torsdag 1 oktober 2009

Censur på DN Kultur

Tre gånger försökte jag nu på morgonen skriva en kommentar till den artikel, som handlar om att det statliga tidskriftsstödet måste finnas kvar. Men jag fick inte det. Här nedan ser ni mitt sista försök till kommentar:

Men nu blir jag lite putt. Detta är tredje gången jag försöker skriva en kommentar, men det blir hela tiden censurerad. Varför? Har jag inte yttrandefrihet på denna sida? Är jag en särskilt utpekad medborgare, som inte ska få kommentera. Våfför gör ni på detta viset? Alltså detta handlar väl om ytttrandefrihet. Jag skriver inte i en kulturtidskrift med statliga bidrag utan har en blogg, där jag uttrycker mina åskikter och dessutom i artiklar på Newsmill. Om just detta hierarkiska samhälle vi har, där vissa är finare än andra i kultursammanhang. Fö har jag jobbat omkring tio år med kulturmaterial på Dagens Nyheter. Dock inte med Maria Schottenius som chef. Hälsa Lasse Linder, Eva af Geijerstam, Betty Skawonius och Bertil Mollberger. Får nu detta stå kvar eller blir det censurerat?



Maria Schottenius
kulturchef, Dagens Nyheter

Björn Wiman
kulturchef, Expressen

Stefan Eklund
kulturchef, Svenska Dagbladet

Åsa Linderborg
kulturchef, Aftonbladet

Rakel Chukri
kulturchef, Sydsvenskan

Gabriel Byström
kulturchef, Göteborgs-Posten

Gunnar Bergdahl
kulturchef, Helsingborgs Dagblad

Carl Henrik Fredriksson
chefredaktör, Eurozine

Göran Dahlberg
chefredaktör, Glänta

Martin Engberg
tf chefredaktör, Ord & Bild

Olav Fumarola Unsgaard
ordförande, Fronesis

Karolina Ramqvist och Per Wirtén
chefredaktörer, Arena


Dessa chefer i gammelmedia värnar alltså om yttrandefriheten för kulturtidskrifter med statligt stöd, men jag som uttrycker mina åsikter i en blogg och i artiklar på Newsmill får inte ens kommentera detta. Så lågt i tak trodde jag inte att det var i det här landet. Men nu finns det svart på vitt att det är så illa. Herregud. Tycker verkligen dessa människor som står med sina namn här ovan och under denna artikel i DN att det ska gå till så? Alltså att vi ska behålla denna ordning, där vissa får sprida sina åsikter med hjälp av statliga medel medan andra inte ens får kommentera detta?

PS. Jag skickade ett debattinlägg om detta till Journalisten. DS.

PSPS. Jag gjorde ett fjärde försök att kommentera på DN kultur: Nu har jag skrivit om detta på min blogg, att jag blev censurerad här. Och skickat en debattartikel om detta till Journalisten och frågat undertecknarna om de tycker att det är okej att jag inte får kommentera här. Undrar hur många minuter denna mitt fjärde försök till kommentar får stå kvar?

DSDS.

8 kommentarer:

  1. Ann Helena!

    Helt fantastiskt! Kulturkoftorna anklagar i sin gemensamma artikel staten för att inskränka debatten, men de drar sig inte själva för att censurera debatten på sina egna kultursidor! Hur trovärdigt är det?

    SvaraRadera
  2. Kulturstödet borde ha avskaffats för länge sedan! Det måste göras om! Roy Andersson hade 200 000 kronor om året och skulle ha fått det livet ut. Vad är detta för dumheter? En renhållningsarbetare, vårdbiträde eller andra yrken som tjänar mänskligheten är betydligt viktigare att värna om än en konstnär som ingen begriper sig på. Kejsaren är naken, ja han är faktiskt det. Dags att klä honom i varma kläder!

    Kommuner köper in konst från konstnärer som inte kan sälja sina verk. Ska kommunen köpa in trätofflor också om någon satte sig och snidade dessa i sen stuga i skogen. Nej, inte alls konstnärer är bara de som gått i konsthögskolor och fått examen. Att de sedan inte säljer eller säj lyckas att sälja sina konstverk betyder inte att de är kassa, men bara för det ska inte skattebetalare behöva subventionera deras konstverk. Eller för den delen en mediakultur som alla plaskar runt i samma ankdamm.

    Nä, låt pengarna gå till att sänka avgifterna till teater, museum och andra begivenheter inom kulturen då kanske fler skulle ta sig till operan, teatern med mera.

    Framförallt ska de göra föreställningar som folk vill se inte föreställningar som kulturkoftorna vill ha.

    SvaraRadera
  3. Medborgare X: Ja hiskeligt dumt, särskilt som Maria Schottenius dessutom försökte rätta in med i ledet genom att mejla igår förmiddag:

    Hej Ann Helena,

    Tack för ditt inlägg, men jag inte riktigt med i dina tankegångar. Tycker du det är fel med denna mobilisering från tidskrifter och kultursidor?

    vänl. Maria

    På vilket jag svarade med vändande mejl:

    Tack för att du svarar, men varför får jag inte kommentera artikeln? Detta var vad det handlade om. Nu har jag skrivit en fjärde kommentar. Får den stå kvar? Finns det yttrandefrihet också på kultursidorna? Annars blir jag verkligen förskräckt. Då tror jag att bara vissa är godkända att få säga nåt. Eller också att det beror på, att jag skrev negativt om dig och kulturgänget som alltid sitter hos SVT på onsdagar, både på min blogg och på Newsmill. Tål du inte kritik? Måste alla som har en annan åsikt tystas? Även om den uttrycks aldrig så milt i en liten kommentar under en artikel?

    ha det gott och hälsa
    Ann Helena Rudberg
    bloggare, journalist och författare
    har bland annat jobbat 18 år på DN

    Jag har som sagt skickat allt till Qia Rindevall på Journalisten och bett henne sätta in detta på Debatt.

    SvaraRadera
  4. Hej. Min kommentar var ämnad för denna blogg, men råkade hamna längre ner. Alltså jag som jobbat drygt två decennier på Dn vill inte längre läsa denna tidning som aldrig någonsin gått före utan alltid hållt sig till etablerade "sanningar" - fast jag själv faktiskt gick före - trots kompakt motstånd - med artiklar om bl a new age (yoga, meditation, mental avslappning m m sådant som i dag är allmängods) Kulturetablissemanget består av en liten klick som alla känner varandra. Och skriver för varandra - de vet inte vad som skrivs på nätet.
    Och i den här frågan vill de begränsa debatten till att enbart röra etablerade kulturtidskrifter.

    SvaraRadera
  5. Måste säga att jag tycker detta verkar helskumt. Kan det vara så att dina kommentarer var för långa?

    Det ser ju onekligen bestickande ut när man ser din fjärde kommentar (som ju alltså fick stå kvar) och undrar: var blev dom andra av?

    Det går ju också att anmäla kommentarer. Tror du att någon kan ha anmält dina kommentarer?

    Och sen Maria Schottenius fråga, varför du inte tycker som hon och de andra. ?????

    Själv lutar jag väl mer åt åsikten att stödet till kulturtidskrifterna ska vara kvar, men icke desto mindre gör det här agerandet från DN:s sida mig riktigt konfunderad.

    SvaraRadera
  6. Nej kära IAMB dom var inte för långa. Bara några rader. Och inte en enda läsare hann nog se dom innan de blev strukna.

    SvaraRadera
  7. IAMB: Jag har svarat en sån där trevlig anonym person du vet på Medborgare X blogg och berättat hela historien. Läs där!

    http://medborgarperspektiv.blogspot.com/2009/10/forsoker-kultureliten-inskranka.html

    SvaraRadera
  8. HAHAHAHAHAHA vilket skämt. Lär dig skriva, fråga inte så mycket. Hade du visat en gnutta talang skulle jag läst om dina aktuella inlägg hade något mer tyngd. Ursäkta attacken men det är ju självklart att INGEN tidning skulle publicera ett inlägg av denna.... klass?
    Kram

    SvaraRadera