tisdag 8 september 2009

Lettland ger socialbidrag över elräkningen



De fattiga i Lettland ska få 500 kwh i gratis el under kommande vinter. Det har det statliga lettiska bolaget Latvenergo bestämt. Enligt ekonomiministern Artis Kampars så kommer det att räcka hela vintern för sparsamma.

Jag ser framför mig en liten stuga, som eldas med ved, på ett rum och kök och där lyset består av en eller två lampor. Och där vattnet hämtas ur en brunn på gården och värms på vedspisen. Jo, då räcker säkert detta elbidrag.

Detta bidrag till de fattiga kommer att kosta bolaget 1,5 miljoner euro och ges till uppskattningsvis 15 procent av kunderna. Det statliga bolaget distribuerar ungefär 70 procent av all el i landet. I Lettland bor ungefär 2,2 miljoner människor.

I vårt hus gör vi av med omkring 20 000 kwh per år. Det går åt omkring 100 kwh per dag när det är som kallast på vintern. Vi har vedspis, en kamin i ett sovrum och en braskamin i vardagsrummet plus luftvärmepump. Annars har vi elelement och vattnet värms också av el.

Men vi tackar makterna för regnet i sommar och att statliga Vattenfall har slagit ut den elintensiva industrin i Sverige med sina höga elpriser (sic!) så att priserna har sjunkit. Så nu kommer det inte att kosta så mycket att värma upp huset i vinter.


3 kommentarer:

  1. Måste bara skriva. 20000 kwh!? Är det elvärme och vattenuppvärming som förbrukar så mycket? Vet att elelement är rätt så dyra i drift, men så mkt används de kanske inte när ni också har eldning?

    Själv får jag telesamtal från mitt elföretag var 3'e månad. De vill jag går ner i källaren o kollar min mätare, de är inte säkra på mitt förbruk. Jag använder 1200 kwh/år. Vi e 2 pers i en 3 rok. Jag är medveten om CO2 och att el är fruktansvärt dyrt så här sparas konstant. Jag äger inte en enda prydnadslampa, tittar på tv i mörkt rum, inget annat tänt om jag inte är där. Jag kan kissa utan att tända lampan på wc. Ska jag koka pasta el.dyl. kokar jag först vattnet i vattenkokare, slår sen över i kastrull o tänder spisplattan. Det kokar igen inom en minut.

    Det som kostar mig mest är julmånaden, men hela vintern använder jag ca 700 kwh...

    SvaraRadera
  2. Jodå Karina det går åt du vet...vet grannar som har elförbrukning upp till 30 000-35 000 kwh... och visst eldar vi på vintern, men det går inte att ha dygnet runt vakt... det orkar vi inte. Det hus vi bor i är byggt som sommarstuga till att börja med och alltså inte världens mest isolerade.

    Tro nu inte på koldioxidmaffian... det räcker med att några vulkaner får utbrott så är vi utsatta för vulkanvinter... det drabbade människorna i Europa på 1800-talet senast så det är inte så långt borta. Det betydde att det blev missväxt för det var frost också på sommaren. Men detta talas det naturligtvis inte om för det finns inga politiska poänger att ta på vulkaner... de har utbrott när de har utbrott helt enkelt.

    Och du betalar inte uppvärmningen över elräkningen förstår jag utan bara de små lampor som du knappt använder... förstår att elbolaget gärna vill ha ut mer av dig... dom tror väl snart att du har fixat mätaren. Skoj att du unnar dig att titta på TV åtminstone... men vattenkokare har vi också... mest för att det går fort. Vi hoppas det blir en mild vinter...

    SvaraRadera
  3. Och jag hoppas du inte bor i ett kommunägt hus medlem i Sabo som har råkat ut för att spekulera i elpriset... se den här artikeln i Realtid:

    http://www.realtid.se/ArticlePages/200909/08/20090908104249_Realtid548/20090908104249_Realtid548.dbp.asp?sAction=lk#k1

    SvaraRadera