torsdag 17 september 2009

Ett stort fång med underbara blommor



vill jag ge till alla som skriver på Maja Lundgrens blogg och särskilt till Funderare, som fick mig att börja skratta så våldsamt, att jag tror att jag nästan blev frisk från förkylningen på kuppen...

Hej alla glada människor. Jag älskar er för att ni verkligen förgyller min och andras tillvaro. Ni har deltagit i en stor sociologisk undersökning, som nu nästan är avslutad.

Och det visar sig att det är nästan omöjligt att skriva på internet med namn och bild utan att bli degraderad till något monstruöst mardrömsliknande, som finns inuti den läsande människan själv, som tror att den ser sina värsta mardrömmar ta gestalt.

Så genom att framträda med namn och bild och med åsikter på internet så bidrar vi som gör det till den allmänna folkhälsan. Nämligen när de som tror att de ser sin värsta skräck ta form äntligen begriper att det där var bara nys. Det var något som tog gestalt och som kom inifrån dem själva.

Allt detta är en stor vetenskaplig undersökning, som har genomförts under det senaste halvåret av statliga institutet för folkforskning. Och resultaten kommer snart att redovisas i en vetenskaplig uppsats som jag har skrivit.

PS. Jag fick nyss ett mejl som sa att tusen apor inte hade kunnat göra det bättre. DS.



5 kommentarer:

  1. Det ligger faktiskt något i detta du skriver nu, Ann Helena. Det är projektionen som skapar fascinationen - jag har märkt det på mig själv.

    Sen kan kommentarerna om dig vara mer eller mindre berättigade, och framföras i mer eller mindre trevlig ton. Av vad jag sett på Majas blogg tycker jag att de ofta är berättigade, och att tonen är hyfsad. Men jag kan förstå att själva mängden av dem varit jobbig att bli utsatt för. Och, som sagt, den starka känslan som i vissa fall kan ha sin grund i projektioner.


    Apor? Folkforskning?

    SvaraRadera
  2. Kära IAMB
    Inga kommentarer om namngivna individer är berättigade när de framförs anonymt.

    SvaraRadera
  3. Monica: den åsikten kan man förstås ha. Men hur var det med Kramlund t ex, var inte han/hon anonym?

    SvaraRadera
  4. Jag vill också påpeka att detta med projektioner är något jag märkt hos mig själv - jag vill inte pådyvla någon annan detta. Jag går alltså igång omotiverat starkt på när jag tycker att du Ann Helena eller Monica är orättvisa, hårda, inkonsekventa etc. Troligtvis är det någon kvinnlig auktoritetsperson i mitt förflutna som "spökar".

    Men sen är jag ju "snäll", "rättrådig" etc, så jag säger/skriver inte vad som helst. Kanske uppfattar du ändå min djupa kränkthet genom cybern, Ann Helena? Fast SÅ djupt kränkt är jag kanske inte, för då skulle jag väl inte kunna skriva detta...

    SvaraRadera
  5. Köp Becel vinn en Buttler för ett helt år:

    Malou, Ranelid och Guillou.

    Nu Guillou:


    http://tv4play.se/aktualitet/efter_tio?videoId=1.1208377&renderingdepartment=2.34727

    Dikten som läses av Jonas Karlsson är bäst.


    Bägge: http://tv4play.se/aktualitet/efter_tio?videoId=1.1208918


    Ranelid:

    http://tv4play.se/aktualitet/efter_tio?videoId=1.1208843


    På tal om att tala olika språk. Se saker ur olika perspektiv.

    Ranelid är snabb och bra.


    Leroy

    SvaraRadera