lördag 12 september 2009

Jag naiva idiot



Jag fattade verkligen inte vilka enorma klyftor som finns i vårt samhälle, men nu har jag begripit. Det går upp ännu en talgdank för mig jag läser Gudrun Schymans senaste inlägg på Newsmill, där hon försöker bli populärare genom att skriva om att "bra sex är lycka". Det var tydligen hennes egen rubrik - finns kvar som artikelnamn, som sedan har tonats ned till "Lycka kräver reservationslösa relationer".

Hon talar bara om relationen med någon hon har sex med och kör sitt program om könsmaktsordningen, som gäller förstås. Alltså att alla svenska män är som talibaner, vilket hon lyckades med att få ur sig redan i början av det här seklet.

Själv så har jag kommenterat den artikeln med en liten sedelärande berättelse om den korta tid, när jag råkade bo i samma hus som hon gjorde. Vi ville inte bo där längre sedan hon hade flyttat in och när jag skulle flytta så tog hon sig för att skälla ut mig. Jag blev oerhört förvånad, för varken förr eller senare har jag blivit utskälld, för att jag har velat flytta från en bostadsrättsförening.

Dock godkände inte styrelsen en enda av de av oss föreslagna köparna, utan det blev till slut föreningen själv, som köpte ut oss, så att de fick välja ut den de ville sälja till. En av de tilltänkta köparna frågade mig om det var en sekt, som bodde i huset, men på det svarade jag nej.

Men så här långt efteråt så är det ganska självklart att så var det. Från början var det inte så, men det blev snabbt en sekt med politiska förtecken när Gudrun Schyman hade flyttat in.

Stadgarna var sådana i det huset att vi fick ut precis det vi hade lagt ut, plus någon liten uppräkning med inflationen. Så såg det ut för ingen skulle tjäna på att bo. Vi tyckte att det var viktigare att vi människor som bodde där mådde bra och hade en god relation till varandra.

Jag citerar en bit ur Gudrun Schymans artikel nedan:

Lycka kräver reservationslösa relationer. Relationer fria från förtryck, makt och ägande. Sällan är det så tydligt som i en kärleksrelation. Så fort makt och ägande blandas in, vilket är det gängse med den könsmaktsordning som är plattform i alla våra samhällen, minskar möjligheten och förmågan att älska reservationslöst. Det tydligaste exemplet på den reservationslösa kärleken, den som vi upplever som ett tillstånd av lycka, tror jag finns i relationen till våra barn. Det händer något i oss när vi ställs inför det nya livet, när vi känner ansvaret, glädjen, styrkan och sårbarheten, samtidigt. Vi älskar, reservationslöst. Vi får inte ens något riktigt svar den första tiden, men vi vet att vi älskar. Vi ger.

När Gudrun Schyman flyttade in i det som hon alltid har kallat "sitt kollektivhus" fast det var en bostadsrättsförening, så var det med de regler och bestämmelser som fanns där. Och hon flyttade dit för då fanns det några som kunde ta hand om hennes barn. Jo hon har själv sagt så. Dessa varelser som hon inte fick något riktigt svar från. Och hon själv kunde ägna sig åt att göra karriär.

Detta var alltså medan hennes barn var små och hon själv "bara" en medlem i den inre kretsen i partiet, men ännu inte riksdagskvinna. Hon jobbade på socialen i Gustavsberg.

När hon sedan skulle fullfölja sin karriär genom att flytta till stan, så hade hon och bostadsrättsföreningen ändrat stadgarna så att hon fick ut marknadspris för sin lägenhet. Alltså profiterade hon på en annan människas arbete och goda vilja. Vi hade jobbat omkring fem år med att köpa huset från Värmdö kommun och bygga om det från det ålderdomshem, som det hade varit, till bostäder.

Hon uppförde sig alltså precis som kapitalistiska direktörer skulle gjort i samma situation och profiterade på andra människors goda relationer, på deras arbete och välvilja.

Relationen mellan henne och mig medförde ingen lycka, men jag förstår att Gudrun Schyman försöker höja sina odds nu en smula, för när som helst är vi inne i ett valår. För min egen del blev erfarenheten från att bo i samma hus som hon, att hon framträdde som vilken makt- och penninggalen direktör som helst. Det öppnade mina ögon långt innan resten av svenska folket fick samma erfarenhet.

Jag måste säga att jag är verkligen glad att det bara är omkring en procent som röstar på henne och Fi, för den sortens samhälle, där det ses som att vi är våra könsroller är helt åt skogen. Naturligtvis är vi i första hand människor och inte kvinnor eller män. Och vi kan alla ha både manliga och kvinnliga egenskaper. Men de djupa klyftorna och ravinerna efter denna sorts politik finns kvar.

Särskilt som alla bekände sig till feminismen i det förra valet. Också nästan alla manliga partiledare. Alltså att bekänna sig till något sådant är att leva kvar i något som aldrig har varit sant. Män och kvinnor har i alla tider hjälpts åt att skapa ett samhälle för sig själva och sina efterkommande. Sedan har det funnits negativa relationer, som alltså inte skapat lycka varken för familjen eller i det större sammanhanget, men detta har varit undantag. Ändå tills det blev statsfeminism i Sverige och skilsmässorna blev fler än någonsin.

PS. Ursäkta att typsnittet svajar, men jag är teknisk idiot också och har gett upp att få det likadant. DS.





27 kommentarer:

  1. Det verkar som om Newsmill inte tagit med eller rent av tagit bort din med fleras kommentarer under Schymans artikel. Åsiktscensur.

    SvaraRadera
  2. Snälla Ann Helena, försök att släppa det där med bostaden! Det är ju så länge sedan och förtjänar inte att ältas mer. Vad betyder det i det stora hela egentligen?
    Försök att gå vidare!
    Om Gudrun uppförde sig illa mot dig, som du uppfattar det, så kanske du kan förlåta henne. Jag menar, det var ju ändå så länge sedan, ni var unga båda två och i ungdomen gör man ofta lite oövertänkta saker. Det kanske tom du har gjort?
    Släpp och gå vidare Ann Helena! Att älta förstör bara och i ditt tillstånd behöver du tänka positiva tankar.

    SvaraRadera
  3. Jo jag funderade på att sätta in ett PSPS under min blogg om detta, men jag ger dom en chans till. Hon själv måste ha bett om denna granskning av kommentarerna, men vad jag vet är det Newsmill som granskar och inte hon.

    SvaraRadera
  4. Kommentarerna var ansågs som personliga påhoppp.

    SvaraRadera
  5. Hej Karin Andersson. Vem är du är du talesman för Gudrun Schyman? Eller för Fi?

    Så här är det att detta tycker jag förtjänar att berättas och det är min personliga erfarenhet. Det har ingenting med mej att göra för hon kände inte mig, utan det var det principiella som hon ställde upp för. Att här var en svikare - alltså jag - som skulle sättas åt. Jag gillar fortfarande inte ett sånt beteende. Och jag glömmer inte heller den kommentar jag fick av en arbetskamrat på DN då: ja det är du som säger det här. Hon var kommunist.

    Det är samma sak som försiggår än i denna dag. Det var inte oövertänkt från hennes sida utan ingick i strategin hon hade för att ta sig fram i livet.

    Och jag tycker nog att vi kan granska våra politiska makthavare fortfarande i det här landet. Tycker inte du det? Eller ska dom gå fria ungefär om att Jan Myrdal tycker att Pol Pot ska göra?

    Och vilket tillstånd befinner jag mig i menar du? Jag hoppas du inte tror att det är ett välsignat tillstånd åtminstone. Vad vet du om i vilket tillstånd jag befinner mig? Menar du civilstånd så står jag som skild i deklarationen, vilket inte stämmer, är sambo sedan mer än 20 år, men det räknas liksom inte.

    SvaraRadera
  6. Anonym: Vilka kommentarer pratar du om? Inte min hoppas jag. Har du suttit där och granskat?

    SvaraRadera
  7. Det finns inga kommentarer av AHR och det står att kommentarerna är borttagna pga personliga påhopp.

    SvaraRadera
  8. Men kära Anonym ge dig till tåls. Det fanns mycket fakta i min kommentar och inte ett enda personligt påhopp. Det tar tid att ta ställning till sånt. Så du satt inte där och granskade då? Men om min kommentar nu inte skulle komma med så spelar det inte så stor roll i det stora hela. Historien finns ju här. En del av vår politiska historia.

    SvaraRadera
  9. Ann Helena, jag är talesman för Karin Andersson.

    Visst ska makten granskas men Gudrun är inte längre någon makthavare. Och jag vet inte om en 30 år gammal privat historia har så stort värde. Det ser mer ut som skvaller och som något som har bitit sig fast i dig. Det har ingen politisk betydelse.

    Med ditt tillstånd menar jag att du skrivit om att du varit stressad på senare tid. Då ska man inte ägna sig åt negativa tankar, det mår man bara sämre av.

    Har du tänkt på att du som journalist också är makthavare? Du kanske också ska granskas?

    SvaraRadera
  10. Hej Ann Helena,

    Gudrun har alltid likt en hyena haft lystna blickar till maktens korridorer. Det roliga med henne är att när äntligen HADE makten som partiledare i V gjorde hon inte ett skit för kvinnorna.

    Men lovade stort! Som till exempel till alla de änkorna (c:a 4.000) vars änkepensioner blev konfiskerade av staten. Där skulle hon minsann om hon blev invald se till att de fick pengarna tillbaka. Hahahaha

    Ja, är inte den kvinnan ett enda stort skämt så säg?

    SvaraRadera
  11. Så bra att du talar för dig själv Karin!

    Va, är inte Gudrun Schyman något makthavare när hon har levt i åtminstone ett par decennier som högsta politiska makthavare. Och hon dessutom kandiderade till EU nu i sommar och fick en miljon av Benny Andersson för att göra detta?

    Eller menar du att vem som helst kan få en miljon av Benny Andersson för han är så generös?

    Det jag talar om hände inte för 30 år sen vad har du fått det ifrån? Vad då skvaller? Vad säger du då om att det inte var förrän hon satte sig och kissade i en biosalong, som medierna begrep att hon nog inte var riktigt kurant? Tills dess hade alla tigit av vördnad för denna maktkvinna. För att många journalister tyckte som hon. Tigandets konformism du vet. Att vara lojal med den grupp man tycker att man tillhör.

    Alltså min största skräck är att hon får någon makt i nästa val nu igen med eller utan Fi. Och jag tycker nog att jag har rätt att uttrycka min fasa inför det. Yttrandefrihet du vet.

    Kära Karin. Jag är ingen makthavare på det sätt som du tänker dig. Var är min arbetsgivare? I så fall kunde du ju skicka mejl till dennes annonsörer och skriva en massa skvaller. Så att jag blir tvungen att välja mellan bloggen och jobbet.

    Jag har journalistutbildning och har jobbat länge som journalist, men har ramlat ur samhället under 90-talskrisen och när den var över så var jag för gammal för att kunna komma tillbaka till något jobb.

    Men du kan ju alltid skicka mejl om mig till f-kassan och klaga på att jag skriver på intenet och ibland på Newsmill. Eller att jag har skrivit böcker. Tror inte dom bryr sig så mycket. Faktiskt. Vi har ytttrandefrihet i det här landet fortfarande.

    Hur vet du att jag ägnar mig åt negativa tankar? Är du tankeläsare? Jag har för det mesta konstruktiva och glada tankar i mitt huvud och ser på allt med humor. Gör du det också.

    Om du vill veta mer om mig så finns det i dagboken Ett Sekel av Tystnad. Låna på bibblan.

    Och hur var det nu med Jan Myrdal och Pol Pot?

    SvaraRadera
  12. Ramona: kul att du dök upp... jovisst är hon ett skämt som politiker och det får man faktiskt säga i vårt land. Visst är det härligt med yttrandefrihet... ;) Och sist jag titttade in på Fi:s hemsida så stod hon kvar som talesman ursäkta talesperson heter det förstås... :) och hon klagar redan över hur hemskt det kommer att bli i nästa val, när såna som hon som inte redan har "foten inne" kommer att missgynnas i vallokalerna genom att röstsedlarna inte finns på plats.

    Så nog sjutton längtar hon tillbaka till makten och den fina lönen alltid. Så skönt att hon inte kom in i EU. Förstår att hon ville det för det är ännu mera makt och mer betalt än i Sveriges riksdag.

    SvaraRadera
  13. Kära Ingrid, du skriver själv att du var en makthavare när du hade en arbetsgivare men nu när du ingen har så är du ingen makthavare längre.
    Det kan direkt överföras på Gudruns omständigheter.
    Det ser du säkert.

    Att du inte instämmer i den politik Gudrun företräder är en helt annan fråga. Självklart har man rätt att ha en polisk åsikt, men det är väl inte det du skriver om? Du skriver om en bostadsaffär.

    Jag vet inte vad du tänker men jag ser vad du skriver och jag tog för givet att din text föregicks av tankar. Det kanske var felaktigt?

    SvaraRadera
  14. Karin: Men vem pratar du med nu tror jag att det är du som är lite stressad. Här finns ingen Ingrid. Men jag antar att du menar mig?

    Som jag skrev och du kanske inte såg så har Gudrun Fi som uppdragsgivare. Hon är deras talesperson. Och hon levt gott på sin riksdagslön och sin pension, som ligger högt över vad medelsvensson får. Och jag tycker du ska fråga henne om hon ser sig som makthavare eller inte.

    Hon har vad jag vet fortfarande riksdagspension så hon kan ägna hela sin tid åt att jobba åt Fi och har dessutom haft (eller har vet inte) en egen show TV.

    Jag skrev inte om en bostadsaffär utan om ett förhållningssätt till andra människor och till makten och sättet att skaffa sig fördelar framför andra.

    Och det är snällt av dig att försvara Gudrun Schyman, men jag kan lova dig att hon inte är lika snäll.

    SvaraRadera
  15. Jo återigen Karin: Jag slog upp summan, alltså riksdagsledamöter får en garantilön/pension som ligger kring nästan en halv miljon kronor per år om de har suttit mer än sex år och det har Gudrun Schyman. 460.800 var siffran jag hittade. Att jämföra med den vanliga pensionen för medborgare, som har jobbat ett helt liv, kring 40 år så där. Den pensionen ligger som medelpension kring 150 000 kronor per år (och då har jag räknat högt). Den där halva miljonen är alltså arbetsfri inkomst.

    Lönen för en riksdagsman ligger dock i klassen kring 600 000 per år så det är klart att Schyman vill tillbaka in i riksdagen.

    SvaraRadera
  16. Oj det blev en freudiansk felsägning från min sida! Självklart menade jag dig Ann Helena och det förstod du ju. Dummare var du inte.

    Jaha du menar att om man har en uppdragsgivare så blir man en maktfaktor?
    Du menade inte arbetsgivare då som du skrev när det gällde dig själv?
    Svårt att hänga med i turerna här där definitionen är olika beroende på vem som avses.

    Nåväl. Du är ju ändå journalist, det förnekar du ju inte. I jämförelse så har du en viss makt, på precis samma sätt som Gudrun faktiskt! Du har tillgång till kanaler och nätverk som är stängda för oss andra och det vore ju konstigt annars.
    Vi som arbetar inom andra branscher har våra nätverk som är stängda för journalister, så är det ju.

    Det vore intressantare om du vill diskutera politik och inte privata frågor.
    Gå nu ut i solen! Det är nyttigt med solljus när man är stressad och deprimerad!
    Är du bara avundsjuk på Gudrun kanske?

    SvaraRadera
  17. Men snälla Karin... jag vet inte riktigt vad jag ska göra, för att du ska fatta för du tillhör gänget som gärna missförstår. Jag vet alltså inte varför du gör det. Men så här är det: jag har inte tillgång till kanaler och nätverk som är stängda för andra. Vad har du fått det ifrån? Vem som helst har tillgång till journalister som sitter på tidningar och andra medier.

    Och sluta säg en massa knäppa saker till mig. Gå ut i solen själv. Alltså Gudrun tjänade i taxerad inkomst år 2006 497 500 och år 2007 396 800 kronor. Det har jag fått från en av mina särskilda kanaler och kontakter som är stängda för andra!

    Nä jag driver bara med dig. Det står på Politikerbloggen skrivet av Niklas Svensson. Kan man slå upp på google...

    Och det man säger om andra brukar stämma på en själv. Är du kanske stressad och deprimerad eller avundsjuk inte bara på Gudrun utan på mig? Utan någon som helst anledning, bara för att du fått för dig att jag är Ingrid?

    Gå ut i solen Karin! Det är nog bra för dig...och ha det så gott! Tjingeling!

    SvaraRadera
  18. Ann Helena!

    Tänk att det finns de som Karin Andersson som blir så upprörda över att du berättar din historia om hur Gudrun Schyman agerade när ni bodde i samma bostadsrättsförening!

    Kanske är det samma krafter som vill tysta din historia som också försökte tysta Monica Antonssons avslöjande om Gömda och Ingrid Carlqvist bloggande? Det gemensamma för alla dessa fall är att de innehåller en underliggande kritik mot den feministiska samhällsbeskrivningen och den s.k. könsmaktsordningen. Tydligen blir vissa väldigt upprörda när dessa ifrågasätts och granskas!

    SvaraRadera
  19. Jag minns en sång som hette "Liten Karin" men minns inte vad den handlade om.

    Undra vem som ska skänka henne en miljon den här gången? Sist var det Benny Andersson. Jag hoppas att Benny Andersson hellre skänker en miljon till Kattlösas förening för där skulle de åtminstone göra nytta!

    Gudrun har gjort en enda insats som jag ser det: Hon lyckade bli en nykter alkoholist. Det var strongt gjort och det hyllar jag henne och alla andra som tar sig ut ur spritens dragningskraft.

    Men det är inte för den bedriften hon ska bli vald att sleva runt bland maktens köttgrytor utan för att hon ska utföra bra politiska gärningar. Och eftersom hon inte lyckats med en enda bra politisk gärning hittills tycker jag att hon ska fortsätta med vad hon än sysslar med på sin gård på Österlen.
    Hejdå Gudrun, läääänge...

    SvaraRadera
  20. Ja det har slagit mig också och det var därför jag tyckte jag var så naiv hörrudu och en sån idiot, för som sagt jag tror alltid att jag resonerar med människor på samma nivå som jag själv befinner mig. Alltså utan att vara besjälad av någon -ism. Så dumt så man svimmar. Men jag lär väl mig jag också. Nån gång... ;)

    SvaraRadera
  21. Hej igen Ramona förra kommentaren var inte till dig utan till Medborgare X förstås...

    Ja att hon blev en nykter alkoholist hon Gudrun ska hon ha all heder av. Samma som min pappa som var dödsdömd i 50-årsåldern av läkarna. Det är då dom brukar falla igenom alkisarna, alla hans kompisar dog, men han levde tills han blev 87. Strongt gjort det också.

    Och Gudrun är bara drygt 60 så hon har väl brådis att tjäna in resten tilll en något större pension sen då... och gården på Österlen kunde hon köpa tack vare makten och härligheten som hon slog sig till.

    Klockaregården i Gladsax på Österlen kostade 825 000 och hon fick bidrag när hon köpte denna gård på kring 100 000 per år, hyresbidrag och traktamenten.

    Ändå fick hon backning på skatten när hon deklarerade för hon försökte komma undan med att gården var en vanllig bostad. Dock konstaterade skatteverket att det var en näringsfastighet.

    I början kostade det henne kring 45 000 kronor i boendekostnad att bo där. Ett riktigt klipp ekonomiskt. Si där en riktig makthavare som ordnar allt till sitt eget bästa.

    SvaraRadera
  22. Ja, eller hur!De har ju en hel del kunniga människor i sin närhet som de säkert utnyttjar för sin egen vinnings skull.

    SvaraRadera
  23. Jag tycker historien om Gudrun är jätteintressant för det är ju så att det är inte vad politikerna säger som är viktigt; det är vad de gör.
    F ö är det bästa med Ann Helena att hon är så 100 % inte politiskt korrekt. Jag förstår att det kan störa många svenskar, som inte är vana att någon säger sin mening utan att sätta upp fingret först. Men läs då inte denna blogg. Så enkelt var receptet.

    SvaraRadera
  24. Intressant om Gudrun Schyman! Tänk så mycket man kan lära sig av att läsa bloggar. Det är ju den här typen av möten som vanliga svensson har med våra makthavare som visar hur de är i verkliga livet. Tack för denna insikt!

    SvaraRadera
  25. Ramona, "Liten Karin..." är en germansk folkvisa.
    Ramona, vad är det för namn förresten? Låter som taget en porrfilm.

    SvaraRadera
  26. Ramona var änkan efter en mexikan/indian som mördades av vita för 100+ år sedan i USA. Det gjordes en film om henne.

    /Deputy Marshal Chris Madsen

    SvaraRadera
  27. Ann Helena, mycket intressant historia och jag delar dina åsikter.

    SvaraRadera