torsdag 10 september 2009

Jag fick svar från Författarförbundet

Jag fick svar från Mats Söderlund ordförande i Författarförbundet på det inlägg jag skrev för någon vecka sedan. Han skrev:

Hej Helena, jag ska lyfta din fråga i vårt AU.

Hälsningar / Mats S

Mats Söderlund, poet

Ordförande i Sveriges Författarförbund

President of the Swedish Writers Union

www.sff.info


Nedan det jag skrev också till honom och skickade som mejl. Om ni vill göra något för yttrandefriheten i Sverige så skriv vad ni tycker till ovanstående mejladress.


DEN 2 SEPTEMBER 2009

Journalisten och författaren Ingrid Carlqvist har tystats på nätet. När de anonyma mejlen fortsatte att strömma in till hennes arbetsgivares annonsörer på Villaliv, så blev hon tvungen att välja mellan jobbet och bloggen.

Ingrid Carlqvist valde jobbet i nuläget och lade ned sin blogg. I slutet på oktober fruktar hon att hon ändå blir av med jobbet, för då publiceras hennes nya bok Inte Utan Mina Söner, som handlar om George Pesor, som träffar svenska "Liselott" på ett tåg och detta utvecklas till ett förhållande och till giftermål, vilket resulterar i att två pojkar föds.

Äktenskapet spricker och pappan får vårdnaden om dem. När mamman får ta barnen till Sverige under fyra veckor hösten 2008 så kidnappar hon dem. Boken handlar om kampen för de två sönerna och hur George Pesor till slut åter får tillbaka dem. Dessa barn som han redan en gång hade fått vårdnaden om.

Alla myndigheter i Sverige står handfallna i detta kidnappningsdrama och George Pesor inser att han måste göra allt själv.

Det är en katastrof att anonyma mejlare kan skada en journalist och författare på detta sätt. Jag tycker att Journalistförbundet och Författarförbundet här har en uppgift att ställa sig upp och säga att så här får det inte gå till. Och jag tycker att annonsörerna som köper annonsplats i Villaliv borde strunta i dessa anonyma mejl och istället begripa att Ingrid Carlqvist är en professionell människa, som kan sköta sitt jobb trots denna hatkampanj.

Så här får det inte gå till att en liten klick personer, som tycker de har till uppdrag att förstöra andra människors liv, ges företräde framför vår grundlag om yttrandefriheten genom anonyma mejl.

7 kommentarer:

  1. Det låter verkligen bra. Det fria ordet måste vi alla försvara och särskilt författarförbundet.

    Bra jobbat!

    Cuben

    SvaraRadera
  2. Tack Cuben! Skriv så det ryker! De behöver knuffas på. Tyvärr har jag inte världens högsta tankar om detta förbund, men det kan naturligtvis ändras.

    SvaraRadera
  3. Kanon Ann Helena!
    Jag kan bidra med mailet som Sanna Ax (Motherwitch) skrev till min förläggare.
    Det hade exakt samma syfte som det som skickades till Villalivs annonsörer.
    Kram
    Monica

    SvaraRadera
  4. Ann Helena Rudberg10 september 2009 kl. 14:04

    Jättebra Monica! För jävligt att såna som Sanna Ax får härja. Eller också är det någon mening med det också... beror på hur man ser det ;)

    SvaraRadera
  5. Bra skrivet !!!

    Nu får vi vänta och se vad Mats & de andra författarna i författarförbundet tycker om denna tystande behandling av Ingrid.

    SvaraRadera
  6. Maukonen: Jo det pågår massor bakom kulisserna, men som brukligt är i en demokrati så tar det tid innan det ger något riktigt avtryck i verkligheten.

    SvaraRadera
  7. Ann Helena - hände det något mer sedan?

    SvaraRadera