fredag 4 september 2009

Håll tummarna!



Nu får ni hålla tummarna för mig, för jag har skickat iväg mitt manus om Jacqueline Kennedy till ett stort förlag. Jag frågade först om de ville läsa det, för det är ingen idé att skicka på vinst och förlust tycker jag.

De fick läsa en bit per mejl och jag fick svaret att de ville läsa också resten och jag har nu fått en kontakt där inne, som har mottagit mina tvåhundrafem sidor. Det vore fantastiskt att få det stora förlaget som utgivare, för de har resurser, som mitt tidigare familjeförlag Sivart inte har. Naturligtvis.

De kan marknadsföra och låta boken få ett helt annat genomslag. Så för mig och min bok vore det helt klart något mycket bra. Den enda gången jag gick till Författarförbundet på möte träffade jag en författare, som jag pratade mycket med och som precis hade fått en bok utgiven på detta förlag. Och han var mycket nöjd.

Men ändå satt det långt inne innan jag skickade mitt manus dit. Det blev aktuellt först när Ted Kennedy dog 77 år gammal den 25 augusti. Då var alla syskon i den ursprungliga Kennedyfamiljen utom ett borta. Jean Kennedy Smith tidigare ambassadör i Irland är den enda som är kvar i livet av de nio syskonen.

Mitt manus om Jacqueline Kennedy behandlar inte särskilt djupgående alla konspirationsteorier runt familjen Kennedy, men det handlar om hela hennes liv. Dock med en viss tyngdpunkt på den katastrof, som drabbade henne då hennes man blev skjuten, mördad bredvid henne i Dallas Texas den 22 november 1963.




24 kommentarer:

  1. Idag är konkurrensen stenhård, så du kan vara stolt att de ville läsa hela efter ditt smakprov på mailen. Det måste ju innebära en del. Men samtidigt får du inte bli besviken om det blir ett nej, vilket ju inte betyder att det är dåligt. Nej, förlagen tänker krasst om ämnet är säljbart - och namnet Kennedy har kvar sin air av upphöjd gloire. Så det går nog vägen för din bok. Håller tummarna!
    Har du läst Rose Kennedys självbiografi om sig själv och sin stora familj? Och Onassis-boken, som beskriver hans liv? Om inte kan du få låna dom av mig, jag har dom här nånstans i bokhyllan.

    Agneta Lindhag

    SvaraRadera
  2. Tack Agneta! Du är snäll du. Nej jag har inga förväntningar... trodde inte ens jag skulle få något svar när jag frågade. Så det kändes bra att få åtminstone det. Nej jag har undvikit den stora floran av böcker om hela familjen Kennedy och har bara de som finns om just Jacqueline. Hon har ju också skrivit själv en del. Självbiografier gillar jag inte så värst... för där vill ju den som beskriver sitt liv påverka så att det blir ett bra eftermäle.

    SvaraRadera
  3. Det är lustigt det där med självbiografier. Någon sa att det gillar man när man blir äldre. Stämmer in på mig, för jag köper alla möjliga biografier numera, både självbiografier och annat skrivet av andra om en viss person. Men visst är det som du skriver. Självbiografierna tenderar väl till nån slags förgyllning, men det spelar ingen roll för mig. Jag vill bli bedragen :)

    Imorse hörde jag att Kerstin Ekmans nya bok nu kommer. Den ska jag köpa! Inte en biografi, nej det handlar om mord. Hon är en av mina favoritförfattare.
    Agneta Lindhag

    SvaraRadera
  4. Grattis! Halva slaget vunnet. En fot inne eller vad man säger. Tror dom nappar.

    SvaraRadera
  5. Jo Agneta... du och jag är nog ungefär lika gamla tror jag, men vi har utvecklats olika beroende på gener, arv och miljö och det tycker jag är så spännande med livet... det där som C G Jung kallar individuationsprocessen, som aldrig tar slut utan där vi blir till lite mer för varje dag... och att det är en ständigt pågående historia, som är både inre och yttre... och alltid är jag lite nyfiken på vad nästa dag ska föra med sig.

    Just nu är en av mina söner på väg till Japan för att jobba, den yngste går i skolan och en tredje är säkert uppe på nåt tak och jobbar i sin firma och här sitter jag som vanligt och skriver... och är insatt i ett sammanhang av mening och betydelse och det som händer omkring mig ger mig en liten bit till varje dag.

    Och utifrån det skriver jag också mina böcker... och väljer vart jag vänder blickarna i livet. Så det är ett mycket personligt livsprojekt och om detta kan beröra någon annan, så har jag eventuellt begripit en smula mer om vart världen och vi är på väg... tror jag. Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Helena Palena, "halva inne" har jag hört i drängstugan. Men det passar ju inte här.

    SvaraRadera
  7. Anonym: Hon sade inte det heller det var du som sade det... ha en bra dag ;)

    SvaraRadera
  8. Nej, det var inte så jag menade. Hon sökte efter ett uttryck och jag gav ett förslag, med reservationen att det nog inte var det hon var ute efter.

    SvaraRadera
  9. Okej Anonym... men håll tummarna ändå! Är du snäll. Och jag ser det verkligen inte heller som ett slag... om det är det du åsyftar. Det är alltid många faktorer som samspelar i något som händer, men de flesta ser vi inte... det liknar mer tao eller nåt om man ska vara filosofisk..där yin och yang samverkar.

    SvaraRadera
  10. Absolut! Jag håller tummarna! Lycka till!

    SvaraRadera
  11. Jag menar att halva slaget är vunnet genom att du har skrivit boken. Nu är det resten kvar.

    SvaraRadera
  12. Okej jag förstår... fast som vanligt kände jag sorg över att lämna ifrån mig den...

    SvaraRadera
  13. ... för att det är som att lämna ett litet barn och inte veta hur världen ska ta hand om det.

    SvaraRadera
  14. Jag håller tummarna! Precis som du säger de har resurserna och det betyder oerhört mycket åtminstone änså länge. Ett stort lycka till!

    SvaraRadera
  15. Tack Ramona! Det känns bra än så länge iaf... men hur det än går så blir det bra, som jag brukar säga.

    SvaraRadera
  16. Hoppas det går bra för dig och din bok.

    Jörgen

    SvaraRadera
  17. Håller tummarna stenhårt! Lovar köpa om den kommer ut. Ska du till bokmässan förresten?

    Katarina Folmer

    SvaraRadera
  18. Tack Katarina! Så roligt att höra av dig. Nej jag ska inte till Bokmässan. Om den var i Stockholm skulle jag gå...

    SvaraRadera
  19. Asch då!
    Om du blir utgiven kommer du förhoppningsvis nästa år =)
    Kram, K

    SvaraRadera
  20. Anonym K: Den som lever får se... ;)

    SvaraRadera
  21. Kära Annn jag hoppas att din bok kommer ut med bilder. Det är den värd. Det finns ju hur mycket fotografier som helst från tiden du skriver om .
    Lycka till från
    Gitta

    SvaraRadera
  22. Jo det vore kul... bilder säger så mycket... och det här förlaget har resurser för sånt. Tack för din lyckönskan!

    SvaraRadera