. Vad som hände har vi ännu inte fått veta. Inte sanningen.

    Jag begriper mig inte på den landsändan. Kanske skulle Liza Marklund eller någon annan kunna förklara något mer om den för mig? Hänger det ihop med laestadianerna? Att alla skulle vara så fromligt goda att det har slagit över till något annat?

    I vilket fall som helst så är Liza Marklunds senaste gråtkrönika över Elsa Bolin och sig själv ännu ett uttryck för att den goda Liza tydligen anser män onda i sig ungefär som ROKS och co. Hur hänger allt ihop? Det är mycket gåtfullt. Vad har hon egentligen råkat ut för i sitt liv?

    Eller är hon så genomkarriäriserad att hon ständigt försöker använda detta, som har skapat hennes tidigare framgång? I så fall är det nog dags att gråta, för den tiden är förbi, när det går att få några större skaror att ställa upp på detta att män är som djävulen själv, medan kvinnor är himmelska varelser.


    Upplagd av Ann Helena Rudberg kl. 13:28

    SvaraRadera
  19. Ursäkta jag påstod saker också om Toni Alldén, att han var ett exempel på det livsfrånvända och vad som händer människor i Norrland. Men sanningen har vi inte fått veta. Det stämmer för jag begriper fortfarande inte vad som hände.

    Och så ber jag Liza Marklund eller någon annan att förklara för mig i frågans form. Men det togs som att jag hade fördomar. Jo jag har säkert massor med fördomar... visst... ska jag bekänna det inför någon domstol? Står jag inför rätta eller vad handlar saken om?

    SvaraRadera
  20. Vi verkar inte vara på riktigt samma våglängd. Du tog själv upp diskussionen. Var och en kan nu bilda sig sin egen uppfattning och jag tänker inte skriva någon på näsan vad de ska tycka. Jag tror dock att många håller med mig. Jag tycker du påminner lite om Jan Guillio i ditt bemötande av min kritik. Jag är fö Stockholmare.

    SvaraRadera
  21. Ja, i så fall är du ett psykologiskt fenomen, som bottnar i att du är anonym... och att du svänger när du ser att du inte har mer att komma med. Tycker jag att det verkar som... vad du än säger så vet ju inte jag om det är sant eller inte. Eller om du verkligen tycker så.

    Du blir som enbart en ansiktsmask och byter den när det passar dig. Det går aldrig att bemöta det du säger för du är anonym och att jämföra mig med Jan Guillou är ett retoriskt knep. Det är lika ogrundat som om jag skulle säga att du verkar lik Liza Marklund, vilket jag naturligtvis inte har någon aning om.

    Och ifall du är stockholmare så är det omöjligt att veta. Du kan lika gärna vara från Hotaheiti. Det vet inte jag. Men retoriskt så passar det att säga det nu. Att du är stockholmare.

    SvaraRadera
  22. Obegripligt! Vi är definitivt inte på samma våglängd. Ciao!

    SvaraRadera
  23. Ja så brukar sådana som du uppföra sig... eller också säger de "I rest my case" och då förstår man att de tror att det är en amerikansk deckare de deltar i med någon advokatroll. Att livet är något slags spel för dem.

    Och jag trodde faktiskt att det skulle gå att skämta med dig om all skit som finns i Norrland, men avsaknad av humor ingår i ditt koncept förstår jag. Det lilla man kan få veta om dig är att du gick in här på nätet i juni 2009 och att din blogg, som är utan alla upplysningar om dig själv eller några inlägg överhuvudtaget heter Tjolahopp.

    Och går man in på nätet ser man att Tjolahopp förknippas med damer mest. Fast du har påstått att du är man minns jag. Men ordet förknippas ju med Pippi Långstrump så det är väl i linje med det. Att många damer i 30-årsålder använder detta ord.

    Jag misstänker starkt att du är någon, som kommer ur någon feministisk SCUM-gruppen, som sticker iväg så fort det inte passar. Genom att använda ord som obegripligt, inte på samma våglängd och ciao.

    SvaraRadera
  24. Tjolahopp? Nä, jag har ingen sådan blogg. Ja, jag tycker att du pratar om allt utom det som jag krtitiserar dig för. Det är också typiskt för feminister. Intressant att bli placerad på den sidan. Jag har redan konstaterat att du inte är beredd att ta tillbaka något av dina generaliserande, mycket negativa omdömena om norrlänningar och jag har redan markerat mitt avståndstagande. Jag förstår inte varför du väljer detta och konstaterar att vi inte tänker särskilt lika, iallafall misslyckas att komma överens. Därför avslutar jag mitt deltagande i diskussionen och menar att vi inte är på samma våglängd. Jag har inte direkt något behov av att omvända dig, utan anser bara att man bör reagera och säga emot när någon exvis nedvärderar grupper av människor. Ciao!

    SvaraRadera
  25. Mmm jag trodde du hade avslutat diskussionen... Jaså du har ingen sådan blogg som heter Tjolahopp. Varför kommer man dit då om man trycker på Catweazle. Ordet står under rubriken Mina Bloggar.

    Du vet man trycker på ordet Catweazle med det som kallas musen och då kommer man dit till din blogg som heter Tjolahopp, men som är utan inlägg.

    Och naturligtvis kan du reagera över att bli placerad som feminist för det finns ingen som vet ett enda dugg om dig och så kommer det att fortsätta i eviga tider. Så därför kan du vända på allt och fortsätta att byta ansiktsmask.

    Och vad skulle du omvända mig till menar du? Att du säger det får det att pinga till för det var precis vad någon anonym körde med: att jag inte kunde få människor att se ljuset när de inte ville det. Nä, tänkte jag då det finns massor med talesätt om detta ett är att det går att leda hästen till vattnet, men inte tvinga den att dricka...

    Men varför förnekar du ett så uppenbart faktum som att det står att du har något som heter Tjolahopp under rubriken Mina Bloggar?

    Jag kopierade detta som kommer upp när man trycker på ditt namn och det blev så här:

    Catweazle
    Mina bloggar
    Gruppmedlemmar
    Tjolahopp
    Användarstatistik
    På Blogger sedan 2009 juni
    Profilvyer (cirka) 40

    SvaraRadera
  26. Allting utom sakfrågan.. Ja, för att kunna använda googlekonto för att kommentera så skulle man fylla i några uppgifter. Jag antar att jag skrev Tjolahopp på blogg eftersom jag inte har någon. Jag vill inte distrahera dem som för kampen mot Liza Marklund, Piratförlaget och korrumptionen i svensk massmedia, men jag viker inte från att det du skrev om norrland och norrlänningar var generaliserande, nedlåtande, nedvärderande och ska inte passera opåtalat. Du är överhuvudtaget inte öppen för att rannsaka dig själv där, men jag har överseende med dina övereaktioner mot mig.

    SvaraRadera
  27. Ann Helena, du kanske skulle ta och lägg ut uppgifter om vilka intervjuer du har läst det du har sagt om maja lundgren.

    SvaraRadera
  28. Ja, Maja Lundgren ja. Hon och hennes blodtörstiga "överlevare". Jag läste i en intervju med Gudrun Schymann i Epressen idag att följande står i FIs partiprogram: "”Under utredningstiden för anmälda vålds- eller sexualbrott mot barn ska den misstänkte inte ha någon umgängesrätt med barnen” Är det någon som vet om detta bara gäller män eller båda könen?

    SvaraRadera
  29. Kvinnor som är misstänka för vålds eller incest med sina barn får alltid umgås med dem medan brotten utreds.

    SvaraRadera
  30. Jaså du har överseende med mina överreaktioner mig dig. Så du sträcker ut en hand då? Uppifrån din himmel? Var finns den någonstans då?

    Så väldigt snällt att du har överseende med en sådan skurk som mig. Jag kryper fram till dig så att du kan piska mig ännu lite mer. Om du plötsligt skulle få lust.

    Jag för ingen kamp mot LIza Marklund, Piratförlaget eller korrumption i svensk massmedia så du får gärna distrahera mig. Jag har all tid i världen... jag tycker det är här är riktigt intressant...

    Och det där med Norrland och norrlänningar trodde jag vi klarade av längre upp i kommentarerna, men om du vill kan vi börja om igen... du får tycka precis vad du vill om denna sak... men enligt min mening var det inte generaliserande, nedlåtande eller nedvärderande för detta inlägg handlade om Liza Marklund, vilket syns i rubriken Liza Marklund är en gåta. Och allt som står nedanför är med detta som utgångspunkt.

    Men som sagt vi kan vara överens om att vi tycker olika om denna sak om du vill... för så är det. Och fortfarande begriper jag inte grunden till detta... annat än att du vill komma åt mig precis som dom andra anonyma som jagar mig och som annars härjar på Maja Lundgrens blogg.

    Dom är väl ute i samma syfte för dom tror att jag är något, fast jag enbart är det i deras föreställningar. För de känner inte mig utan buntar ihop mig med Ingrid Carlqvist och Monica Antonsson och tror att vi är samma monstruösa beläte, som dom fantiserar om i sina mörka stunder. För de vill lägga världens alla hemskheter på något lättplacerat ställe och det kallas för att skapa syndabockar.

    Men jag förstår att du är rädd Catweazle när du måste förneka också uppenbara fakta. Var inte rädd du jag är rädd själv, som min mamma brukade säga. Världen är mer god än ond. Det är min absoluta föreställning om den... så ta det lugnt och vila ut nu i Stockholm eller Norrland eller Hotaheiti... här vilar inga halta hästar... och vad vill jag nu säga med det... jo att herr Lindeman borde ha fortsatt med sina tokerier... men tyvärr avled hans kompis Tage Danielsson alldeles för tidigt.

    SvaraRadera
  31. Är det någon här som vill invända emot att den svenska feminismen är extremt kvinnochauvinistisk?
    Dessutom är den ju givetvis mycket annat eländigt. Finns det någon rörelse som har som huvudpunkt kvinnor och mäns lika rättigheter och värde? Jag skulle gärna stödja dem eftersom FI och feministetablissemanget, som en gökunge i boet, kapar åt sig allt debattutrymme och bestämmer ensidigt vilka frågor som ska vara på dagordningen, hur de formuleras, hur verkligheten beskrivs osv. Det är viktiga saker att skapa ett samhälle där våra barn kan få utveckla sin personlighet och själv välja sitt liv, där det inte är gångbart med jantetänkande och mobbning. Hoppas att någon har ett tips!

    SvaraRadera
  32. Min kommentar ovan var en kommentar till anonym närmast ovanför. Ann Helena, är du lite elak av dig? Nej, jag buntar inte ihop dig med Monica Antonsson och Ingrid Carlqvist. Jag tror inte att de skulle skriva som du gjorde om norrlänningar och de skulle inte heller bemöta kritiken på samma sätt. Grunden till att jag reagerade på dina utlåtande är rättspatos kan man säga. Samma rättspatos som får mig att sympatisera exvis med Monica Antonssons fight med Liza Marklund och hennes klan. Eller som får mig att reagera mot den svenska feminismen osv. Förstår du nu?

    SvaraRadera
  33. Catweazle: Jaså står jag inför domstol nu igen? Ska jag erkänna mig skyldig till att vara elak? Varför flänger du ur dig sådana där meningar. Och för femtielfte gången så skrev jag om Liza Marklund och alla frågor hängde ihop med detta. Jag har gett dig hela inlägget från min förra blogg.

    Rättspatos kan vara farligt om man inte begriper att skilja på bloggar och utlåtanden i domstol. Mitt blogginlägg var inget utlåtande, somdu kallar det. Var noga med orden. Och jag tror knappt att Liza Marklund har någon klan på sin sida heller. Däremot marknadsintressen.

    Och Monica Antonsson grundar det hon säger på sin bok, som är på 495 sidor och behandlar fakta, som tex att Moncia också blev lurad eftersom Gömda kom ut på Bonniers och eftersom Liza Marklund sade att detta var sanningen.

    Ta det lugnt med rättspatoset för det blir lätt anonyma mobbar av sånt, som vill hänga upp motståndarna i träd.

    SvaraRadera
  34. När du skriver att det som skrivs om dig på andra bloggar är att jämställas med Ku Klux Klans metoder mot svarta så kan man inte ta dig på allvar.

    SvaraRadera
  35. Jag tar det rätt lugnt faktiskt, men du undrade vad "grunden" till min reaktion på dina generaliserande, negativa omdömen om norrland och norrlänningar.

    SvaraRadera
  36. Fö så är det MYCKET vanligare med aggressioner mot stockholmare än åt andra hållet. Ett exempel:
    jag var på besök på Forsmarks kärnkraftverk med en grupp som mestadels bestod av stockholmare. Plötsligt säger heltidsguiden med sammanbiten min:-Man skulle stoppa in allt kärnavfall i globen tillsammans med alla stockholmare! Jag blev så paff att jag inte hann reagera.
    En annan gång skojade en norrlänning med mig när jag hade köpt ett fritidshus i lappland att: -Nu var jag bara en halv nollåtta!
    Den här gången hann jag med och svarade att:- Ja, nu blev jag av med åttan!
    Han skrattade dock gott.

    SvaraRadera
  37. Catwezle: Vi svär här ute över "badjävlarna" som kommer från stan och dom kallades nollåttor ända tills vi blev av med vårt riktnummer. Och själv känner jag mig inte som stockholmare eller värmdöbo utan mer som nån som gillar natur och hav och gärna har det lite varmare än det är i det här landet ;)

    SvaraRadera
  38. Lyssna till Janne Schaffers jättevackra "Norrland". Han skrev den en gång när han var på turne´i norrbotten och körde genom tundran på vintervägar. Jag delar hans känslor inför denna vidunderligt vackra vildmark.
    http://www.youtube.com/watch?v=GJ-Ty6lbe1I&feature=PlayList&p=F3BD71B2CD3962B2&playnext=1&playnext_from=PL&index=2

    SvaraRadera
  39. Nu råkar det ju vara stooooor skillnad på Norrbotten och alla som bor i norrland. Norrland består av följande län, Västerbotten, Norrbotten, Gävleborg, Västernorrland och Jämtland.

    I nästan alla län är inte sommarnätterna ljusa. Det kan inte vara norrland du menar i det inlägget som du hänvisar till utan Norrbotten. Eller så är det faktafel, tyvärr.

    Ja, jag är från Norrbotten.

    Det finns idag fler invandrare i Sverige än antalet invånare i Norrbotten. Undra hur det skulle låta om man byter ut norrlänningar till invandrare i stället, de är ju fler så det är lättare att inse att de inte är alla som kan pekas ut.....

    När en person lämnar Norrbotten har h*n drygt 60 mil kvar innan man lämnar norrland. Om en Värmdöare åker drygt 60 mil söder ut var hamnar de då? I ett annat land kanske....

    Du efterlyste ju fakta hos MA när detta togs upp hos henne. OK, här kommer det.

    I norrland bor ca 12 % av sveriges befolkning och de lagförda brott som begåtts där är ca 11,4%. Jag vet inte hur du ser det, men så himla mycke mer skit vet jag inte att det förekommer. 13% av sveriges befolkning bor i Skåne län men de står för drygt 14,5% av alla lagförda brott. Så lite mer skit förekommer det nog där.

    Sen kan jag tillägga att enligt "Svenska sällskapet för antropologi och geografi" skrev 2006 om att Norrbotten har alltid legat under riksgenomsnittet när det gäller självmord och Skåne över.

    Eller som Polisen själv skriver 2009:

    Norrbotten är dessutom ett av landets tryggaste län. 2008 hade Norrbotten Sveriges näst lägsta brottslighet.

    Jag vet inte, men räcker dessa fakta eller behöver du mer? Bara att meddela så ska jag ordna så slipper du serva oss andra.

    SvaraRadera
  40. Tack för din kommentar, så bra att du har tagit fram fakta, men en sak begriper jag inte. Att inte sommarnätterna skulle vara ljusa i Norrland. De är så ljusa också här jag bor så att det är svårt att sova när fåglarna sätter igång... mitt i natten. Nej man hamnar inte i ett annat land om man åker 60 mil söderut härifrån där jag bor utan i södra Sverige.

    Och mitt inlägg från den 2 juni i år handlade om Liza Marklund. Specifikt. Och allt som frågades var utifrån den person hon är. Och det har jag och Catweazle fått rätsida på nu, men det tog hela dagen och en massa retorik i går. Men tack för dina faktauppgifter!

    SvaraRadera
  41. I norrbotten är solen uppe på natten också.

    Är solen uppe hela natten i Värmdö?

    Är det verkligen över 60 mil från Värmdö till Danmark Ann Helena?

    SvaraRadera
  42. Jaha du menar midnattssolen.. det är en annan sak.. så du menade inte att nätterna är ljusa bara då. För det är de här nere i de sydligare länderna också. Själv har jag också varit vid ekvatorn och där blir det kolsvart på en halvtimme och sen kan man studera alla stjärnor i värmen, inklusive Södra korset som inte syns härifrån.

    Jo nog är det 60 mil till södra Sverige, fast jag har inte mätt. Det tog en hel dag att åka till Blekinge när jag var liten, fast det kanske ligger 50 mil bort och du kanske brukar ta fågelvägen? Du får väldigt gärna rätta mig om du vill, så kan jag piska mig själv lite till, för att jag hatar Norrland så mycket. Eller var det Norrbotten? Jag har så himla dåligt minne. Det måste vara stressen från att ständigt bli påhoppad av anonyma.

    Men i dag mår jag rätt bra för jag har blivit försvarad på Medborgare X blogg. Läs gärna! www.medborgarperspektiv.blogspot.com

    Egentligen skulle jag nog inte ytttra mig alls. Och till och med min sambo tyckte jag skulle lägga ned bloggen i förrgår för han såg hur illa jag mådde.

    Men slå gärna lite mer på mig. För sjutton ta ingen hänsyn.

    SvaraRadera
  43. Jo jag kollade. Från Stockholm till Malmö är det 619 kilometer. Så det stämmer det jag hade uppfattat.

    Har min äldste son med en tysk man och vi åkte många gånger mellan Braunschweig och Stockholm. Oma bodde i Braunschweig, en stad som bombades sönder och samman under andra världskriget, men Oma var evakuerad så hennes son kunde födas 1944 medan hennes man var soldat i Rysskland och dog där. Egentligen var han ingen soldat utan musiker. Så mycket elände det har funnits i världen. Och så mycket elände vi kan förhindra... om bara viljan finns.

    Men det är fullt legitimt att slå på mig för jag har mopsat upp mig... fortsätt att piska på bara...

    SvaraRadera
  44. Vad jag vet så är nätternar mörka redan i Umeå. Det är möjligen ljusare genom att solen går ned senare och upp tidigare men ljusa är de inte. Lite mer likt skymning eller så. Och att nätterna skulle vara ljusa runt Stockholm, tyvärr, skulle inte tro det. Solen går ned som senast kl. 21.06 och då blir det mörkt och som tidigast går den upp kl. 02.36. Då ska man komma ihåg att morgonen börjar kl. 04.00.

    Ljusa sommarnätter brukar man nämna i samband med midnattssolen och det har ni väl inte i Stockholmstrakten. Och midnattssolen kan man se norr om polcirkeln

    Jag antar att det är ordet ljusare och inte ljus som du tänkte när du skrev ditt inlägg=)

    Sen att det skulle vara svartare på vintern i Norrland. Vi jämför Stockholm och Gävle. Kollar man solens upp och nedgång så blir det hela 23 minuter ljusare i Stockholm. Tänk att detta skulle göra människor så hemska, 23 minuter.... Och jämför man med Stockholm-Göteborg så är det 49 minuter svartare i Stockholm på vintern, hela 49 minuter.......

    När det sedan gäller ifall ditt inlägg om LM endast utgick från henne som person. Ja då blir man fundersam när du skriver:

    Har fattigdomen och slitet i forn tid alldeles tagit vettet ur dem som bor där uppe? Både kvinnor och män?

    Detta har väl inte något direkt med LM att göra? För vad jag vet så är hon kvinna och här ifrågasätter du även männen.

    SvaraRadera
  45. Funderare: Det var ett dåligt hatinlägg... bättre kan du. Hata, hata, hata....

    SvaraRadera
  46. Jag vet Ann Helen, kanske för att jag aldrig skriver hatkommentarer. Försöker alltid hålla en neutral ton när jag skriver. Tyvärr trillar jag precis som andra ner i otrevlighetsträsket ibland. Dock inte denna gång.

    Men kanske var lättare att komma med detta istället för att svara på frågorna eller kommentera fakta.....

    Bättre kan du .....

    SvaraRadera
  47. Kära Funderare: Jag är utsatt för en hatkampanj och då blir man skadad... så nu försöker jag med alla möjliga tricks för att komma undan mina förföljare. Just nu är jag så skadad att jag inte orkar mer. Kan du respektera det? Jag ägnade hela dagen i går åt att diskutera med Catweazle och jag orkar inte mer. Okej? Jag mår inte bra av det! Har du någon uns av barmhärtighet i kroppen? Möjligen? Tack i så fall.

    SvaraRadera
  48. Det är lugnt. Anser du att jag är en av förföljarna så må det vara hänt. Jag ska inte störa mer.

    Barmhärtighet, ja de har jag massor av. Ska strax iväg på styrelsemöte för att förbättra vardagen för funktionshindrade barn. Och det gör jag ideellt.

    Ha de gott =)

    SvaraRadera
  49. Jag har ingen aning om du är en förföljare eller inte... lika lite om jag vet om du verkligen har nån barmhärtighet eller sitter i någon styrelse för dessa barn... allt är möjligt på internet. Men var snäll och skriv inte mer.

    SvaraRadera