torsdag 10 september 2009

Om mayakalendern



Jag tog dubbel dos av Johannesört i går och drack rödvin med sambon, när han kom hem (brukar jag aldrig tåla annars) och han hade med sig en liten skrift om mayakalendern, som var intressant. Han såg hur illa jag mådde dagen innan, när jag bara ville flytta till södra Frankrike... till och med utan honom.

Och jag tackar er alla, som lättade mörkret i mitt hjärta i går och först då begrep jag hur länge jag hade gått omkring så, hur länge jag återigen hade stått ut med allt.

Och jag förstår att du som ifrågasatte mig och mina ord återigen i går inte kan inse vad det handlar om. Ännu. Det går helt enkelt en skiljelinje där mellan människor, som inte är riktigt möjlig att överskrida.

Själv så förstod jag nästan hur det var möjligt för min arbetskamrat på DN att begå självmord. Jag kan förstå den hastiga beslutsamheten han uppvisade, när han passade på att tömma en flaska konjak, medan frun var ute och hur han snabbt tog sig ned till stranden och dränkte sig.

Det var så att säga slutet på den kamp hela hans liv hade varit. Den kamp, där mänskligheten fortfarande befinner sig. Den dualistiska kampen mellan inre och yttre.

Men det finns de som talar om ett fotonbälte i rymden och att jorden strax befinner sig i mitten av galaxen och då får alla ständigt del av detta fotonbälte, som har blivit starkare för varje år sedan slutet på 80-talet och som kommer att helt omsluta oss i slutet av 2012. Rent fysikaliskt alltså.

Just nu befinner vi oss i Dag Sex enligt mayakalendern och kommer att befinna oss där till 8 november 2009 då Natt Sex inträder.

Det är som ett slags vuxensaga att läsa om vad en del av mina förfäder har förutspått, eller hur det har tolkats, genom att titta på stjärnor och hur rymden ser ut.

Vi äldre är födda in i en struktur där tekniska framsteg, hierarkiska maktstrukturer och dualism har varit dominerande. Men allt detta håller på att ersättas av mjukare värden och ett holistiskt sätt att se på tillvaron.

Våra ungdomar är födda in i denna nya tid, men har gått i skolan och lärt sig enligt den gamla ordningen och därför slits de mellan vad de har lärt sig och vad de intuitivt vet är på gång. Kropp, känsla, tanke och själ kommer enligt denna nya ordning, att bli en genomlysande helhet i framtiden. Hjärta och hjärna kommer att samarbeta.

Så sägs det om mayakalendern och vad den kan föra med sig genom en ny syn på universum. Ingenting går av sig självt och det kommer att bli konflikter mellan och inom oss, men riktningen är helt klar.

Enligt denna, så är detta som har hänt oss en del av jordbävningens tid under Natt Fem, då gamla maktstrukturer föll samman. Och C J Calleman (som är svensk) förutspådde det som skulle ske med att säga att USA skulle tappa mark, men göra allt för att behålla greppet. Detta var under 2008.

Se detta som en vuxensaga eller något allvarligare. Det är upp till den som läser om det.


5 kommentarer:

  1. Ann Helena.
    Vad roligt att höra att du känner dej bättre och att du uppskattade vinet. Hoppas att du skålade för livet och alla underbara modiga och kaxiga kvinnor.

    Du vet ju att alla inte liksom uppskattar kaxiga modiga kärringar så som det borde vara;)
    En del blir rädda helt enkelt.

    En så gullig man du har.Härligt.

    SvaraRadera
  2. Tack Lena! Jo det är tur att det finns gulliga män... och min är speciell, snart har vi varit tillsammans i 26 år... mår för jävligt i dag med, men Mats Söderlund i Författarförbundet "made my day" alldeles nyss genom att svara på mitt mejl... ;)

    Se det senaste inlägget ovan...

    SvaraRadera
  3. Maya kalendern är djup och snårig. Men trevligt att läsa om att det finns möjligheter till isnikt och förändringainnan 2012 om huvud, hjärta och själ finns med i det man gör.

    Maya kalendern har en kraftig signal om att vi bör ändra på balansen och värna om basala värden.

    Det ligger nog mycket i det men man borde alltid se till att tänka på kommande generationer.

    Bra att din dag blev bra då Författar förbundet svarade.

    Leroy

    SvaraRadera
  4. En del väljer att försöka härska genom att söndra i stället för att se till den kunskap som finns och analysera läget eller dra lärdom.

    Man påstår eller väljer att förminska betydelser av viktiga händelser.

    Men riktig kunskap visar sig. Oavsett om det gäller familj eller hur balansen påverkas då verkligheten börjar luta åt något håll och dragningskraften påverkas.

    Leroy

    SvaraRadera
  5. Leroy: Du är klok som alltid... så bra att du finns. Men mayakalenderns sätt att räkna är toksvår... har inte fått någon riktig insikt i detta. Och inte heller deras sätt att ge bort tiden till olika gudar. De blandar alltså matte, astronomi, geografi... överhuvudtaget det som vi i dag kallar för naturvetenskap med religion och sociala kompetenser. Men deras världsbild var en helhet, vilket inte vår värld i dag är.

    SvaraRadera