fredag 11 september 2009

Ett mejl kom till mig



Jag fick ett mejl:


Hej ni som har blivit föremål för anonymt skvaller och förtal på nätet!
1. Monica som hade kurage nog att starta en blogg i samband med utgivningen av sin bok Mia Sanningen om Gömda och som trots många påhopp stod pall. I den nya bloggen är icke önskvärda kommentatorer bannlysta.
2. Ingrid som bemött och kritiskt granskat överlevargruppens hjärtefrågor.
3. Ann Helena som stött Monica helhjärtat och därmed ådragit sig många anonymas vrede.
Vilka är de som fick Monica att stänga sin första blogg, som fått Ingrid att stänga sin blogg helt (åtminstone tillfälligt) och som gjorde att också Ann Helena stängde sin blogg ett tag och sedan i den nya bloggen skrivit så infama kommentarer att hon nästan bröt ihop? Det är ju inte lätt att veta när det är anonyma avsändare, men det ligger nära till hands att tro att det rör sig om samma klick människor i alla fallen. De verkar hårdbevaka era bloggar och sedan diskutera era inlägg och framför allt era personer i en välkänd författarinnas blogg. Genom att ni är öppna med er identitet, era yrkesliv och andra detaljer blir ni lätta måltavlor för allehanda spekulationer, vilket de som är anonyma inte riskerar. Dessa människor är så infama att de t.o.m. kontaktar arbetsgivare för att försöka misskreditera er. Detta borde vara åtalbart och jag hoppas innerligt att en polisutredning kan bringa klarhet i vilka dessa människor är och att de på något sätt kan hindras från sådana metoder i framtiden.
Vissa i överlevargruppen är faktiskt också öppna med sin identitet. Här har vi en, som förklarar varför denna grupp engagerat sig så för "brottsoffret" Mia: http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/15/debatten-tystar-offer-och-overlevare. En annan person i denna grupp hade jag aldrig hört talas om tidigare men han är tyligen /ö/känd och har diskuterats flitigt i vissa forum https://www.flashback.info/archive/index.php/t-215029-p-3.html. Faktum att jag aldrig hört talas om överlevarrörelsen tidgare men det finns tydligen plats för alla grupperingar på nätet http://www.andrumforum.se/index.html, http://overlevare.blogspot.com/, http://www.rsci.nu/. På det senare forumet finns en litteraturlista med lästips och det är en förfärande lång lista på böcker som har med sexuella övergrepp att göra. I stort sett alla utkom på 80- och 90-talet. Faktiskt fick också fyra exempel på författare som är anhängare till teroin om "falska minnen":
  • Goodyear-Smith, F : First do no harm - the sexual abuse industry (1993) Benton-Guy
  • Scharnberg, Max: The non-authentic nature of Freud´s observations (1993) Uppsala universitet
  • Svensson, Pelle: Skymningslandet (1995) Cewe
  • Öhrström, Lilian: Sex, lögner och terapi (1996) Norstedts
  • Ni har utmanat som jag ser det en grupp fanatiker och extremister som det inte går att prata förnuft med. De är så känlomässigt engagerade i sina hjärtefrågor att inga förnuftsargument biter och de känner sig väldigt hotade, först när det visar sig att den förföljda "Mia" inte alls är så snövit som Liza Marklund utmålar henne och sedan när Ingrid gång på gång attackerar den grund som de står på. Utan att Ann Helena nämner dem vid namn förstår de att det är de som åsyftas när det talas om stalkers, mobb, troll m.m. och så går de till motattack i samlad tropp. Tydligast syns detta i kommentarerna till Ann Helenas artikel i Newsmill http://www.newsmill.se/artikel/2009/07/09/kandisar-anvander-blogghatet-i-sina-karriarer. Dock får de en del mothugg och den här kommentaren tycker jag är obetalbar:

    #106: Anonymous Anonimo, flamma stolt men akta svansen! Om du vill vara med i trolldansen här får du faktiskt lära dig att hålla takten bättre. Modellen som tillämpas är att struntkommentarer rytmiskt varvas med personattacker på författaren Ann Helena. Du gjorde en struntkommentar, utan att balansera det med en attackpiruett. Ja, hoppas du inte tar illa upp..jag säger bara som det är i all vänskaplighet, för annars får du inte vara med i våran syförening mer---Åverlevarna heter den. Det går nämligen inte an att avvika från mönstret och hoppas kunna komma undan med det för hela medlemskåren finns på plats nu, alltifrån kassårska Nårafårjo, TantHåsta och kånstapeln som bloggar under det hemska namn som på svenska betyder "mammahåran". Närvarande här finns även Ulven och Ulvrikan. Ulven är som bekant det tama mansdjur som vaktar vår medlemslokal och som ibland utfodras med avbitna lemmar från bloggkrigens offer. Bara de som kan rufsa honom i pälsen äger tillträde till det allra innersta av medlemslokalen. Det är därför det kramas så mycket på insidan där. "Kram Marina. Tack, vännen, kram på dig själv Tina, du skriver bäst i världen. Kram Åke lille. Kram på dig själv Kirahjärtat, du är bara bäst!". Sanningen är att de alla i hemlighet är åverlyckliga åver att ha åverlevt med alla lemmar intakt när de trädde in i råvarkulan, speciellt nu när det blivit mer populärt att vistas där på grund av att en nytt drottningbi flugit in, hon som satt gaddar i ryggen på hela sin bekantskapskrets och därför blivit tvungen att hålla hov hos Åverlevarna nu.

    #111 Anonym, 2009-07-13, 01:44
    Ja, de fick ju en fristad hos en välkänd författarinna och sedan dess har det tyvärr rått ett skyttegravskrig mellan Monicas och Majas bloggar. Det är tråkigt att hon låtit dem hållas och därmed solkat ner sitt eget renommé. Hon kanske tyckte att det inte kunde bli värre än vad det är? Jag har haft svårt att förstå vad hon skulle vinna på att hacka på Monica och Ingrid, två seriösa yrkesmänniskor. Någon kastade fram teorin att Maja ville provocera fram en konflikt som ett trick inför ett boksläpp, men jag är osäker om det förhåller sig på det sättet. För mig känns det som om hon åker snålskjuts på vad ni tre åstadkommer och åstadkommit: journalistiskt grävande och självständigt tänkande. Det är alltid bättre att tala med varandra än om varandra och därför är det glädjande att Maja i dag svarade på Ann Helenas mejl. Vi får se om det hjälper.
    Om det inte redan framgått ger jag er alltså mitt fulla stöd och jag tycker det är mycket tråkigt att en sådan här liten klick har fått styra dagordningen så länge. Tänk vad Piratförlaget måsta mysa över att debatten om och med överlevarna tagit bort fokus från Gömdaskandalen. Samtidigt förstår jag om Monica en dag fick nog och inte fann sig i deras näthat längre. Jag vill alltså uppmuntra er att fortsätta blogga. Det är många fler som gillar det ni skriver än som ogillar det, men vi som gillar er är kanske för tröga att framföra det.

    Här har mejlaren försökt att sätta in kommentarer från Newsmill, men det går tydligen inte att sprida dem vidare.

    10 kommentarer:

    1. Kanske Kjell Åke B som följer din blogg likväl som jag kan utveckla alla länkar som sprids och man hyllar i dessa kretsar kan förklara varför man valde att hylla eller försvara Moa K´s insändare och varför Daddys och MR G diskussion runt detta agerande försvunnit från hans blogg.

      Eller de uttalanden man gör då jag diskuterar eller försöker visa stöd för en utsatt kille där jag är minst lika arg och förbannad på förövare som de men man säger att jag skall hålla mig undan i de fallen för man är mentor och påstå att jag egentligen bryr mig, då jag försöker visa medmänsklighet.

      En del man länkar till försöker även få mina utalanden om att ge före att ta till att jag är laggd åt et sjukt håll.

      Snacka om sjuka påståenden.

      JAg försöker bara likt Daddy bevaka att mitt barn inte utsätts för övergreppa av systemen eller att mamman fortsätter göra glana saker och jag hoppas verkligen att styvpappan inte agerar fel även om dom skiljt sig.

      Så tråkigt att mitt eget barn hamnat i klämm mellan föräldrar och myndigheter. Att sysskon inte kan få en chans.

      Men det är så klart lätt at påstå. Men Kjell Å och alla andra som länkat till varandra i hela denna soppa borde nog tala om lite mer utförligt varför man agerar som man gör. Eller utesluta en och annan länk.

      (Har f.ö frågat Daddy i dag på hans blogg om han vet vad som hänt med det inlägg jag tänker på om han vet vad som hände med inlägget hos Kjell Å B om Moa k´s artikel på A-bladet som kanske låg bakom e-post breven till IC och hennes arbetsgivare och annonsörer ?)

      Leroy

      SvaraRadera
    2. Titta bara på alla länkningar man gör till varandra och vilka som skriver och skrivit.

      Nu funkar ju inte det så klart att trycka på just följarens länk men om man söker så finner man både ett och annat namn eller tyckare.

      Bra att du påpekar ett och annat AHR.

      Ha en fortsatt trevlig helg.

      Mayakalendern är inte så svår att tittat på m man söker

      Den kan ex vis förklaras på ca 8 minuter:
      http://www.youtube.com/watch?v=YhTjrQSfWCs


      Men du har rätt i att det handlar om mänsklighet och att man måste se till olika mänskliga egenskaper inte bara till tid.

      Humanism. Grundläggande värden och kommande generationer hitta en ny balans i tillvaron om blansen förkjuts.

      Ekvator och magnetism förndras.

      Eftersom dragningskraften kan påverka.

      Gäller att se skillnad mellan att påstå. Lämplighet och fakta om hur vi bör hjälpas åt att undvika framtida katastrofer.

      Leroy
      Leroy

      SvaraRadera
    3. Åter igen ursäkta stavfelen men det beror mer på tangentbordet och brist på stavningskontroll än på mig.

      Ser att man kan läsa än då det som är mening.

      På något underligt sätt faller en del bokstäver bort men det går att läsa bra än dock.



      Leroy

      SvaraRadera
    4. Ja vad ska man säga Leroy.. gick upp nu för jag kunde inte somna, låg liksom bara och hoppade i sängen :)... har tydligen fått en massa energi av denna märkliga värld, som finns där på internet... och jag förstår att egentligen skulle jag aldrig någonsin kommentera med mitt eget namn någonstans... ja herregud vad var det nu som dom hade hittat som jag hade sagt om någons föräldrar... nä jag har helt glömt bort vad det var... vet inte alls vad det handlar om.

      Hur kan dom ta saker och ting på allvar. Som varenda bokstav som sägs och samla in kommentarer, som om dom var djävulens advokater och detta ska sedan användas mot den anklagade i denna domstol där denna den anklagade inte har en chans.

      Det är som om jesuiterna hade uppstått i ny gestalt och återigen skulle bevisa att jorden är platt.

      Jag visste inte att det var så här illa. Det är verkligen en helt ny värld för mig. Och ingen enda vågar gå in här och kommentera. Så härligt. Min blogg är befriad. Fantastiskt!

      SvaraRadera
    5. Nåja det du skrev om maja finns citerat på majas blogg nu och där läser andra journalister det och författare. Så de ser hur du beter dig.

      Roligt att du känner dig pigg igen. ;)

      /Marcus

      SvaraRadera
    6. Va skoj! Är det sant. Tänk att lilla jag blir så uppvaktad. Så glad jag blir. Aldrig trodde jag väl att jag var så populär. Hoppas det håller i sig. Om det fortsätter så kan vi får en variant av Klu Klux Klan i det här landet. De anonyma mässar runt den anklagade, som inte har en chans. Den får sprattla riktigt fint när dom till slut hänger upp alla som har vågat stå upp för sig själva med sitt riktiga namn... visst är det ett härligt land vi bor i. Och jag som trodde att det var människor, som jag själv som fanns där ute, men nu begriper jag bättre. Ha det gott och sov gott!

      SvaraRadera
    7. Ann Helena, jag är inte det minsta arg på dig.
      Det finns folk som verkligen gillar att trappa upp konflikter. Men jag tycker att det var fint av dig att skriva en kommentar i min blogg.
      Nu har några orosmakare roat sig med att kapa signaturer av andra kommentatorer, för att försöka piska upp en hatstämning. Det är inte "överlevare", utan tvärtom folk som vill grumla vattnen och kasta en skugga över försonliga människor.
      Sov gott, allt kommer att ordna sig.

      SvaraRadera
    8. Så trevligt att höra av dig så här på nattkröken... är nästan aldrig uppe så här sent... gammal och gaggig som jag är ;)

      Jag är inte arg på dig heller, men läs gärna det jag publicerade senast... hoppas att Författarförbundet och andra kan göra något så att vi som är journalister och författare verkligen kan få verka lite mer ostört... jag läser inte längre din blogg... och har bestämt mig för att det är bäst att inte göra det.

      Monica hade rätt där... det är inte kul. Man blir bara ledsen och som sagt det förstör den fina devisen Allt är ett, som jag har skrivit om senast. Den som är grunden för ett land, ett folk, för vår jord om den är positiv, men som yttrar sig som sjukdom och förstörelse när den är negativ. Sov gott själv. Jag är om jag har sagt någon annanstans född optimist och av icke hejdad vana så är jag det fortfarande... var i min långa kommentar kanske... kommer inte ihåg är så gammal och gaggig ;) Allt ordnar sig alltid, men kanske inte exakt som man hade tänkt sig, så därför tänker jag mig inte längre nåt särskilt...

      Men har du inte något ansvar för din barnaflock? Du är ju ledare på din blogg? Apropå det jag senast skrev.

      SvaraRadera
    9. ssss glömde ett s där på om, som ska vara som, men det kanske blev begripligt ändå...

      SvaraRadera
    10. Maja och AHR Ta fasta på det Ni här skrev.

      Se till att skit som flutit till ytan enkelt kan tas bort.

      Räta upp det som blev fel och se till så att det inte ligger kvar och luktar illa.

      Ni starka personligheter kan faktiskt utgöra skillnad bara Ni visar vilja, förmåga och bevisar lämplighet.

      Gör det nu, så gör Ni skillnad mellan då och sedan.

      (RIchard Bach-Bron mellan då och ...)



      Leroy

      SvaraRadera