söndag 20 september 2009

Freud hade en sexualneuros



Det handlade om att man måste stanna vid det upplysta medvetandet, för annars skulle "den svarta slamfloden" som han kallade det dränka allt. Denna skräck som fortfarande finns för det omedvetna, som naturligtvis också är ett skydd mot det som människor inte orkar med. Och inte vågar ta till sig.

Det är enklare att stanna kvar på en naivare nivå än att gå vidare. Att sätta upp en vägg mot det som människor tror är något förfärligt. Men visst är det märkligt att vi än i denna dag låter oss styras av tankar, som framfördes av Freud för så länge sedan och som sedan dess har blivit urmodiga.

C G Jung upptäckte ensidigheten i Freuds metod, när Jung berättade en dröm för Freud, som handlade om hans eget hem. Överst var det i 1700-talsstil, en trappa ned mera som 1500-talet och ännu längre ned i romersk stil och den sista källarvåningen innehöll en förhistorisk grav med krukskärvor och två skallar plus människoben.

Freuds metod var att leta i Jungs inre efter någon otillständig önskan kring detta. Och Jung ville gärna fortsätta vara vän med honom, så han föreslog att han kanske önskade några släktingars död. Djupt nere i sitt eget inre. Freud nöjde sig med detta.

Men för Jung framstod som i blixtbelysning, att drömmen handlade om honom själv och hela hans liv. Hans egen värld och verklighet.

För Freud betydde det sexuella så mycket att det fick bli hela livskraften, libidon, för människan. Medan Jung insåg att libido var också något annat. En livskraft, som inte enbart bottnade i det fysiska, utan att det handlade om själsliga, andliga livskrafter.



4 kommentarer:

  1. Hallå Ann! Du är klok som en bok. Allvarligt talat din tolkning av skillnaderna mellan Jung och Freud är så klar och fint uppfattad. Jag befinner mig i en kris just nu - är djupt nere i mitt källarförråd av dunkla minnen - har konflikter med mina söner - och med mig själv. Hörde på P1 i morse - kulturchefen Svensson på Expressen (om han nu fortfarande är det?) hade några intressanta funderingar om medelsvenssonlivet - att medelsvensson idagens samhället egentligen lever i paradiset - att människan måste nöja sig med en enkel medelklasstillvaro för något annat finns inte. att det är detta liv som visar att vi lever i den bästa av världar. Jag hör ju inte dit - har aldrig lyckats med vare sig familjeliv eller samboliv. Men dessa tankar vill jag utveckla i samtal per telefon kanske i veckan. Jag har Leo hemma och mycket lite tid just nu. Och går dessutom på viktminskning vilket betyder att jag bara äter några illasmakande soppor som innehåller det mina muskler behöver. Fettet smälter bort. Efter en vecka har jag gått ned 5 kg. Vi hörs
    Kram från
    Gitta

    SvaraRadera
  2. Lycka till med viktminskningen Gitta! Och ha det så gott med Leo :)

    SvaraRadera
  3. Bra Analys Ann Helena.

    Ligger en massa i det.

    HA en bra kommande vecka, hoppas förkylningen bidragit till viss imunitet.

    Leroy

    SvaraRadera
  4. tack Leroy... är säkert svininfluensan... inte frisk än.. men det knallar så sakteliga, sov en massa timmar nu igen.

    SvaraRadera