onsdag 23 september 2009

Inledningen till min bok om Jacqueline Kennedy


Meanwhile in Massachusetts Jack Kennedy dreamed


Walking the shore by the Cape Cod Sea

Of all the things he was going to be...


...He would build empires

And he would have sons

Others would fall

Where the current runs


He would find love

He would never find peace

For he must go seeking

The Golden Fleece


All of the things he was going to be

All of the things in the wind and the sea


Ur dikten Meanwhile in Massachusetts

av Jacqueline Bouvier Kennedy

skriven av henne som nygift i oktober 1953


Hon visste redan då att John F Kennedy

skulle leta reda på det Gyllene Skinnet


Något som finns i de grekiska myterna i

berättelserna om argonauterna


Hon hjälpte honom med det

och hon fortsatte arbetet

efter hans död


Hon gjorde det på sitt sätt







3 kommentarer:

  1. Fin dikt! Så sorgligt med facit i hand. Världen är en svanesång. Vi måste sjunga med alla på olika sätt. Ibland vill jag gråta. Ja, jag bor i Hälsingland. Det ska man göra. Mitt i Sverige. Lagom landskap. Vänligt och blått.

    SvaraRadera
  2. Nej du uppfattar det fel... det är inte sorgligt... det är bara att fortsätta, att aldrig ge upp. Så var Jacqueline Kennedy. Och detta presidentpar hann med otroligt mycket under de dryga tre år de satt vid makten... plus att de hann vara gifta tio år innan han sköts. Lång tid.

    Fast jag erkänner att jag själv blev lite deppad över att hon också är död när jag sträckläste mitt eget manus... men å andra sidan kanske de där båda bröderna (Jack och Robert) hade dragit iväg så att det hade blivit inbördeskrig eller nåt i USA. Man vet aldrig... eller också hade John F Kennedy blivit avslöjad med alla sina kvinnoaffärer...

    SvaraRadera
  3. Nej sjuttsingen nu skrev jag fel... de satt inte ens tre år i Vita huset. Från januari 1961 till november -63. Var är alla felfinnare? Har ni lagt av? ;)

    SvaraRadera