fredag 18 september 2009

Thomas och Nina Wedholm fick hjälp



De är gifta och bor några kilometer bort. De fick hjälp i går i TV-programmet Lyxfällan. Thomas, som är lika gammal som jag hade aldrig i sitt liv betalat en räkning. Nina fick sköta allt.

När de hade lån på bortåt 3 miljoner, så gick det inte längre. De stod på minus 14 000 i månaden och var tvungna att sälja båten. De hade betalt en halv miljon för den och fick ut ett par hundratusen. Men med dessa pengar kunde de åtminstone lösa de dyraste krediterna.

Thomas sade själv att han hade levt som strutsen och stoppat huvudet i sanden och inte velat se hur det stod till. Men de kunde behålla huset, som de hade köpt för något år sedan här ute på Värmdö.

Jag blir alltid så förvånad över människors sätt att blunda för verkligheten. Lån ska man inte ha. Det var allt jag fick lära mig. Så såg synen på detta ut när jag var ung.

Egentligen förstår jag inte hur de ska kunna bo kvar ens om två år när Thomas ska gå i pension. Men han får väl fortsätta jobba. För mig framstod det som nödhjälp, för de har ju fortfarande så stora lån, så ifall räntorna går upp en smula så är det kört igen.

Men barnen kanske kan ta över huset och låta dem bo där som hyresgäster. Det finns många olika lösningar. Thomas ville aldrig flytta sade han. Utan bli utburen därifrån. Med fötterna först.


PS. Jag ser just nu reprisen av detta program (5 dec 2011) på TV3 och kan konstatera att Thomas och Nina fortfarande är skrivna på Värmdö och nu är Thomas 65 år sedan något halvår. Det verkar okej med paret. Så skönt. Grattis till att ni klarade av detta! DS.
12.12.2012
Och här går avsnittet ännu en gång i repris och fortfarande bor både Thomas och Nina på Värmdö. Grattis till att ni står ut i snön!

1 kommentar:

  1. Jo, men det var väl han som måste jobba till han fyller 70 för att klara av det hela. Och nu är han 63. Nä, jag fattar inte heller hur en del bara låter allt flyta. Men han levde nog i föreställningen att staten skulle ta hand om honom. Det var ju så förr.

    SvaraRadera